Mielestäni aikaisemmin on jo hyvin perusteltu monelta taholta miksi pisara olisi hyvä hanke jo nykyisen kaltaisena mini-pisarana. Mutta mielestäni pisara pitäisi rakentaa ehdottomasti laajempana versiona, jotta se palvelisi paremmin kantakaupungin aluetta ja parantaisi niiden saavutettavuutta nykyisten ja tulevien kaupunkiratojen asemilta. Samalla se korvaisi Töölön metron (tai oikeastaan olisi se), jolloin rahaa säästyisi muihin hankkeisiin.
Eli ehdotukseni uudesta ytv-metrosta tunnelissa olisi seuraavanlainen: Rantarata/Vantaankoski -> Ilmala - Pasila - (Vallila konepaja) - Hakaniemi - Aleksanterinkatu/Erottaja - Kamppi - (Töölöntori) - Stadion - Meilahti - Pasila - (Kumpula) -> Päärata. Suluissa olevat asemat olisivat mahdollisuus toteuttaa mikäli tarvetta olisi.
Linjaus toteutettaisiin siten, että pääradan kaupunkiraiteet käännettäisiin Käpylän aseman jälkeen Tuusulanväylän/Mäkelänkadun alle ja rata kaartaisi Pasilan suunnitellulle metroasemalle, jonka päälle uuden Keski-Pasilan keskustakorttelit toteutettaisiin. Käpylän ja Pasilan välille voitaisiin rakentaa Kumpulan asema mikäli tarvetta löytyy. Siitä rata jatkuisi Meilahteen ja Töölössä olisi yksi (Ooppera) tai kaksi (Stadion ja Töölöntori) asemaa ennen Kamppia. Rantaradan suunnasta tulevat raiteet käännettäisiin ennen nykyistä Ilmalan asemaa tunneliin ja uusi asema rakennettaisiin Ilmalan/Länsi-Pasilan alle siten, että päästäisiin vielä kurvaamaan Pasilan metroasemalle esim. pääradalta tulevien raiteiden väliin. Näin ollen samaan suuntaan kulkevista junista olisi laiturin yli vaihto (esim. rantaradan suunnasta pääradan suuntaan ja toisinpäin). Pasilan jälkeen käännyttäisiin etelään ja ennen Hakaniemeä voisi olla asema Vallilan konepajan/Sturenkadun kohdilla. Hakaniemen jälkeen olisi keskusta-asema suunnilleen Esplanadin kohdilla ja sen jälkeen tulisi Kamppi ja matka jatkuisi Töölön suuntaan.
Hanke olisi kallis, mutta samalla saataisiin kaksi uutta metrolinjaa, joiden muut osat ovat jo melkein valmiit ja laajentaminen halvempana pintaratana (Espoon kaupunkirata ja Vantaankoski-Kivistö). Lisäksi Rautatieaseman ja Pasilan aseman välille vapautuisi kapasiteettiä pääradan liikenteen kehittämiseen. Pasilan asemaa voitaisiin myös kehittää siten, että raiteet 1 & 2 olisivat nyk. pääradan lähiliikenteelle, 3 & 4 lentoaseman kautta kulkevalle kaukoliikenteelle (ja myös muutamille lähijunille, jos sekaan mahtuu), 5 & 6 Ilmalan huoltoliikenteelle ja 7 & 8 rantaradan lähi- ja kaukojunille. Jokerina linjaisin vapautuvien A/M raiteiden 9 & 10 tilalle pari pikaratikkalinjaa Kaivokadulta Pasilan kautta lentoaseman suuntaan (pysäkit esim. Elielinaukio, Töölönlahti, Helsinginkatu, Nordenskiöldinkatu, Keski-Pasila 1, Keski-Pasila 2, jaffa-areena, Pohjois-Pasila 1, Pohjois-Pasila 2, Metsälä,...).
Maankäyttöön voisi sen verran todeta, että Töölönlahdelle vapautuisi radan puolelta hieman lisää maata rakennettavaksi turhien raiteiden takia. Suurin potentiaali on kuitenkin Pasilan alueella. Keski-Pasilaan voitaisiin lisätä kunnolla rakennusoikeutta, kun yhteydet joka suuntaan ovat hyvät ja näin siitä voisi tulla oikeasti uusi keskusta-alue Helsinkiin (nykyisellään lähinnä hyvä vitsi). Pasilan asema voitaisiin rakentaa uusiksi Kampin keskuksen tyyliin niin, että koko asema sijaitsisi "kellarissa". Lisäksi tulee vielä Hartwall Areenan ympäristö ja mahdolliset kansirakenteet ratojen/ratapihojen päälle, niin uutta rakennusoikeutta löytyy kyllä paljon kustantamaan muutostöitä. Eikä nimbyjäkään pitäisi olla esteenä, liito-oravista en tiedä. Ja tietenkin Hakaniemi/Kallio ja Töölön alue voisivat kehittyä vielä voimakkaammiksi keskusta-alueiksi uusien asemien ympäriltä.
Keskustan pintaliikenne hoituisi esikaupunkeihin pidennetyillä (pika)ratikkalinjoilla, jotka samalla korvaisivat suoria bussilinjoja. Pitkän tähtäimen tavoitteena tällä suunnitelmalla olisi se, että nykyinen metro- ja lähijunaradat olisivat samalla (pikaratikka)kalustolla liikennöitäviä ja verkkoa voitaisiin laajentaa kevyemmin rakennetuilla maanpäällisillä osuuksilla (esim. Tramwest ja Pasilasta Viikin suuntaan aina Hakunilaan asti). Poikittaisyhteydet voisivat myös hoitua samalla kalustolla (Jokeri 1, Jokeri 2, Vantaan pikaratikat).
Tulipas tekstiä. Yksi kuva olisi kertonut varmaankin enemmän kuin tuhat sanaa.