Vs: Elvytys ja joukkoliikennehankkeet
Entäpä sitten kustannuspuoli? Jos hyöty saadaan kohtuullisella satsauksella, niin sitten hanke on periaatteessa hyvä. Jos taas kyseessä on megakallis tunnelointi reikäjuustomaisen kaupunkimaaperän läpi, niin sitten tulee mieleen onko tämä todella ainoa ja paras vaihtoehto. Yksi mieleen tuleva vaihtoehtoinen skenaario olisi raitiotieliikenteen tehostaminen ja miksipä ei vaikka sellaisen linjaaminen ratapihan ali tunnelissa, jolloin vaihtoyhteys olisi laitureilta suoraan. En ole tietenkään miettinyt tarkemmin tällaisen järkevyyttä, mutta intuitiivisesti usean kilometrin mittainen junalenkki keskustan alla kuulostaa hyvin kalliilta.
Jotain parisataa miloonaa se maksaisi, olennainen kustannuserä olisi noi kolme asemaa, tunnelit sinänsä ei ole niin hirvittävän hintaisia. Helsinki on Kluuvin ruhjetta lukuunottamatta tukevaa peruskalliota.
Sivutakseni alkuperäisen ketjun aihetta, noiden asemien rakentaminen yksityisellä rahalla, esim. eläkerahastojen, voisi olla ihan hyvä idea koska samalla voitaisiin tehdä liiketilaa. Töölön puolella olisi kysyntää, samalla voisi gryndata esim. Urheilutalon ison parkkipaikan ja louhia tilalle parkkihallin. Hakaniemessä taas YtV (vai oliko se SRV) lobbaa maanalaista liiketilaa torin alle saadaksen parkkihallihankkeestaan kannattavan...
Kuka tästä sitten hyötyisi? Heti tulee mieleen:
- VR, joka voisi lisätä junavuoroja.
- Hakaniemen ja Töölön kiinteistönomistajat, tuo hanke suuntaisi keskustan kasvua pohjoiseen
- HKL, lisäisi matkustajamääriä
- Lähijunien matkustajat, joista suuri osa on toki helsinkiläisiä, mutta suurin osa kuitenkin joko vantaalaisia tai espoolaisia.
- Espoo ja Vantaa jotka voisivat lopettaa Töölön ja Hakaniemen kautta kulkevia seutulinjoja.
- Riihimäkeläiset, mäntsäläläiset, jne. jotka saisivat lisää junavuoroja.
- Kaukojunien käyttäjät.
Eli hyödyt jakautuvat pitkin seutua, maksajia taas olisivat vain valtio ja Helsingin kaupunki. Ja siksi tämä etenee hyvin hitaasti.