Vs: Uuden hallituksen liikennepolitiikka?
Sen sijaan en suoranaisesti vastusta Pisaran toteutusta, jos asiallisesti laaditut selvitykset osoittavat sen parhaaksi.
Tämänhän pitäisi olla itsestäänselvyys kaikissa hankkeissa. Mutta ongelma on, että ”joku” päättää toteutettavat hankkeet ennen mitään selvityksiä ja selvitykset ovat pelkkää teatteria, jolla ollaan täyttävinään edes lakiin kirjoitetut menettelytavat. Ja korkein haliinto-oikeus on vahvistanut, että selvityksissä saa valehdella, joten loppujen lopuksi on aivan sama, mitä ja miten selvitetään. Riittää, että on jonkinlainen selvitys tehty.
Tällä hetkellä tämä prosessi on meneillää Pisaran kanssa. Se oli räikeästi käytössä Espoon metron kanssa, jossa metroon kytkettiin Vaasan ja Kemijärven ratojen sähköistykset. Edellisten kanssa suunnilleen samanaikaisesti päätettiin sellaisesta vähemmän täällä tunnetusta hankkeesta kuin Savonlinnan ohitustie. Jonka suhteen on minusta hieman huvittavaa, että tällä foorumilla muistetaan valittaa Huutokosken radan korjauksesta, mutta Savonlinnan ohitustie ei ole yhdenkään kirjoittajan murheena.
Pisaran suhteen epäilen itse, että YVA olisi kunnolla tehtynä osoittanut, että hyödyt ovat kustannuksiin nähden olemattoman vähäiset, jolloin ryhdyttiin kikkailemaan ottamalla Pisaran vertailukohteeksi paikallisjunien katkaiseminen Pasilaan. Tällaiset virheet eivät kanna hallitusneuvotteluihin tai liikennepoliittisen selonteon ministerityöryhmään. Kun molemmissa istuvat puolueet, joiden taustatahot tavalla tai toisella hyötyvät miljardin tunnelihankkeesta, ketään ei kiinnosta, mitä tunnelilla oikeastaan tehdään.
Pisara on tämän hallituskauden ongelma, sillä sen tekemisestä pitää päättää seuraavan 4 vuoden aikana, jos aiotaan saada se valmiiksi 10 vuodessa. Pisara on myös vekkuli hanke sikäli, että tämä hallitus ei tee yhtään sellaista budjettia, jolla Pisaraa maksetaan. Sen sijaan se sitoo tulevien hallitusten rahanjaon aivan samalla tavalla, kun edellinen hallitus siunasi tämän hallituksen raideliikennebudjetit. Tämähän on vielä pahempaa kuin oppositiopolitiikka.
Antero