Kyllä kaavaillusta Pisara-radasta on hyötyä kapasiteettiongelmaan myös kauko- / taajamajunaliikenteelle. Jo pelkästään se auttaa, että laituripaikkoja vapautuu kuten myös Hki-päässä niiden yhteydessä oelvia raiteita.
Mielestäni ei tarvitse kuin katsoa Pisaran hahmotelmaa ja nykyistä tilannetta niin tämä pitäisi aueta ihan normaalilla havaintokyvyllä varustetulle ihmiselle.
Se, onko kapasiteettiongelmaan muita rakenteellisia ratkaisuja on sitten toinen juttu.
Kuitenkin Pisara hyödyttää junamatkustajia jakamalla heitä muuallekin kantakaupunkiin kuin vain ”Steissille” ja ohessa tuo kapasiteettia niin mielestäni se on varsin perusteltu hanke.
Joitain huomioita Anteron kommenteista. Samoista asioista keskusteltiin täällä joskus viime syksynä näännyksiin asti, mutta kertaus lienee opintojen äiti
2009-2010 talvesta on taidettu todeta ihan virallisestikin, että aurauskalustoa ei ollut riittävästi. Ratoja silti kuitenkin aurattiin. Luntahan tuli silloinkin jonniiverran. Jos niitä ratoja ei olisi ollenkaan aurattu, kuten väitit, olisi totuus selvinnyt varmasti nopeasti, koska täälläkin olisi kaiveltu junia hangista kuten Ruotsissa.
http://www.rnw.nl/english/article/severe-weather-brings-sweden-a-halt
Joo varmaan on, mutta niin on liikenteen laajuudessakin. Jos huomioidaan tässä myös Liikenneviraston hallinnoimia asioita, niin ajatteleppa aurata Metron 21 km ja rapiat pariraide vaikka pari kertaa yössä (siis varmuuden vuoksi vaikka tunneliosuudetkin ) Ja koita tehdä sama samassa ajassa vaikkapa lähiliikennealueen valtionradalle. Eikä ole juuri edes tunneliosuuksia. Kaikkihan on tietysti mahdollista, mutta hieman eri mittakaavan systeemeistä on kysymys.
Sama noissa metroradan vaihteissa. Olkookin, että tosiaan suurin osa normaalisti käytettävistä vaihteista on katettuja. Mutta pistäpä niiden vaihteiden kohdalle vaikkapa pari äijää työkaluineen passiin häiriöiden varalle. Sitten taas jos ajatellaan valtion radan vaihteita ja samaa vasteaikaa vaikkapa Helsingin ratapihalla niin putsauspartioita saa olla ainakin bussilastillinen valmiina.
Jos ukkoja ja porukkaa olisi määrättömästi tuollaisiin pahoihin keleihin, kuten parina viime talvena, niin hienoahan se olisi. Onko sellainen realistista? Jos vastataan, että kyllä se on todellisuutta Venäjällä, niin ollaan varmaan oikeassa. Jos taas tässä kumarretaan sinne suomalaisten aina ihailemaan Ruotsiin, niin vastaus on ettei siellä eikä juuri muuallakaan missä työvoima on senhintaista kun se on ja julkiset rahat aina tiukassa.
Jonkun verran varmasti jään kertymiseen vaikuttaa käytetty nopeus. Jos kalusto yöpyy lämpimässä tallissa niin ainakin jäänmuodostus lienee hieman vähäisempää. Pikkasen ehtii vanhaa jäätä sulaakin.
---------- Viesti lisätty kello 13:34 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 13:31 ----------
Mielestäni ei tarvitse kuin katsoa Pisaran hahmotelmaa ja nykyistä tilannetta niin tämä pitäisi aueta ihan normaalilla havaintokyvyllä varustetulle ihmiselle.
Se, onko kapasiteettiongelmaan muita rakenteellisia ratkaisuja on sitten toinen juttu.
Kuitenkin Pisara hyödyttää junamatkustajia jakamalla heitä muuallekin kantakaupunkiin kuin vain ”Steissille” ja ohessa tuo kapasiteettia niin mielestäni se on varsin perusteltu hanke.
Joitain huomioita Anteron kommenteista. Samoista asioista keskusteltiin täällä joskus viime syksynä näännyksiin asti, mutta kertaus lienee opintojen äiti
Kuten aiemmin todettua, voisiko syynä olla ensimmäiset kovat talvet sitten kaupunkiratojen avaamisen (=liikenteen määrän lisääntymisen)? Maavuodot tunnetusti ovat ennen kaupunkiratojen avaamistakin olleet tasavirtakaluston ominaisuus. Kun on enemmän liikennettä, jää aikaa vähemmän kaluston häiriöiden hoidolle junien kääntymisten välillä, vaihteiden puhdistukselle liikenteen välissä ym.Sm-junat ovat olleet käytössä 1969 lähtien. En ole aiemmin kuullut näitä valituksia kuin nyt viime talven ajalta. Jostain syystä vain valitukset, ratojen auraamattomuus ja vesisulatus esiintyvät samaan aikaan. Ehkä vain sattumaa.
2009-2010 talvesta on taidettu todeta ihan virallisestikin, että aurauskalustoa ei ollut riittävästi. Ratoja silti kuitenkin aurattiin. Luntahan tuli silloinkin jonniiverran. Jos niitä ratoja ei olisi ollenkaan aurattu, kuten väitit, olisi totuus selvinnyt varmasti nopeasti, koska täälläkin olisi kaiveltu junia hangista kuten Ruotsissa.
http://www.rnw.nl/english/article/severe-weather-brings-sweden-a-halt
Metron ja VR-Yhtymän käytännöissä on ratkaisevia eroja.
Joo varmaan on, mutta niin on liikenteen laajuudessakin. Jos huomioidaan tässä myös Liikenneviraston hallinnoimia asioita, niin ajatteleppa aurata Metron 21 km ja rapiat pariraide vaikka pari kertaa yössä (siis varmuuden vuoksi vaikka tunneliosuudetkin ) Ja koita tehdä sama samassa ajassa vaikkapa lähiliikennealueen valtionradalle. Eikä ole juuri edes tunneliosuuksia. Kaikkihan on tietysti mahdollista, mutta hieman eri mittakaavan systeemeistä on kysymys.
Sama noissa metroradan vaihteissa. Olkookin, että tosiaan suurin osa normaalisti käytettävistä vaihteista on katettuja. Mutta pistäpä niiden vaihteiden kohdalle vaikkapa pari äijää työkaluineen passiin häiriöiden varalle. Sitten taas jos ajatellaan valtion radan vaihteita ja samaa vasteaikaa vaikkapa Helsingin ratapihalla niin putsauspartioita saa olla ainakin bussilastillinen valmiina.
Jos ukkoja ja porukkaa olisi määrättömästi tuollaisiin pahoihin keleihin, kuten parina viime talvena, niin hienoahan se olisi. Onko sellainen realistista? Jos vastataan, että kyllä se on todellisuutta Venäjällä, niin ollaan varmaan oikeassa. Jos taas tässä kumarretaan sinne suomalaisten aina ihailemaan Ruotsiin, niin vastaus on ettei siellä eikä juuri muuallakaan missä työvoima on senhintaista kun se on ja julkiset rahat aina tiukassa.
Ajaahan ne lähijunatkin vaihteista muutenkin kuin suunnanvaihdon yhteydessä. Kerava, Lahti, Riihimäki, Hyvinkää, Huopalahti. Joku jos haluaa niin jatkaapa listaa..Metrojunat ajavat linjaliikenteessä vaihteista vaihtaessaan suuntaa sekä Itäkeskuksessa kun haaraudutaan. Sm-junat eivät haaraudu, ne ajavat vaihteista vain vaihtaessaan suuntaa. Metron vaihteista ovat katettuja muut paitsi Vuosaari. Mutta se ei estä jääklimppien tippumista kielien väliin. Niitä tippuu myös metrojunista, sen näki yksinkertaisesti laitureiltakin viime talvena. Silti metro selviää vaihteisiin tippuvista jääklimpeistä, mutta VR-Yhtymälle se on – ainakin heidän ilmoituksensa mukaan – vaikea ongelma. En keksi tälle muuta selitystä kuin sen, että auraamattomasta radasta jäätä kertyy alustoihin enemmän, jolloin klimppejä myös tippuu enemmän.
Jonkun verran varmasti jään kertymiseen vaikuttaa käytetty nopeus. Jos kalusto yöpyy lämpimässä tallissa niin ainakin jäänmuodostus lienee hieman vähäisempää. Pikkasen ehtii vanhaa jäätä sulaakin.
Ajetaanko niillä ratikoilla 120km/h pöllyävässä pakkaslumessa? No, tasapuolisuuden nimissä totean, että junilla kai harvemmin ajellaan lätäköissäMutta tasavirtamoottorit on Valmetin ratikoissakin, ja niillä ajetaan sohjossa ja lätäköissä, joten tasavirtamoottori ei ole selitys.
---------- Viesti lisätty kello 13:34 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 13:31 ----------
Kyllä sitä näköjään osaat sinäkin vääntää. Tosin helppoa sitä on tänne foorumille lämpimikseen kirjoitella, niinhän itsekin teen!Pisaran lobbaajia täytyy kyllä onnitella siitä, että ovat osanneet vääntää mustasta valkoista.
Viimeksi muokattu: