Miksi pitäisi jäädä odottamaan 20 vuodeksi? Voidaanhan Pisaraa suunniteltaessa toteuttaa muita hankkeita, jos niissä vain on riittävä suunnitelmavalmius. Mutta jos Pisaraa ei nyt laiteta liikkeelle, niin 20 vuoden päästä vasta ollaankin ongelmissa.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Miksi pitäisi jäädä odottamaan 20 vuodeksi? Voidaanhan Pisaraa suunniteltaessa toteuttaa muita hankkeita, jos niissä vain on riittävä suunnitelmavalmius. Mutta jos Pisaraa ei nyt laiteta liikkeelle, niin 20 vuoden päästä vasta ollaankin ongelmissa.
Onko näin? Jossain sanottiin että vaikka junavuorojen määrä vähenee niin kapasiteetti ei vähene. Eihän tämä Pendon kohdalla voi tarkoittaa muuta kuin että yksiköitä ajetaan yhteen kytkettyinä. Se kytketäänkö niitä linjalla on toinen kysymys. Pahimmassa tapauksessa Seinäjoelta tulee 2 runkoa ja Jyväskylästä IC, josta vaihto Pendoon.
Näin mä olen käsittänyt, mutta en nyt kyllä muista mistä olisin näin lukenut.
Joo varmaan on, mutta niin on liikenteen laajuudessakin. Jos huomioidaan tässä myös Liikenneviraston hallinnoimia asioita, niin ajatteleppa aurata Metron 21 km ja rapiat pariraide vaikka pari kertaa yössä (siis varmuuden vuoksi vaikka tunneliosuudetkin ) Ja koita tehdä sama samassa ajassa vaikkapa lähiliikennealueen valtionradalle. Eikä ole juuri edes tunneliosuuksia. Kaikkihan on tietysti mahdollista, mutta hieman eri mittakaavan systeemeistä on kysymys.
Sama noissa metroradan vaihteissa. Olkookin, että tosiaan suurin osa normaalisti käytettävistä vaihteista on katettuja. Mutta pistäpä niiden vaihteiden kohdalle vaikkapa pari äijää työkaluineen passiin häiriöiden varalle. Sitten taas jos ajatellaan valtion radan vaihteita ja samaa vasteaikaa vaikkapa Helsingin ratapihalla niin putsauspartioita saa olla ainakin bussilastillinen valmiina.
Jos ukkoja ja porukkaa olisi määrättömästi tuollaisiin pahoihin keleihin, kuten parina viime talvena, niin hienoahan se olisi. Onko sellainen realistista? Jos vastataan, että kyllä se on todellisuutta Venäjällä, niin ollaan varmaan oikeassa. Jos taas tässä kumarretaan sinne suomalaisten aina ihailemaan Ruotsiin, niin vastaus on ettei siellä eikä juuri muuallakaan missä työvoima on senhintaista kun se on ja julkiset rahat aina tiukassa.
Siis ei voida tehdä mitään? Helsingin ratapihan raide- ja asetuslaiteremontti vaan kestää? Viisi vuotta suunnittelua ja kymmenen vuotta toteutusta? Pisaraa suunnitellaan ikuisuuksia ja rakentamisenkin vauhti on metron ja kehäradan kokemusten perusteella sitten varmaan hyperverkkaista. Siis viisitoista vuotta menee, ennen kuin voidaan saada jotain parannusta nykytilanteeseen?
Mitä jos Suomessa käärittäisiin hihat eikä vaan seliteltäisi? Ennen Lahden moottoritien urakkaa tiehankkeetkin olivat aikamoisia ikuisuusprojekteja ja veivät nykyiseen verrattuna ainakin kaksinkertaisen ajan. Joukkoliikenteessäkin pitäisi tavoitteeksi ottaa hankkeiden toteutusajan puolittaminen.
Siis yksiraiteiset radat, ratojen heikko kunto jne. eivät enää olekaan kaukojunien liikenteen este ja hidaste? Tässäkin ketjussa selitettiin monta viestiä sitä, miten Rantaradan yksi Turun juna tunnissa on yksiraiteisuuden rajoitus. Miten Pisara sen poistaa?Tällä hetkellä liikennettä rajoittavat pullonkaulat eivät siis ole Pasilan pohjoispuolella, vaan Pasilan eteläpuolella sekä yhteyksissä varikoille, Pisara tuo molempiin pullonkauloihin helpotusta. Pisara ei toki poista kaikkia pullonkauloja, mutta avaa pahinta.
Minkäs sille tekee, jos totuus ei kelpaa. Inttäminenhän pyörii tasolla: ”Pisara ratkaisee Ilmalan lumiongelmat.” Jos tähän kommentoi, että ei ratkaise ja pisarauskovainen vastaa, että kyllä ratkaisee, niin eihän siitä sitten mihinkään päästä.Joitain huomioita Anteron kommenteista. Samoista asioista keskusteltiin täällä joskus viime syksynä näännyksiin asti, mutta kertaus lienee opintojen äiti
Jos on teidän vaikea kertoa, mikä kapasiteetin pitää olla, niin kertokaapa sitten, miten paljon Pisara kasvattaa kaukoliikenteen kapasiteettia nykyiseen nähden? Onko vastaus, että yhden junavuoron, kun täällä on kai esitetty, että maksimi on nyt 11 junaa ja hyväksytään, että Pasilan pohjoispuolella kaukojunaraiteiden kapasiteetti on 12 junaa. Vai onko tämä väärin ja kapasiteetin kasvu on jotain muuta?
Se projekti niin kuin minä sen näen on että tehdään uusi Riihimäki-Helsinki-rata ja uusi Espoo-Helsinki-rata. Tämän osia on Espoon kaupunkiradan jatko, Pisara, Lentorata, ja Kerava-Riihimäki lisäraiteet. Asetinlaitteen uusinta ja varikkoyhteyksin parantaminen liittyy samaan kokonaisuuteen. Kokonaishintalappu jotain pari miljardia. Se että tätä ei esitetä näin johtuu ihan siitä että joku pelkkä Pisarakin on tavan päättäjälle vaikia ymmärtää. Siitä että onko tuollaisessa kokonaisuudessa järkeä voi ja saa olla eri mieltä, mutta ei pala kerrallaan.