Teoreettinen maksimi toimii ainoastaan paperilla (ja excelissä). käytännön toiminnassa on aina muuttujia, jotka vesittää sen teoreettisen maksimin
Mutta kun kaukojunaradoilla ei olla nyt lähelläkään teoreettista maksimia, niin kuin edellisestä viestistäni käy ilmi. Eikä tarvita edes exceliä, koska teoreetiinen maksimi toimii koko ajan tänä päivänä Helsingin asemalla: VR:n omat aikataulut osoittavat vedenpitävästi, että kaupunkiradoilla ajetaan parhaimmillaan 24 vuoroa tunnissa/rata ja ne mahtuvat nyt yhden kaksiraiteisen radan linjaraiteille sekä sen radan kolmelle laiturille. Minimi 24 vuorolle on kaksi laituria.
Pää- ja rantaradalla ei olla lähelläkään kaupunkiratojen 24 vuoron tuntitarjontaa/rata, vaikka niiden vetokyky on ihan sama kun kaupunkiradoilla eli max 24 vuoroa tunnissa/rata. Tähän ei vaikuta mitään se, että pieni osa kaukojunaratojen junista on veturivetoisisa. Ainoastaan laitureilta veturivetoiset sitovat nyt 1-2 laituria enemmän, mutta silloinkin ollaan kaukana siitä, että tarvittaisiin kaikki 19 laituria. Ja ohjausvaunut poistavat veturivetoisten aikavarauksia.