- Liittynyt
- 18 Maaliskuu 2006
- Viestit
- 2,001
Vs: Töölön metro
Kyllä se on, koska kustannussyistä olisi järkevää käyttää yhtä järjestelmää, jos toinen ei tarjoa mitään parempaa.
Mutuperiaatteella on myös luontevaa jatkaa lähijunaa näihin samoihin suuntiin. Mutta koska tarvetta niin suurelle kapasiteetille ei ole, on todellisuudessa luontevinta hoitaa liikenne raitiovaunuilla.
Raitiovaunu ja metro palvelee Kamppia ja ratikka myös jatkaa Kampista pohjoiseen. Kuinka paljon sinne nyt pitää saada eri junia? Eikö siinä ole rautatieasema ihan vieressä?
Miksi sen siis tarvitsisi kiertää Töölöstä? Ei kai Töölö nyt sentään maailman napa ole? Miksei keskustasta voi mennä suoraa ja nopeaa linjaa Viikkiin?
Miksei ratikkaverkosta saa tehdä nopeaa? Onko parempi, että jätetään ne maleksimaan kaduille 14 km/h ja annetaan autoille lisää kaistoja?
Ei kulje joka paikassa syvällä, eikä ole joka paikassa asemavälit pitkiä. Tiedän sen siitä, että kotiani lähimmältä asemalta näkee seuraavalle, johon on matkaa 470 metriä. Kumpikaan ei ole syvällä eikä järin korkeallakaan. Sama pätee myös linjan muihin haaroihin ja kumpaankin suuntaan.
Se mikä metrosta tekee erilaisen, ei ole olennainen kysymys.
Kyllä se on, koska kustannussyistä olisi järkevää käyttää yhtä järjestelmää, jos toinen ei tarjoa mitään parempaa.
Lähijuna on sopiva pistää pisaraksi ja kehäradaksi. Tämän jälkeen on luontevaa jatkaa metro Meilahteen, josta se voidaan haaroittaa Pasilaan, Munkkivuoreen ja Viikkiin.
Mutuperiaatteella on myös luontevaa jatkaa lähijunaa näihin samoihin suuntiin. Mutta koska tarvetta niin suurelle kapasiteetille ei ole, on todellisuudessa luontevinta hoitaa liikenne raitiovaunuilla.
Pelkkä pisara ei palvele Kamppia ja tarjoa yhteyttä Kampista pohjoiseen Töölön suuntaan.
Raitiovaunu ja metro palvelee Kamppia ja ratikka myös jatkaa Kampista pohjoiseen. Kuinka paljon sinne nyt pitää saada eri junia? Eikö siinä ole rautatieasema ihan vieressä?
Ratikka voidaan jatkaa Viikkiin, mutta matka-aika esim Lauttasaaresta Viikkiin on kohtuuton, mikäli ratikka menisi Töölön kautta.
Miksi sen siis tarvitsisi kiertää Töölöstä? Ei kai Töölö nyt sentään maailman napa ole? Miksei keskustasta voi mennä suoraa ja nopeaa linjaa Viikkiin?
Ratikkaverkkoa saa ja pitää laajentaa, mutta se ei sulje pois tarvetta kytkeä kaupunginosakeskukset nopealla raideyhteydellä toisiinsa.
Miksei ratikkaverkosta saa tehdä nopeaa? Onko parempi, että jätetään ne maleksimaan kaduille 14 km/h ja annetaan autoille lisää kaistoja?
Helsingin ja Tukholman metroissa on toki eroa, mutta periaate on sama: kulkee syvällä ja asemavälit pitkiä (vrt Pariisi).
Ei kulje joka paikassa syvällä, eikä ole joka paikassa asemavälit pitkiä. Tiedän sen siitä, että kotiani lähimmältä asemalta näkee seuraavalle, johon on matkaa 470 metriä. Kumpikaan ei ole syvällä eikä järin korkeallakaan. Sama pätee myös linjan muihin haaroihin ja kumpaankin suuntaan.