- Liittynyt
- 23 Elokuu 2005
- Viestit
- 3,331
Jo crotram todettiin maksimipituiseksi Helsinkiin, sen enempää pituutta ei voida laittaa.
Korjaus: tällä hetkellä täällä ei voida liikennöidä pidempiä. Se ei edelleenkään rajoita sitä, millaisilla vaunuilla tulevaisuudessa halutaan liikennöidä ja varsinkaan sitä, millaisilla vaunuilla uusilla radoilla liikennöidään.
Vuorovälihän teoriassa voi olla vaikka 30 sekuntia, ihan miten vaan halutaan.
Kysymys onkin siitä, että on elävän maailman esimerkkejä, joissa minuutinkin vuoroväli on saatu toimimaan.
Pienissäkin viivästyksissä se aiheuttaa dominoefektin, joka saa aikaan valtavan ruuhkautumisen ja vauhdin hidastumisen. Tämän takia metro on parempi vaikkapa Pasilasta Viikkiin, koska se vastaa tiheästi liikennöivän ratikan tasoa, mutta toimintavarmuus ja matkustusmukavuus ovat parempia.
Siksi onkin tärkeää järjestää raitiovaunulle riittävän hyvin toteutettu väylä, jotta autoliikenteen häiriöt eivät heijastu raitiovaunuihin. Se on täysin mahdollista. Itse vaunuista johtuvia häiriöitä ei raitioliikenteessä ole sen enempää kuin metrossakaan.
Matkustusmukavuus Helsingin raitioradoilla on kehno, koska ratatekniikka on auttamattomasti vanhentunutta. Sillekin asialle olisi voitu tehdä jotain jo pitkään. Millä muilla tavoin metron matkustusmukavuus sitten on parempi kuin radan tasaisuudella?
Emmekä edelleenkään ole puhuneet siitä, että mihin näitä minuutin vuorovälejä tarvitaan! Pysytään nyt siinä, että viiden minuutin vuorovälillä saamme aivan riittävän kapasiteetin tässä ketjussa puhuttuihin yhteyksiin.
Lasipalatsi on mielestäni kauhukuva ratikkaliikenteestä. Samalle pysäkille on tungettu 4 linjaa, jotka sitten matelevat eteenpäin ja jalamkulkijoita säntäilee joka suuntaan kiskojen yli.
Tällä hetkellä se onkin häpeällisen huonosti toimiva. Älä kuitenkaan kuvittele, ettei sillekään asialle voitaisi mitään tehdä.
Olen niin paljon liikkunut Euroopassa ja nähnyt niin monta kaupunkia, että minun ei tarvitse tulla hakemaan neuvoja täältä --
Väärissä kaupungeissä olet silti liikkunut, jos et ole nähnyt 200 hengen raitiovaunuja ja kuvittelet, ettei sellaisia siten voi olla.
Niillä ei kuitenkaan voida uskottavasti hoitaa kaupunginosakeskusten välistä tuhansien ihmisten nopeaa liikennettä, jota varten metro on hyvä ratkaisu suuren nopeutensa ja kapasiteettinsa takia.
Senhän näemme sitten, kun raitiovaunu liikennöi Kruunuvuorenrantaan ja Laajasaloon. Toivottavasti vain ymmärretään riittävän ajoissa, että Helsingin tähänastiset suunnittelustandardit keskustan päässä eivät riitä sille. Mutta ei se silti metrotunnelia tarvitse.