Täytyy sanoa, että ideoita tällä palstalla ainakin riittää, mutta fantasiatasolla tässä liikutaan. Luin juuri RHK:n pisara-raportin
http://rhk-fi-bin.directo.fi/@Bin/a...f/1543611/PISARA_loppuraportti_160306_web.pdf ja heti sen esipuhe kertoo jo hankkeen tarpeellisuudesta:
Ratalenkin kautta yhdistetään rantaradan kaupunkirataliikenne (Espoon ja Vantaankosken suunnat) ja pääradan kaupunkirataliikenne (Keravan ja tulevan Kehäradan suunnat) tunneliradan kautta kulkeviksi heilurilinjoiksi, jolloin kaupunkiratajunien operointi ruuhka- ja päiväajan liikenteessä Helsingin päärautatieasemalle lakkaa. Tämä vapauttaa suurimman osan kaupunkirataliiken-teen käytössä olevista kahdeksasta laituriraiteesta muun liikenteen tarpeisiin tai muuhun käyttöön. Pisaran myötä kaikki rautatie-liikenne voidaan jatkossakin ajaa Helsingin keskustaan saakka eikä Pasilaan tarvitse investoida uuteen päättyvän liikenteen terminaaliin.
Pisara parantaa tuntuvasti joukkoliikenteen palvelutasoa erityisesti kaupunkiratasektoreiden ja kantakaupungin eri osien välillä, kun matka-ajat nopeutuvat, vaihtamistarve vähenee ja kävelymatkat lyhenevät. Pisaran myötä joukkoliikenteen operointikustan-nuksia on mahdollista alentaa. Kustannussäästöt riippuvat olennaisesti Pisara-linjojen liikennöintiin liittyvistä kysymyksistä, kuten kaluston koosta, tarjottavasta matkustusväljyydestä ja päiväajan vuorotiheydestä.
Pisara vahvistaa joukkoliikenteeseen tukeutuvan yhdyskuntarakenteen kehittymismahdollisuuksia sekä lisää Helsingin keskus-tan ja kantakaupungin houkuttelevuutta ja elinvoimaisuutta. Kuormituksen keveneminen raitioverkon kriittisimmissä kohdassa parantaa mahdollisuuksia liittää kantakaupungin uusia asuin- ja työpaikka-alueita raitioliikenteen piiriin.
Pisara vähentää henkilöauto- bussi- ja raitioliikennettä sekä ydinkeskustan katujen ylittävien jalankulkijoiden määrää, mikä vä-hentää liikenneonnettomuuksien riskiä ja liikenteen ympäristöhaittoja.
En tiedä mikä tarve tarkalleen on siirtyä pääradalta rantaradalle, mutta vaihtajia varmaan piisaa. Mikäli rata oikaistaisiin suoraan Käpylästä Ilmalaan, ei keskustan palvelutaso kasvaisi. Myös Hakaniemi jäisi pois, nythän matka Hakaniemestä Pasilaan on hidas, pitkä ja vaivalloinen. Ei tässä ole kyse siitä, että Pasila olisi jokin Venetsia. Kyse on sen roolista tulevana keskuksena, jossa yhtyvät metro, lähijuna, ratikka, bussi, taksi, auto, kävelijät. Siinä mielessä olen samaa mieltä, että jos pisara koukkaisi Meikun kautta, ei Töölön metro olisi enää niin tarpeellinen heti. Tulevaisuuden kannalta Töölön metro kuitenkin tarvitaan, koska Pasilasta ei voida haaroittaa junia maan päällä Viikkiin ja Kumpulaan. Tukholmankadun terminaalista on myös mahdollisuus tukeutua Etelä-Haagan suuntaa vievään metroon ja rakentaa asema esim Haagan torille ja yksi haara Meikusta Munkkivuoreen.
Toisekseen automaattimetron vuorovälit tulee olemaan 2min. ja kapasiteetti todella iso.30 junaa tunnissa, jokaiseen junaan mahtunee n.300 ihmistä. Vaikka luku olisi vain 200, on kapasiteetti 6000 henkeä /tunnissa. Tähän ei raitiovaunu pysty, koska vaikka ratikan vuoroväli olisi 2min ja kapasiteetti 150, päästäisiin vain 4500 henkilöön tunnissa. Jokainen tietää, mitä maksaa 2min vuoroväli, ja että vaunuun ei mene 150 henkilöä. Mahdollinen vuoroväli ratikalle olisi 4-5min ja kapasiteetti max 80-100 henkeä, täyttä olisi. Se tekisi 15 ratikkaa per tunti X100 henkeä = 1500. Metro on siis selkeästi parempi.
Tällä hetkellä tärkeintä on saada kehärata ja länsimetro rakenteille, jotta Espoon suunta ja lentoasema saadaan raideliikenteen piiriin. Sitten ratikka Laajasaloon, vaikka veikkaankin HKL:n epäilysten mukaisesti, että liikenne tulee puuroutumaan, koska kiskokapasiteettia ei ole. Luonnollisesti moni vaihtaa Rautatientorilla ja Kaisaniemessä metroon, jos on menossa Lauttasaareen tai Ruoholahteen.