Pohjolan Liikenne -yhtiöistä


Artikkelissa syytetään Postin tulevan "yksityisille markkinoille valtion rahoilla" vaikka myöhemmin tekstissä sanotaan
Postipalveluista vastaava johtaja Turkka Kuusisto Postista huomauttaa, että vaikka Posti on valtion omistama yhtiö, se ei saa valtion tukea. "Meillä pitää olla sama oikeus kilpailla vapailla markkinoilla kuin muillakin yrityksillä."

Onko tässä siis mitään hyviä perusteluita, miksi tämä on ongelma? Miten tässä on erilainen asetelma verrattuna muihin suuriin yrityksiin?
 
PK-seudulla osa Yutongeista PL hoitaa itse ja osa käyvät Yutongin omalla korjaamolla. Täällä toki hieman eri asia kun Yutongeja taitaa olla PL:llä jo yli ~100 kappaletta, ellei ylikin.

Ei kai niitä vielä noin sataa tai yli ole? Sain lasketuksi, että olisi 80 kpl. Menikö laskut väärin vai onko tänne tullut Pohjolalle jo lisää Sipoon bussien jälkeen?
 
Ei kai niitä vielä noin sataa tai yli ole? Sain lasketuksi, että olisi 80 kpl. Menikö laskut väärin vai onko tänne tullut Pohjolalle jo lisää Sipoon bussien jälkeen?

Pikaisesti päässä laskettu, tarkkaa summaa en muistanut. Kuitenkin se ensimmäinen sarja 2019 vuonna (Espoo & Kerava), toinen sarja tais tulla 2020 syksyllä (lyhyet), kolmannet oli 400-sarjan telit 2021 tammikuussa ja sitten Sipoon 2021 elokuussa.
 
Myös osalla keskustelijoista heidän työpaikkansa saattaa vaikuttaa heidän näkemyksiinsä.

Voi olla. Itse kuitenkin olen ollut työntekijöiden edunvalvontatehtävissä vuosikausia, ja sitä myöten "sotajalalla" jatkuvasti työnantajani kanssa. Ei kannata vihjailla minun suuntaani vastoin parempaa tietoa mitään tuollaista.
 

Aika vähän siellä oli puhtaasti todisteita, enemmän mielipiteitä ja poliittisia näkökulmia. Onko Pohjolan liikenteellä myöskään millään alalla tuollaista monopolinkaltaista asemaa kuin jutussa käsitellyllä Postilla postinjakelussa? Kun se oli ehkä jutun selkein pointti, että Posti voi hyötyä sen asemasta postinjakelussa laajentaessaan toimintaansa kuljetuksia sisältävillä aloilla.

Tässäkin asiassa toki Postinkin osalta kysymysmerkkinä lienee se, että onko kilpailu tärkeämpää kuin halpa hinta. Jos Posti pystyy kuljetustensa avulla tuottamaan palveluita muita halvemmalla, onko automaattisesti huono, että se myös niitä tekee. Kuitenkin jatkuvasti puhutaan myös julkisen talouden säästötarpeista, niin tulee se kuva, että nyt pitäisi maksaa enemmän, jotta saadaan tuettua yksityistä yrittäjyyttä.

(Tämä siis asiaa tarkemmin tuntemattoman ajatuksia)
 
Aika vähän siellä oli puhtaasti todisteita, enemmän mielipiteitä ja poliittisia näkökulmia. Onko Pohjolan liikenteellä myöskään millään alalla tuollaista monopolinkaltaista asemaa kuin jutussa käsitellyllä Postilla postinjakelussa? Kun se oli ehkä jutun selkein pointti, että Posti voi hyötyä sen asemasta postinjakelussa laajentaessaan toimintaansa kuljetuksia sisältävillä aloilla.

Tässäkin asiassa toki Postinkin osalta kysymysmerkkinä lienee se, että onko kilpailu tärkeämpää kuin halpa hinta. Jos Posti pystyy kuljetustensa avulla tuottamaan palveluita muita halvemmalla, onko automaattisesti huono, että se myös niitä tekee. Kuitenkin jatkuvasti puhutaan myös julkisen talouden säästötarpeista, niin tulee se kuva, että nyt pitäisi maksaa enemmän, jotta saadaan tuettua yksityistä yrittäjyyttä.

(Tämä siis asiaa tarkemmin tuntemattoman ajatuksia)

MOT-ohjelmasta voi olla montaa mieltä siitäkin, mutta siinä on mielestäni ainakin niitä todisteita:

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2019/11/25/postin-hukatut-miljoonat-kasikirjoitus

Postin polkuhinnoittelu logistiikkamarkkinoilla ei hyödytä julkista taloutta millään lailla, sillä suurin osa Postin asiakkaista on yksityisiä yrityksiä. 2008-2015 Postin liiketulos: Logistiikka -170 milj e, postipalvelut +500 milj e. Ja 2016 lukien tuosta tietoa ei ole enää saatavilla, sillä postipalvelut ja logistiikka on kirjanpidossa sulautettu läpinäkyvyyden estämiseksi.
 
Voi olla. Itse kuitenkin olen ollut työntekijöiden edunvalvontatehtävissä vuosikausia, ja sitä myöten "sotajalalla" jatkuvasti työnantajani kanssa. Ei kannata vihjailla minun suuntaani vastoin parempaa tietoa mitään tuollaista.

Mä en tarkoittanut tota sulle henkilökohtaisesti, kyllä sun edunvalvonta on yleisesti tiedossa, koska olet siitä itse kertonut. Säkään et varmaan tarkoittanut vihjailua poliittisesta suuntautumista juuri mulle.

Mä en ole poliittisesti aktiivinen. Tässä (että valtio vahingoittaa yhtä toimialaa) on kysymys mun näkökulmasta oikeudenmukaisuudesta.

---------- Viestit yhdistetty klo 10:10 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 10:06 ----------

MOT-ohjelmasta voi olla montaa mieltä siitäkin, mutta siinä on mielestäni ainakin niitä todisteita:

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2019/11/25/postin-hukatut-miljoonat-kasikirjoitus

Postin polkuhinnoittelu logistiikkamarkkinoilla ei hyödytä julkista taloutta millään lailla, sillä suurin osa Postin asiakkaista on yksityisiä yrityksiä. 2008-2015 Postin liiketulos: Logistiikka -170 milj e, postipalvelut +500 milj e. Ja 2016 lukien tuosta tietoa ei ole enää saatavilla, sillä postipalvelut ja logistiikka on kirjanpidossa sulautettu läpinäkyvyyden estämiseksi.

Posti, Transpoint ja PL.

En tiedä mitään toista toimialaa, jossa valtion yritystoiminta aiheuttaa yhtä paljon harmia.
 
"Sähkönsiirron kantaverkko ja tv-lähetystoiminta on myyty ulkomaalaisille korppikotkille, mutta bussi-ja rekka-autoiluun valtio vaan osallistuu innolla. Ihan sairasta."

Korjataan nyt sen verran, että kantaverkon omistavan Fingrid Oyj;n osake-enemmistö on Suomen valtion omistuksessa, ei korppikotkien, ja lopuistakin suuri osa suomalaisilla eläkeyhtiöillä.

Postilla ei myöskään ole liiketoimintaa Venäjällä.
 
"Sähkönsiirron kantaverkko ja tv-lähetystoiminta on myyty ulkomaalaisille korppikotkille, mutta bussi-ja rekka-autoiluun valtio vaan osallistuu innolla. Ihan sairasta."

Korjataan nyt sen verran, että kantaverkon omistavan Fingrid Oyj;n osake-enemmistö on Suomen valtion omistuksessa, ei korppikotkien, ja lopuistakin suuri osa suomalaisilla eläkeyhtiöillä.

Postilla ei myöskään ole liiketoimintaa Venäjällä.

Kiitos korjauksesta. Fortum myi ja siitä osasta tuli kirottu Caruna.

Jos Venäjä liitetään tähän, niin Fortum valtasi saksalaisen Uniperin, jolla tunnetusti on isot taloudelliset kytkökset Venäjään.

Jos Suomen Posti on lopultakin täysin vetäytynyt Venäjältä, niin se on tietysti hyvä asia. Ruotsiin kuitenkin taas lähti vuolemaan kultaa.
 
YLE: Karkkilan ja Lohjan välisille bussilinjoille löytyi Pohjolan Liikenteen korvaaja
Pohjolan Liikenne lopettaa toimintansa Länsi-Uudellamaalla toukokuun loppuun mennessä. Nurmijärven Liikenne jatkaa ainakin toistaiseksi Karkkilan, Nummelan ja Lohjan välisiä vuoroja.

LänsiUusimaa: Osassa reittejä liikennöitsijöiksi vaihtuu Vainion Liikenne Oy. Lohjalta Sammatin ja Karjalohjan väliset yhteydet jatkuvat myös nykyisten aikataulujen mukaisina. Pohjolan Liikenteen päättyviä yhteyksiä liikennöi jatkossa Vainion Liikenne.

https://yle.fi/uutiset/3-12339470
https://www.lansi-uusimaa.fi/paikalliset/4497924

Ja Vainion Liikenne alkaa ajaa kesäkuusta lähtien tunnin välein Helsingistä - Nummelaan ja Lohjalle

Matkahuollon sivuilta löytyy
 
Nyt on sitten korkealattiabussien aika lopullisesti ohi Pohjolan liikenteellä, ja huomisesta lähtien firma keskittyy sitten vain matalalattiabusseilla hoidettavaan paikkuriliikenteeseen. Kävinkin ite tänään tekemässä jäähyväisajelun Kampista Veikkolaan U-linjalla 280 hyvästellääkseni Pohjolan liikenteen korkealattiabussiaikakauden sekä alun perin pikavuoroihin suunnitellun valko-violetin väriasun, joka katosi tänään kokonaan Suomen katukuvasta. Tuli juteltua kuljettajan kanssa koko matkan ajan ja sanoi haikein mielin hyvästelevänsä rakkaan työpaikkansa (jonka palveluksessa oli kuulemma ollut jo yli 20 vuotta) siirtyäkseen Vainion liikenteen palvelukseen. Näin se vaan menee kun vuodet vierii, ja monta vuotta perinteisesti pika- ja vakiovuoroliikenteestään tunnettu bussiyhtiö onkin yhtäkkiä vain paikkuriliikennöitsijä. Tapahtui siis historiallinen käännös Pohjolan liikenteen tarinassa, ja haikein mielin Veikkolassa hyvästelin Pohjolan liikenteen Volvo 9700:n valko-violetteine väreineen. Nyt on sitten Pohjolan liikenne Nobinan tapaan vain paikallisliikenteeseen keskittyvä bussiyhtiö, ja se on vaan niin, että jos Nobinan ym. tapaan myös PL olisi ajanut koko ikänsä pelkkää paikkuriliikennettä, niin se ei olisi läheskään yhtä tunnettu kansan keskuudessa, ja voin vain vakuuttaa että yli puolet Pohjolan liikenteen tietävistä suomalaisista (jotka siis eivät ole harrastajia) tuntee firman lähinnä korkealattiabusseilla hoidettavan liikenteen takia, jonka aika on nyt lopullisesti ohi. Siihen päättyi sitten Pohjolan liikenteen tarina muussa kuin paikallisliikenteessä. That was that story. ;)
 
Viimeksi muokattu:
Pohjolan Liikenteellä on Forssan suunnalla yhä korkealla kalustolla ajetava linja. Matkahuollosta kun katsoo väliä Forssa-Tammela, niin löytyy aikataulut. En muista nyt minne asti se linja menee, mutta tuolla välillä ainakin.
 
Pohjolan Liikenteellä on Forssan suunnalla yhä korkealla kalustolla ajetava linja. Matkahuollosta kun katsoo väliä Forssa-Tammela, niin löytyy aikataulut. En muista nyt minne asti se linja menee, mutta tuolla välillä ainakin.

Kivistön vanhoja reittejä. Muistaakseni yksi veto aamulla Eerikkilästä Liesjärven Portaan kautta Tammelaan ja Forssaan, iltapäivällä kaksi vetoa Forssa-Tammela-Porras-Liesjärvi ja paluukyyti välissä. Pari vuoroa ajoi pelkkää Forssa-Tammela-Lamala-väliä. Yhden auton liikenne tuo on ja sitä on Pohjola ajanut kaiketi jostain 2020 saakka.
 
Kivistön vanhoja reittejä. Muistaakseni yksi veto aamulla Eerikkilästä Liesjärven Portaan kautta Tammelaan ja Forssaan, iltapäivällä kaksi vetoa Forssa-Tammela-Porras-Liesjärvi ja paluukyyti välissä. Pari vuoroa ajoi pelkkää Forssa-Tammela-Lamala-väliä. Yhden auton liikenne tuo on ja sitä on Pohjola ajanut kaiketi jostain 2020 saakka.

2020

 
Tuon lisäksi Pohjolan Liikenne operoi arkiaamuisin yhtä Virkkala-Siuntio-Virkkala-Lohja -kierrosta.
 
Takaisin
Ylös