Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
. Tietysti kommunistien mielestä tämä on reilua ja vastuullista.
.
Valtio omistaa myös markkinoilla toimivia yhtiöitä, kuten VR-Yhtymä tai vaikka Finnair, joiden tarkoituskin on kilpailla avoimilla markkinoilla muita yrityksiä vastaan, ja joiden liiketoiminta ei sinänsä eroa yksityisten omistamista yrityksistä. Kuten HelB:n tapauksesta on huomattu, EU valvoo ettei valtio toimi niiden omistajana erilaisella liiketoimintalogiikalla kuin mitä yksityinen omistaja toimisi.
Tosin siihen että EU puuttuu asiaan tarvitaan se että kilpailija valittaa asiasta, kuten Nobina Helb:stä? Tampereella on ehkä vaikea lähteä viemään asiaa eu:hun kun kukaan ulkopuolinen ei tiedä sitä millä hinnalla VR Fleetcare huoltaa PL:n sähköbussit.
Ja jos joskus tulevaisuudessa kilpailija ostaisi samoja Kiinalaisia sähköbusseja saisiko tämä VR Fleetcarelta korjaamopalvelut samaan hintaan, vai saisiko ollenkaan.
No eipä PL tätä teekään tappiollisesti. (Tosin liikevoitto on niin pieni, että voi todella ihmetellä miksi valtio puuhastelee näin huonossa bisneksessä.) Sähköbussilaivastojen tuominen liikenteeseen vaatii isoja pääomia. Valtionyhtiö voi ottaa muita isompia riskejä, valtion perstasku on aina paksumpi kuin jonkin pääomasijoittajan. Kukaan myyntipäällikkö ei voi vakavissaan väittää, etteikö arvioi valtionyhtiön luottotappioriskiä yksityistä toimijaa pienemmäksi, jolloin luottoa ja parempia myyntiehtoja irtoaa helpommin. Ja kun rahaa isossa konsernissa on jo valmiiksi paljon, voi esim perustaa merkkihuollon Tampereelle kiinalaisille busseille, kuten VR FleetCare on tehnyt Tampereella. Kun on tällainen kilpailuetu, voi ostaa kokeeksi vaikka sata sähköbussia valmistajalta, jolla ei ole huoltopalveluja Suomessa. Tietenkään Paunu, Länsilinjat, PirTL ja muut eivät voi näin tehdä. Tietysti kommunistien mielestä tämä on reilua ja vastuullista.
Jos kilpailutetaan, niin pitää kilpailuttaa reilusti. Minimivaatimus on silloin, että yhteiskunnan omistama toimija ei osallistu kilpailuun.
Ja aina ei ole järkeä kilpailuttaa. Siitä on esimerkkinä fiaskomainen HSL:n lähijunien henkilökunnan työpanoksen kilpailuttaminen.
Vaikuttaisi, että osalle keskustelijoista ei ole niinkään merkitystä liikennejärjestelmän toimivuudella, vaan sillä, että se toimii heidän poliittisen viisarin mukaisesti.
Montakos kommunistia löytyy kuntien tai kaupunkien valtuustoista tai muista päättävistä elimistä ? Minun käsittääkseni tasan yksi koko maasta. Tai kysehän lienee yhden poliittisen liikkeen katsantokannasta, jonka mukaan jopa Yhdysvaltojen nykyinen presidentti on kommunisti. Mutta jos ja kun Pohjolan Liikenne toimii täysin normaalin osakeyhtiön tapaan saamatta sentinkään tukea verovaroista, niin mikä lienee ongelmana jos jos se osallistuu kilpailutuksiin ja joskus jopa voittaa ?
Tosin siihen että EU puuttuu asiaan tarvitaan se että kilpailija valittaa asiasta, kuten Nobina Helb:stä? Tampereella on ehkä vaikea lähteä viemään asiaa eu:hun kun kukaan ulkopuolinen ei tiedä sitä millä hinnalla VR Fleetcare huoltaa PL:n sähköbussit. Ja jos joskus tulevaisuudessa kilpailija ostaisi samoja Kiinalaisia sähköbusseja saisiko tämä VR Fleetcarelta korjaamopalvelut samaan hintaan, vai saisiko ollenkaan.
Yksityisomisteisella firmalla on myös oikeus tarjota palveluita toisille firmoille eri hintaan. Yksi firma ei myöskään voi pakottaa toista firmaa tarjoamaan jotain palvelua. Taaskaan en näe, miten tuollainen toiminta eroaisi yksityisomisteisen firman toiminnasta.
Kommunisteja on todellisuudessa yhä monessakin puolueessa, mutta kysymykseesi mikä on ongelma mun mielestä:
Valtio voisi yritystoiminnassaan keskittyä siihen, mikä ei onnistu ilman valtiota. Esim ydinvoimalat ja kaivoshankkeet. Niissäkin valtio voi myydä omistuksensa, kunhan lainsäädännöllä estetään omistusten joutuminen roistovaltioiden käsiin ja nykyinen käytäntö (kaiva kulta, jätä ongelmat muiden huoleksi) kaivosalalla lopetetaan.
Sen sijaan on täysin tarpeetonta ja erittäin vahingollista, että valtionyhtiöt kaatavat yksityisen kumipyöräsektorin. Vr Transpoint ja Posti laajentavat rekkabisnestään jatkuvasti. Esim enemmän henkilöliikennealalta tunnettu Kovanen joutui oman lausuntonsa mukaan vetäytymään elintarvikkeiden kuljetusalalta, kun Posti päätti työntyä sinnekin häiriköimään.
Nyt PL tekee samaa bussien paikallisliikenteessä. Se on ala, jossa ei todellakaan tarvita valtiollista norsua posliinikauppaan. Aivan varmasti kilpalutuksiin on osallistujia ilman valtiotakin.
En sinänsä ole mikään asiantuntija näissä yritysasioissa, mutta eikö kilpailutusten ajatus ole juuri, että asiat saataisiin tehtyä mahdollisimman tehokkaasti (halvalla)? Ja vaihtoehtona voisi olla juuri monopoli valtionyhtiöllä. Niin eikö ole ihan positiivista, jos valtionyhtiö pystyy pärjäämään kilpailutuksissa? Olettaen toki kilpailuaseman olevan riittävän tasavertainen, muttei ole tästä keskustelusta tullut kuvaa siitä, että olisi ainakaan varmasti tiedossa tällaista epätasavertaisuutta.
VR:n valtava koko yksityisiin toimijoihin nähden tuo epäreilua kilpailuetua. Jos joku muu ostaa samanlaisia kiinalaisia sähköbusseja ja haluaa huollattaa niitä FleetCarella nähdään mitä tapahtuu.
Mutta jos esim Paunu tai Länsilinjat huomaa, että vinkuintialainen bussinvalmistaja X myy halpoja sähköbusseja ja harkitsee ostavansa niitä, niin onko heillä varaa perustaa niille merkkihuolto ja ennen kaikkea ottaa riski ennalta tuntemattoman kaluston ostamisesta.
VR, samoin kuin sen tytäryhtiö PL, on täysin vastuussa omasta taloudestaan. Valtio ei voi tukea kumpaakaan firmaa taloudellisesti, joten ne eivät siinä mielessä ole etuoikeusasemassa.PL pystyi ottamaan tällaisen riskin ilman pelkoa omasta konkurssista tai johtajiensa omien rahojen menettämisestä. Valtiolla on tässä mielessä kivaa olla töissä.
Ja tuohon, että huoltaako FleetCare PL:n bussit alihinnalla? Täytyy sanoa, että en ainakaan yllättyisi näin tapahtuessa.
Eli PL:n pitäisi 26 bussia varten perustaa oma korjaamo Tampereelle, sen sijaan että voisivat käyttää konserninsa osaamista ja hoitaa korjaamopalvelun saman konsernin sisällä? Taitaa nyt olla jotain Paunulaisten tai Länsilinjojen itkuja ainoastaan. Ihan samalla tavalla muut yhtiöt voivat etsii paikallsien toimijan, jolla huollattaa bussinsa tai peruustaa korjaamo. Hyvä että Tampereellekin saadaan kilpailua, eikä nämä iänikuiset samat toimijat yksin pyöritä koko Tamperetta, kuten oli vaikkapa Turussa jossa pitkään tuntui olevan "monopoli" LS ja TLO yhdistelmillä ennen kuin Nobina työnsi nokkansa väliin.
PK-seudulla osa Yutongeista PL hoitaa itse ja osa käyvät Yutongin omalla korjaamolla. Täällä toki hieman eri asia kun Yutongeja taitaa olla PL:llä jo yli ~100 kappaletta, ellei ylikin. Mutta sinulla ei ole edes mitään todisteita asiallesi. Kunhan vain huutelet taustalta, koska et pidä siitä että Tampereelle tulee monopoliin hieman vaihteluakin.
Pohjolan Liikenteestä voi olla montaa mieltä, mutta ei Tampereella ole kyllä missään vaiheessa ainakaan lähimenneisyydessä ollut mitään monopolia, vaan Paunu, Länsilijat, Pirkanmaan Tilausliikenne ja muutama pienempi ovat kyllä taistelleet markkinaosuuksista ja uusillakin toimijoilla, esim. Vekka, on ollut mahdollisuus pyrkiä seudulle, eikä ole paljosta jäänyt kiinni etteikö niin olisi tapahtunutkin. Mitään Hämeenlinnan tapaista osuuksien "jakelua" ei ole ollut havaittavissa.
Mutta sinulla ei ole edes mitään todisteita asiallesi. Kunhan vain huutelet taustalta, koska et pidä siitä että Tampereelle tulee monopoliin hieman vaihteluakin.
Ota ne Pölhölän rillit edes hetkeksi pois silmiltäsi. Valtion epäterveestä kilpailusta kumipyöräpuolella on todisteita hyllymetreittäin, kysymys ei ole vain Tampereesta. Siellä ei ole monopolia ollut, vielä.
Olisi mukava nähdä niitä todisteita sitten, jos niitä on niin paljon.