Porton vanha raitiotie lakkautettiin vuonna 1996, linja 18 taisi olla viimeinen. Vanhan raitiotien verkolla hoidetaan edelleen museoliikennettä, ilmeisen suuressa laajuudessa. Uusi raitiotie, tai metro jos sitä niin halutaan nimittää, on siitä erillinen järjestelmä, avattu 2002. Raideleveys sama.
Ja näihin metron ym. määritelmiin palatakseni: minusta metro on suomen kielessä vakiintunut nimitykseksi maanalaiselle, eli täysin tai vähintäänkin lähes täysin kaikesta muusta liikenteestä eristetylle ja enimmäkseen tunnelissa (tai mahdollisesti korkoradalla) kulkevalle järjestelmälle. Kaupallisessa mielessä U-Bahn- ja metro-nimityksiä käytetään monistakin järjestelmistä, jotka ennemmin kuitenkin ovat raitioteitä. Metro-sanalle on siinä mielessä kaksi eri määritelmää, joista laajempi kattaa paljon suuremman määrän kulkuneuvoja kuin suppeampi tekninen rajaus.
Metrorataa on tunnelirata tai vastaava eristetty rata - tässä olen samoilla linjoilla Anteron kanssa - ja metrojärjestelmä (suppea määritelmä) on puhtaasti tällaisesta radasta rakennettu järjestelmä. Palvelutasoltaan vastaava ja usein parempi, halvempi ja joustavampi järjestelmä kuitenkin saadaan, jos mainitunlaista "metrorataa" on järjestelmästä vain osa. Raitiovaunu on joustava kulkuneuvo ja raitiotiejärjestelmä parhaimmillaan monipuolinen. Ei raitiotiejärjestelmän tarvitse koko laajuudeltaan olla Helsingin malliin katurataa eli perinteistä "raitiotietä". Esimerkiksi Frankfurtin "metro" on jonkin sortin raitiotie (korkeiden laitureiden ja runsaan tunneloinnin vuoksi hyvin ei-perinteinen sellainen, mutta kumminkin) nimenomaan joustavuutensa vuoksi. Järjestelmää voidaan niin haluttaessa laajentaa vaivattomasti kadulle, eikä se ole sidottu eristetylle väylälle, mikä rajoite on (suppean määritelmän mukaisen) metron erityispiirre. Frankfurtissa yksi linja, U4, täytti pitkään perinteisen raskasmetron määritelmän, mutta niin vain on sitäkin linjaa pidennetty katutilaan.