339-DF
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 8 Elokuu 2005
- Viestit
- 8,499
Se on kyllä sääli, että Suomessa nuo nimitykset ovat oikeastaan aika lailla pielessä johtuen siitä, että ainoa raitiotie ja ainoa metro ovat Helsingissä, eikä kumpikaan ole tyypillinen nykyaikainen raitiotie tai metro.
Porton uusi raidejärjestelmä on minusta hyvin tyyppillisesti jotain, mitä mielelläni kutsuisin pikaraitiotieksi, mutta kun tuo sana on niin pahasti leimautunut ja pannassa, niin eihän sellaista voi käyttää enää yhtään mistään. Pikaraitiotiehan on Suomessa vain propellihattujen hörhöilyä.
Tampereella on yritetty lanseerata uusi termi katuraitiotie merkitsemään nykyaikaista, katukelpoista raideliikennejärjestelmää. Sekin on nimityksenä hassu, koska sanat katu ja raitiotie luovat liian helposti mielikuvan Kallion mäissä kiemurtelevasta, parkkeerattuja autoja väistelevästä 3T:stä. Tuo nimitys kai johtuu siitä, että Tampereella pikaraitiotie oli jo varattu muuhun käyttöön.
Niin että mikäs nyt sitten nimeksi tällaiselle portolaiselle nykyaikaiselle raideliikennevälineelle, joka kulkee tunnelissa, sillalla, omalla eristetyllä radalla, kadun reunassa tai tarvittaessa vaikka autojen seassa tai kävelykadulla? Muualla maailmassa tämä ei olisi ongelma, mutta kun meillä Suomessa ei oikein edes ymmärretä, että tuollainen portolainen ratkaisu ylipäätään on mahdollinen ja olemassa, niin eihän sille sitten voi nimeäkään olla.
Porton uusi raidejärjestelmä on minusta hyvin tyyppillisesti jotain, mitä mielelläni kutsuisin pikaraitiotieksi, mutta kun tuo sana on niin pahasti leimautunut ja pannassa, niin eihän sellaista voi käyttää enää yhtään mistään. Pikaraitiotiehan on Suomessa vain propellihattujen hörhöilyä.
Tampereella on yritetty lanseerata uusi termi katuraitiotie merkitsemään nykyaikaista, katukelpoista raideliikennejärjestelmää. Sekin on nimityksenä hassu, koska sanat katu ja raitiotie luovat liian helposti mielikuvan Kallion mäissä kiemurtelevasta, parkkeerattuja autoja väistelevästä 3T:stä. Tuo nimitys kai johtuu siitä, että Tampereella pikaraitiotie oli jo varattu muuhun käyttöön.
Niin että mikäs nyt sitten nimeksi tällaiselle portolaiselle nykyaikaiselle raideliikennevälineelle, joka kulkee tunnelissa, sillalla, omalla eristetyllä radalla, kadun reunassa tai tarvittaessa vaikka autojen seassa tai kävelykadulla? Muualla maailmassa tämä ei olisi ongelma, mutta kun meillä Suomessa ei oikein edes ymmärretä, että tuollainen portolainen ratkaisu ylipäätään on mahdollinen ja olemassa, niin eihän sille sitten voi nimeäkään olla.