Rattivaunu
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 24 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 6,209
Herttua ei taida olla sentään ko. Juhanan sukunimiPorista puolestaan löytyy ainakin Juhana Herttuankatu ja Harry Cullichsenintie
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Herttua ei taida olla sentään ko. Juhanan sukunimiPorista puolestaan löytyy ainakin Juhana Herttuankatu ja Harry Cullichsenintie
Pysäkkien nimisekamelska sen kuin laajenee. Ei ole kovin pitkää aikaa, kun esim. Poliisikoulun pysäkkipari nimettiin uudelleen katuosoitteiden mukaan (Hervannan valtaväylä 83 & Kylmäsuonkatu).
Pysäkkien nimisekamelska sen kuin laajenee. Ei ole kovin pitkää aikaa, kun esim. Poliisikoulun pysäkkipari nimettiin uudelleen katuosoitteiden mukaan (Hervannan valtaväylä 83 & Kylmäsuonkatu).
Nyt, kun linja 14 on siirretty Lielahdessa kulkemaan uutta Turvesuonkadun pätkää Prisman ohi, niin pisti silmään tämän pätkän pysäkkien nimet. Loogisintahan olisi ollut nimetä nämä esim. nimillä "Turvesuonkatu" ja "Turvesuonkatu 2". Ehei, uusien pysäkkien nimi molempiin suuntiin on "Prisma Lielahti". (Jolin sivut eivät tuon nimisiä pysäkkejä vielä tunne, joten jos ette usko, käykää paikan päällä katsomassa)
Ja niin hankalaa tosiaan kun oli Hervannassa Duon kohdalla olevien pysäkkien muuttaminen vaikkapa nimelle "Duo" tai "Hervantakeskus".
Vettä on virrannut Tammerkoskessa ja JOLI:n pysäkkinimipolitiikkalaiva on pikku hiljaa kääntymässä, kun tekijätkin ovat osin vaihtuneet. Myönnettäköön, että tuohon Prisma Lielahti-pysäkkinimeen oli mulla näppini pelissä: vaikka pääperiaatteena on, ettei "mainosteta" yksittäistä firmaa pysäkin nimessä, ei tuolle pysäkkiparille kerta kaikkiaan ollut muuta luontevaa nimeä.
Totta näin, mutta joku Turvesuonkatu 2 ei ole ollenkaan hyvä nimi, koska ihmisillä ei välttämättä ole mitään käsitystä, mistä päästä Turvesuonkadun tai minkään kadun numerointi alkaa. Varsinkin, kun toisella puolella katua pysäkin nimi on jotain ihan muuta.Hengissä olevan firman nimen käyttö on hieman arveluttavaa. Joku Valmet voi yhtäkkiä muuttaa nimensä Metsoksi ihan vaan jonkin Helsingin Pörssissä tapahtuneen jutun takia. Jos Lielahden Prisman lähellä ei ole nimettyä maastokohtaa, puoltaa nimi paikkaansa.
Tuulensuu on vakiintunut nimi, jolla viitataan itse Tuulensuu taloa suurempaan alueeseen, jolla ainakin itse käsitän Hämeenpuiston ja Hämeenkadun risteysalueen naapurikorttelit, rajana Hallituskatu, Näsilinnankatu ja Kauppakatu."Oskarinhovi" olisi paljon osuvampi nimi Teiskontien itäpään pysäkkiparille, kuin nykyinen Isenäisyydenkatu nn, josta yksilöivä loppuosa ei edes mahdu näyttötauluun. Onhan toisessa päässä keskustaa Tuulensuu.
En usko, että kryptinen vaakuna kertoisi satunnaiselle matkustajalle tietoa, että mennään nimenomaan ko. kunnan keskustaan. Itse tulkitsisin vaakunan pikemminkin tariffitunnuksena: "ahaa, täällä sovelletaan Tampereen taksaa". Ts. vaakunalla ei vähennetä yhtään "meneeks tää Keskustorille"-kyselyä.Pysäkkipäreestä pitäisi selvitä, pääseekö keskustaan vai laidalle. Yksinkertaistettu Kangasalan, Lempäälän, Nokian, Oriveden, Pirkkalan, Ruoveden, Tampereen, (Teiskon?), tai Ylöjärven vaakunan kuva-aihe olisi hyvä. Ensimmäisen vastaantulevan keskustaajaman mukaan.
... täytyisi tunnus laittaa kunkin linjan omaan päreeseen...
Sekin auttaisi, jos Keskustorille vievän linjan päre olisi keltainen, ja muut päreet edelleen valkoisia.
"Meneeks tää Keskustorille" toistuu muutaman kerran viikossa, vaikka pysäkissä ja autossa lukisi isoilla kirjaimilla "KESKUSTORI", eikä mitään muuta.
Alkaa olla vähän "tikusta asiaa" -linjalla. Tuskin satunnaiskäyttäjä jaksaa alkaa tankkaamaan päreitä (tai varsinkaan niiden tulkintaohjeita) vaikka niihin mitä lisäinfoa teippailtaisiin, eikä kuskikaan varmaan liikaa rasitu vaikka pari kertaa viikossa asiakkaiden (itsestäänselviinkin) kysymyksiin vastailee.
Tuohon Pispalantorin pysäkin ohi ajamiseen on syynsä liikennesuunnittelussa. Jos ruuhka-aikana tuonne pysäkille ajat, niin pysäkin jälkeen on suunnittelija lyönyt kolmion, jonka ansiosta saat pahimmillaan useamman minuutin odottaa rakoa länteen suuntaavaan liikenteeseen ennenkuin pääsee jatkamaan matkaa. Tamperelainen autoilijahan ei tilaa vapaaehtoisesti anna. Mitään järkevää perustetta tälle kolmiolle en ole keksinyt kuin kiusanteko. Nykyisellä infojärjestelmällä pystyisi kyllä niin haluttaessa tekemään tuolle jotain.
Tässä ei kertakaikkiaan ole nykyjärjestelyllä mitään hyvää ratkaisua pelkillä kolmioilla toteutettavaksi. Muuten täytyy tosin sanoa, että jalankulkijoiden turvallisuuden kannalta nuo kaidejärjestelyt ja keskikoroke tuovat paljon lisäturvaa eli vaikka järjestely on eräältä kannalta katsottuna epäonnistunut niin ei se yksinomaan huono silti ole.