Pysäkit ja niiden nimet

Yksinkertaisin käytäntö vilkkaalla pysäkillä on, että kaikki vaunut käyvät ja pysähtyvät sillä oli nousevia tai poistuvia asiakkaita tai ei.

Hiljaiset pysäkit ovat välttämättömiä vain yksittäisen linjan palvelemilla periferioilla. Runko-osuudella jolla ruuhkaiset pysäkit olevat ei tulisi toisaalta olla hiljaisia pysäkeitä, joilla ei riitä matkustajia jokaiseen vuoroon. Jos pysäkit ruuhkautuvat turhaan pysähtyvistä pienen vaihtuvuuden suorista linjoista, niitä kaikkia ei varmaan kannata pysäytellä ruuhkaisella runko-osuudella kuin pikavuoron tavoin. Korvaavaa liikennettähän lähtökohtaisesti on, koska pysäkeille riittää busseja ruuhkaksi asti. Jäljelle jäävät pikavuoropysäkit voidaan mitoittaa riittävän isoiksi jotta kaikki bussit voivat niillä pysähtyä, ja sopivin välimatkoin jotta pikavuoroillakin vaihtuvat matkustajat.

Sujuvan vaihdon rungolta suoralle linjalle voi järjestää olemassaolevan kellon ja aikataulun avulla, ja samalla pitkä ja haarautuva runkolinja saa luontevan ajantasauspaikan. Aikaa tasaamalla paikoin ja kaikilla pysäkeillä pysähtymällä linja täsmällistyy melkein itsestään muutaman kymmenen sekunnin tarkkuuteen. Minuutin tarkkuudella rohkeampi suunnittelija ohjelmoisi liikennevaloihin minuutin pituiset vihreät jaksot joukkoliikenteen aikataulujen mukaan ilman reaaliaikaista säätöä.

Monimutkaista tekniikkaa tarvitaan vain ratkaisemaan monimutkaisia, keinotekoisia ongelmia.
 
Yksinkertaisin käytäntö vilkkaalla pysäkillä on, että kaikki vaunut käyvät ja pysähtyvät sillä oli nousevia tai poistuvia asiakkaita tai ei. [...] Monimutkaista tekniikkaa tarvitaan vain ratkaisemaan monimutkaisia, keinotekoisia ongelmia.

Näinhän se tietysti on periaatteessa. Mutta millä saisi kaikki linjat pysähtymään esimerkiksi Pispalantorin pysäkillä (tai vastaavissa muissa paikoissa)?

Tosin eipä tuo ohi ajaminen näytä olevan ongelma muualla maailmassa. Joitakin aikoja sitten matkustin Pariisissa bussilla muutamaankin otteeseen. Bussi tietysti junnasi ruuhkassa koko ajan. Mutta ei sillä vaikuttanut olevan mitään kiirettä päästä ohittamaan yhtäkään pysäkkiä nopeasti. Päinvastoin: oli matkustajia tai ei, se lipui pysäkin viereen pälyilemään onko kyytiin nousijoita. Jos ei ollut, niin sitten jatkettiin junnaavaa matkaa samantien. Tosin en muista että yksikään pysäkeistä olisi ollut tasku johon olisi tarvinnut erikseen poiketa vaan ne olivat kaikki normaalisti kadun varressa. Pysäkkitasku helpottaa ainoastaan autoliikennettä, mutta haittaa bussiliikennettä.

Tällainen pysäkiltä seuraavalle rauhalliseen tahtiin ajaminen vaikutti varsin joviaalilta verrattuna suomalaiseen käytäntöön, jossa tavoite vaikuttaisi olevan että päästään ajamaan mahdollisimman nopeasti pysäkkien ohi. Pariisissa eläkeläisilläkään ei ollut mitään ongelmaa päästä kyytiin tai pois, eikä sisällä ollut kaatumisen vaaraa kiihdytyksissä tai jarrutuksissa. Tosin liikenne junnasi siihen malliin että suomalaisen kuskin otsasuoni rupeaisi kyllä jo pullistelemaan... Suuressa kaupungissa tarvitaan liikenteessä lehmän hermot.
 
Viimeksi muokattu:
Kun keskitetään vilkkaat pysäkit pienemmäksi joukoksi, on mahdollista investoida näihin pysäkeihin muiden kustannuksella. Tietysti hyvin toimivat vilkkaat pysäkit ovat isompia ja siten kalliimpia rakentaa kuin pienet! Ahtaassa tilassa voidaan yleensä sijoittaa osapysäkit peräkkäin, leveämmässä tilassa tietysti rinnakkain helppoja vaihtoja varten.

Loput työstä on linjaston järjestelemistä niin, että kaikkien linjojen yhteisiä pysäkeitä on järkevä ja toteuttamiskelpoinen määrä. Suoraviivainen lähestymistapa olisi vain järjestellä linjat keskimääräisen pysäkkikohtaisen matkustajavaihtuvuuden mukaan ja niputtaa ne sen mukaan paikallis- ja pikalinjoiksi. Alkukantainen sujuva vaihto järjestyisi käytännöllä, jossa harvaan kulkeva pikalinja odottaisi viimeisellä runkopysäkillään ennen erkanemista haaralleen yhden samansuuntaisen runkolinjan vaunun ohituksen verran ja näin odottaisi matkan varrelta tulleita matkustajia.
 
Keski-Euroopassa suurkaupungin julkinen liikenneväline pysähtyy ja avaa ovet joka pysäkillä. Stop-nappeja ei ole. Aikataulut on laadittu sen mukaisesti. Hukkapysähdyksiä tapahtuu aniharvoin.

Ei bussiliikenne paljon hitaammin Tampereellakaan kulkisi, jos suunnilleen Pyynikintorin, Tammelantorin, Salhojankadun ja Linja-autoaseman rajoittamalla alueella pitäisi aina pysähtyä joka pysäkillä. Ruuhka-aikojen ulkopuolella vaikutus on tuntuvampi, mutta yleisöllä ei ole todellista perillepääsykiirettä. Monilla on töissä kellokortti, mutta kotona tuskin kellään.

Jatkoyhteyteen ehtiminen toki tekee joskus tiukkaa. Muutama vuosi sitten ei klo 22 jälkeen päässyt Rantaperkiöstä Kumpulaan vaihdolla. Tuli tunti täyteen Instrumentariumin pysäkillä seistessä.
 
Tässä kun on tullut tuota Pereentietä kuljettua suuntaan ja toiseen, niin mikähän lienee tuon Pereentien varressa olevan Kutteri(n)tien virallinen nimi? Tienviitoissa ja pysäkki-infojärjestelmässä lukee Kutteritie, mutta pysäkillä olevissa päreissä lukee (molempiin suuntiin) Kutterintie. Onkohan tämä katu vaihtanut nimeään jossain vaiheessa, vai onko kyltintekijöillä ollut lukihäiriö? :D
 
Tässä kun on tullut tuota Pereentietä kuljettua suuntaan ja toiseen, niin mikähän lienee tuon Pereentien varressa olevan Kutteri(n)tien virallinen nimi? Tienviitoissa ja pysäkki-infojärjestelmässä lukee Kutteritie, mutta pysäkillä olevissa päreissä lukee (molempiin suuntiin) Kutterintie. Onkohan tämä katu vaihtanut nimeään jossain vaiheessa, vai onko kyltintekijöillä ollut lukihäiriö? :D
Katuhan tämä tie ei koskaan ole ollut. Alkuperäinen nimi on Purutie, jollaisena tie tunnettiin vielä 90-luvullakin. Tie jaettiin kahtia, jolloin lopputuloksena oli Purutie ja Kutteritie.

Kunnilla on oikeus nimetä pysäkkinsä, mutta tämä selvä virhe on ollut Pereentien varressa niin kauan, kun Pirkkalaan tuli nimipäreellä varustetut pysäkkikyltit.
 
Nokia Oy -niminen pysäkkipari Hatanpäänkadun varressa (2525, 2526) on pysäkkipäreiden perusteella nimetty uudelleen. Uutena nimenä molempiin suuntiin on Sarvis. Saa nähdä, milloin päivittyy pysäkkidataan saakka. :)
 
Loistavaa!

Nekalantie 8-pysäkkinä infojärjestelmässä esiintyvä Lokintaival-pysäkin vastinpari on puolestaan menettänyt 8-tarransa, olisiko syynä sijainti noin osoitteessa Nekalantie 22.
 
Nokia Oy -niminen pysäkkipari Hatanpäänkadun varressa (2525, 2526) on pysäkkipäreiden perusteella nimetty uudelleen. Uutena nimenä molempiin suuntiin on Sarvis. Saa nähdä, milloin päivittyy pysäkkidataan saakka. :)

Nokia Oy sopii yhtiön pääkonttorin kohdalla olevan pysäkin nimeksi. Tuo pysäkki ei ole lähelläkään. Eikä firma ole ikinä ollut tuon niminen, vaan Oy Nokia Ab.

Kaikki minulta 50:ssä ja 7:ssa vieraalla kielellä Nokian pysäkkiä kyselleet ovat menneet Paskatehtaan pysäkkiä vastapäätä oleviin Nokia Oyj:n tiloihin. Suomeksi kyselleistä osa on halunnut jonnekin Nokian kauppalan alueelle.

Ennen uuteen infojärjestelmään syöttämistä olisi täytynyt pitää pysäkinnimitalkoot, ja nimetä kaikki 8 kirjainta pitemmät nimet uudelleen lyhyemmiksi, sekä poistaa epäjohdonmukaisuuksia, virheitä, ja liian samankaltaisia nimiä. Ja poistaa "pitkittäiset" kadunnimi+numero -tyyppiset nimet pysyvästi kokonaan. Ei niitä saisi ainakaan olla useita peräkkäin. Jos käytetään kadunnimeä, pitää sen olla poikkikadun nimi, pysäkkiparin molempiin suuntiin sama (maalle mennessä oikeanpuoleisen kadun nimi, jollei se ole vähäpätöinen). Joukkoliikenteen kotisivuilla voisi olla paikka, jossa yleisö voi ehdottaa parannuksia pysäkkinimistöön. Käyttöön otetun nimen keksijälle pikku palkinto, esim. ilmaisia matkoja.
 
Kaikki minulta 50:ssä ja 7:ssa vieraalla kielellä Nokian pysäkkiä kyselleet ovat menneet Paskatehtaan pysäkkiä vastapäätä oleviin Nokia Oyj:n tiloihin.
Se muuten on kohta viisi vuotta ollut Nokia Siemens Networks-nimellä ;)

Ennen uuteen infojärjestelmään syöttämistä olisi täytynyt pitää pysäkinnimitalkoot, ja nimetä kaikki 8 kirjainta pitemmät nimet uudelleen lyhyemmiksi, sekä poistaa epäjohdonmukaisuuksia, virheitä, ja liian samankaltaisia nimiä. Ja poistaa "pitkittäiset" kadunnimi+numero -tyyppiset nimet pysyvästi kokonaan. Ei niitä saisi ainakaan olla useita peräkkäin. Jos käytetään kadunnimeä, pitää sen olla poikkikadun nimi, pysäkkiparin molempiin suuntiin sama (maalle mennessä oikeanpuoleisen kadun nimi, jollei se ole vähäpätöinen). Joukkoliikenteen kotisivuilla voisi olla paikka, jossa yleisö voi ehdottaa parannuksia pysäkkinimistöön. Käyttöön otetun nimen keksijälle pikku palkinto, esim. ilmaisia matkoja.
Aamen.
 
Ainakin aikataulut.tampere.fi -sivun aikataulujen perusteella pysäkkipari 2525/2526 on nyt viralliselta nimeltään Sarvis. Myöskin 25:lla ollut Rantakaarila-pysäkkipari on saatu poistettua. Ainoa, mitä syystä tai toisesta eivät saa tuonne lisätyksi, on linjalle 3, heti IKEA:n päätepysäkin jälkeen Automiehenkadulla oleva pysäkki Postitorvenkatu. Tosin järjestelmästä tätä pysäkkiä ei edes löydy, vaikka fyysisesti tämänniminen pysäkkipari on kyllä olemassa molemmin puolin IKEAn liittymää.

Linjan Y23 päätepysäkiksi on jostain syystä merkitty Hervanta (3598). Fyysisestihän linja ei kulje tämän 23:n päätepysäkin kautta, vaan ajantasaus tapahtuu kadun toisella puolen olevalla pysäkillä Ahvenisjärventie 22 (3614) -nimisellä pysäkillä jatkaen tämän jälkeen matkaansa Teekkarinkadun suuntaan. Muutenkin tämän 3614-pysäkin nimeksi voisi muuttaa Lindforsinkatu, joka huomattavasti selkeämmin kuvaisi satunnaiselle matkaajalle sitä, missä päin oikeasti ollaan menossa. Samalla linja 6 saisi yhtenäisesti nimetyn pysäkkiparin pysäkin 3719 rinnalle.
 
Virheitä on, mutta ei niitä varsinaisesti vilise. Yleisön käytössä pitäisi kuitenkin olla muitakin toimivia palautekanavia kuin Aamulehti.

---------- Viesti lisätty kello 4:16 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 4:06 ----------


إن شاء الله
.
 
Virheitä on, mutta ei niitä varsinaisesti vilise. Yleisön käytössä pitäisi kuitenkin olla muitakin toimivia palautekanavia kuin Aamulehti.
No eikös JLF vaikuttaisi olevan aika toimiva palautekanava? Ei kauaa mennyt kritiikistä, kun oli nimet korjattu systeemeihin. :p
 
No eikös JLF vaikuttaisi olevan aika toimiva palautekanava? Ei kauaa mennyt kritiikistä, kun oli nimet korjattu systeemeihin. :p

Kellotetaan sitten, kauanko kestää, että Sopulinnan ja Toralinnan pysäkit nimetään oikein. Nykyiset nimet ovat "pitkittäisen" kadunnimi+numero-käytännön mukaiset, ja senkin mukaan vielä virheelliset.
 
Takaisin
Ylös