Ei tuo ratkaisu kovin omituinen ole, kun ajattelee sen perusteluja.
Nuo perustelut olisivat päteviä, jos olisi melko satunnainen ilmiö, miten yksittäinen vuoro pysähtyy eri pysäkeillä ja halpaa tietokonetta ei vielä olisi keksitty.
Tosiasiassa yksittäisen vuoron pysähtymisten määrä pysäkeille on hyvin ennustettavissa etukäteen eikä siinä ole kovin paljoa hajontaa. Teoriassa voi olla, että jonain arkiaamuna kaikki ovat päättäneet jäädä kotiin tai käyttää yksityisautoa ja 7.30 Itäkeskuksesta Keilaniemeen kerää vain kaksi matkustajaa. Tai yhtenä päivänä vuodessa A? kampuksella voisi käytännössäkin olla giganttinen 20 000 ihmisen festivaali ja 1.00 lähtö arkiyönä Keilaniemestä pysähtyisikin 90 prosentilla pysäkeistä.
Käytännössä kuitenkin tällaiset poikkeustilanteet on harvinaisia. Aikataulu voidaan säätää niin että suuri osa vuoroista pysyy aikataulussa ja pieni osa ei pysty pitämään aikataulua. Tietty vuoro myöhästyy esimerkiksi 1 % todennäköisyydellä aikataulusta ja pysyy aikataulussa 99 % todennäköisyydellä matkustajavirtojen puolesta - eikä tuo 99 % poikkea kovin paljoa mediaanista, koska ihmisten käytös on hyvin ennustettavissa aiemman käytöksen perusteella.
Ja sikäli kun hajontaa syntyy, kuljettajalla on joka tapauksessa näkyvillä ohjaamossa olevalla näytöllä se, kuinka monta minuuttia ja sekuntia vaunu on myöhässä tai ajoissa, ja kuljettaja voi säätää ajotapaa jonkin verran nopeammaksi tai hitaammaksi sovittaaksen vauhdin tilanteeseen. Koska matkustavirtojen satunnaisesta vaihtelusta syntyvä hajonta on pientä, ei vauhtia tarvitse hidastaa tai nopeuttaa kovinkaan paljoa.
On yksinkertaisesti sekä taloudellisesti että yhteiskuntataloudellisesti täysin järjetöntä, että vaunuja pysäytetään joka pysäkillä siltä varalta että kerran vuosikymmenessä reitin varrella sattuukin olemaan festivaali ja kyseinen vuoro kerää paljon käyttäjiä. Taloudellinen järjettömyys syntyy siitä, että kuljettajien palkkakustannukset lisääntyy hidastelusta. Yhteiskuntataloudellinen järjettömyys syntyy puolestaan siitä, että matkustajien aikaa tuhlataan ja osa matkustajista siirtyy käyttämään yksityisautoa hidastelun takia.
HSL-alueella on toden totta erikoisolosuhteet, kun yleensä raideliikenteen hankkeet merkitsevät sitä, että joukkoliikenne muuttuu hitaammaaksi, kun se muualla maailmassa muuttuu yleensä nopeammaksi. :lol: Tässä tapauksessa matka hidastuu enimmillään noin 20 minuuttia verrattuna tilanteeseen ennen kuin raideliikenteen toteutus alkoi.