Raide-Jokeri

Siirtyy. Vika tulee sisään noin tuntia ennen kuin eka lähtee ulos.

Harmi, että vain osa hallivuoroista on avoimia matkustajille. Toisaalta ymmärrettävää, sillä kun on tehty omituinen ratkaisu, jossa raitiovaunu pysähtyy jokaisella pysäkillä riippumatta siitä onko ketään tulossa kyytiin tai poistumassa, pysähdyttäisiin useimmilla hallivuoroilla tosi monta kertaa turhaan ilman että ketään tulee kyytiin tai nousee kyydistä.
 
Harmi, että vain osa hallivuoroista on avoimia matkustajille. Toisaalta ymmärrettävää, sillä kun on tehty omituinen ratkaisu, jossa raitiovaunu pysähtyy jokaisella pysäkillä riippumatta siitä onko ketään tulossa kyytiin tai poistumassa, pysähdyttäisiin useimmilla hallivuoroilla tosi monta kertaa turhaan ilman että ketään tulee kyytiin tai nousee kyydistä.

En ole aikatauluja läräillyt läpi, mutta Itäkeskukseen ajettaessa matka varikolle on hyvin vähäinen. Onkohan varikolle tapahtuva siirtoajo yleisintä juuri Itäkeskuksesta?
 
En ole aikatauluja läräillyt läpi, mutta Itäkeskukseen ajettaessa matka varikolle on hyvin vähäinen. Onkohan varikolle tapahtuva siirtoajo yleisintä juuri Itäkeskuksesta?

Vuorovälin muutoksesta johtuvat siirtoajot on enimmäkseen Itäkeskuksesta ja liikenteen aloittamisesta ja lopettamisesta johtuvista siirtoajoista melko tarkalleen puolet on Itäkeskuksesta ja puolet Keilaniemestä.
 
Siirtyy. Vika tulee sisään noin tuntia ennen kuin eka lähtee ulos.

Ei näytä jäävän edes tuntia. Viimeinen lähtö Keilaniemeen päättyy arkena 2:20 ja ensimmäinen lähtee sieltä jo 4:35. Jotta väliin jäisi tunti pitäisi siirtoajon varikon ja Keilaniemen välillä onnistua n. 35 minuutissa, mihin ei taideta päästä, kun valot on säädetty pysäkeillä pysähtymistä varten.
 
3.12 ajaa vika sisään ja 3.43 ajaa eka ulos eli 31 min.

Aikataulunmukainen ajoaika Keilaniemen päättäriltä varikolle on 47 min.
 
--Toisaalta ymmärrettävää, sillä kun on tehty omituinen ratkaisu, jossa raitiovaunu pysähtyy jokaisella pysäkillä riippumatta siitä onko ketään tulossa kyytiin tai poistumassa--

Ei tuo ratkaisu kovin omituinen ole, kun ajattelee sen perusteluja.

-Kun kaikille vuoroille on laskettu sama matka-aika (ja suht samat pysäkkiajat), saadaan vuorovälit pysymään tasaisina eikä synny ketjuuntumista.

-Samoin pysähtymällä jokaisella pysäkillä säännönmukaisesti pystytään järjestämään liikennevalokierrot ja valoetuudet huomattavasti täsmällisemmin, kun vaunujen kulku linjalla on aina ennustettavaa (eikä vaihtele sen mukaan, pysähdytäänkö pysäkeillä vai ei). Näin vuorovälit myös pysyvät tasaisina.

-Tasainen vuoroväli lisää kokemusta järjestelmän luotettavuudesta ja aikataulussa pysymisestä. Sillä voi olla joukkoliikenteessä jopa isompi merkitys kuin vuorovälin tiheydellä. Kun menee pysäkille, voi luottaa siihen, ettei osu sellaiseen väliin, jossa kahden suht peräkanaa kulkeneen vaunun jälkeen tulee pitkä väli seuraavaan vaunuun (kuten nyt linjalla 550).

-Periaate on tuttu metrosta ja Tampereen raitiotieltä. Järjestely on selkeä, matkustajan ei tarvitse huolehtia pysäytysnappien painelusta eikä arpoa, tuleeko pysäkillä huomatuksi. Se antaa mahdollisuuden keskittyä matkan aikana syvemmin omiin puuhiin (esim. lukeminen, viestintä, rentoutuminen jne.), kun ei tarvitse olla niin valppaana.

-Lisäksi voisi ajatella, että linjalla lähtökohtaisesti lienee useimmiten tarve pysähtyä joka pysäkillä (ottaen huomioon, että linja 15 korvaa seudun kuormittuneimman bussilinjan 550). Toki hiljaisina aikoina voi tulla "turhiakin" pysähdyksiä, mutta ne lienevät kokonaisuuden kannalta pieni haitta.
 
3.12 ajaa vika sisään ja 3.43 ajaa eka ulos eli 31 min.

Aikataulunmukainen ajoaika Keilaniemen päättäriltä varikolle on 47 min.

Tarviiko viimesitä vuoroa ollenkaan ajaa halliin? Jos kuski jäisi vaunun kanssa odottamaan Keilaniemeen, niin palkakuluja tulisi vain puolen tunnin edestä lisää. Voiko se tosiaan olla pienempi kulu kuin ajaa vaunu varikolle ja takaisin, mikä on melkein 48 kilometriä?

2019 Hankearvion päivityksen kustannuksilla 0.56€/km ja 44,10€/h Keilaniemeen odottamaan jääminen olisi halvempi, jos katkos on alle 36,5 minuuttia.
 
Tarviiko siivoaminen tehdä juuri yöllä, eikä esimerkiksi aamuruuhkan jälkeen, kun vaunuja siirtyy varikolle muutenkin?
 
Ei tuo ratkaisu kovin omituinen ole, kun ajattelee sen perusteluja.

Nuo perustelut olisivat päteviä, jos olisi melko satunnainen ilmiö, miten yksittäinen vuoro pysähtyy eri pysäkeillä ja halpaa tietokonetta ei vielä olisi keksitty.

Tosiasiassa yksittäisen vuoron pysähtymisten määrä pysäkeille on hyvin ennustettavissa etukäteen eikä siinä ole kovin paljoa hajontaa. Teoriassa voi olla, että jonain arkiaamuna kaikki ovat päättäneet jäädä kotiin tai käyttää yksityisautoa ja 7.30 Itäkeskuksesta Keilaniemeen kerää vain kaksi matkustajaa. Tai yhtenä päivänä vuodessa A? kampuksella voisi käytännössäkin olla giganttinen 20 000 ihmisen festivaali ja 1.00 lähtö arkiyönä Keilaniemestä pysähtyisikin 90 prosentilla pysäkeistä.

Käytännössä kuitenkin tällaiset poikkeustilanteet on harvinaisia. Aikataulu voidaan säätää niin että suuri osa vuoroista pysyy aikataulussa ja pieni osa ei pysty pitämään aikataulua. Tietty vuoro myöhästyy esimerkiksi 1 % todennäköisyydellä aikataulusta ja pysyy aikataulussa 99 % todennäköisyydellä matkustajavirtojen puolesta - eikä tuo 99 % poikkea kovin paljoa mediaanista, koska ihmisten käytös on hyvin ennustettavissa aiemman käytöksen perusteella.

Ja sikäli kun hajontaa syntyy, kuljettajalla on joka tapauksessa näkyvillä ohjaamossa olevalla näytöllä se, kuinka monta minuuttia ja sekuntia vaunu on myöhässä tai ajoissa, ja kuljettaja voi säätää ajotapaa jonkin verran nopeammaksi tai hitaammaksi sovittaaksen vauhdin tilanteeseen. Koska matkustavirtojen satunnaisesta vaihtelusta syntyvä hajonta on pientä, ei vauhtia tarvitse hidastaa tai nopeuttaa kovinkaan paljoa.

On yksinkertaisesti sekä taloudellisesti että yhteiskuntataloudellisesti täysin järjetöntä, että vaunuja pysäytetään joka pysäkillä siltä varalta että kerran vuosikymmenessä reitin varrella sattuukin olemaan festivaali ja kyseinen vuoro kerää paljon käyttäjiä. Taloudellinen järjettömyys syntyy siitä, että kuljettajien palkkakustannukset lisääntyy hidastelusta. Yhteiskuntataloudellinen järjettömyys syntyy puolestaan siitä, että matkustajien aikaa tuhlataan ja osa matkustajista siirtyy käyttämään yksityisautoa hidastelun takia.

HSL-alueella on toden totta erikoisolosuhteet, kun yleensä raideliikenteen hankkeet merkitsevät sitä, että joukkoliikenne muuttuu hitaammaaksi, kun se muualla maailmassa muuttuu yleensä nopeammaksi. :lol: Tässä tapauksessa matka hidastuu enimmillään noin 20 minuuttia verrattuna tilanteeseen ennen kuin raideliikenteen toteutus alkoi.
 
Viimeksi muokattu:
Tosiasiassa yksittäisen vuoron pysähtymisten määrä pysäkeille on hyvin ennustettavissa etukäteen eikä siinä ole kovin paljoa hajontaa.

Hienoa! Sittenhän koko Raidejokeri-hanke oli turha ja bussilinjan vuorovälin olisi voinut vain lyhentää kolmeen minuuttiin ja ketjuuntuminen olisi ratkennut.
 
Hienoa! Sittenhän koko Raidejokeri-hanke oli turha ja bussilinjan vuorovälin olisi voinut vain lyhentää kolmeen minuuttiin ja ketjuuntuminen olisi ratkennut.

Kolmen minuutin vuorovälillä hajontaa ei saa olla yhtään. Tuo on eri asia kuin se, mistä nyt puhutaan, eli matkustajamäärien vaihtelu kellonajan mukaan.
 
Tarviiko siivoaminen tehdä juuri yöllä, eikä esimerkiksi aamuruuhkan jälkeen, kun vaunuja siirtyy varikolle muutenkin?
Noissa maanantaina 23.10. alkavissa aikatauluissa ei ole erillisiä ruuhkavuoroja. Liikenne jatkuu 12 min vuoroväleillä (ja samalla vaunumäärällä) aamun työmatkaliikenteen jälkeenkin pitkälle iltaan saakka.

Onkohan varikolle tapahtuva siirtoajo yleisintä juuri Itäkeskuksesta?
Onpa hyvinkin. 75% halliin ajoista on nimenomaan IK:n suunnasta. Se sisältää myös liikenteen harvenemisesta johtuvia varikolle ajoja ennen puolta yötä. Liikenteen päättyessäkin IK voittaa Keilaniemen - tosin vain pienellä erolla. :)
 
Noissa maanantaina 23.10. alkavissa aikatauluissa ei ole erillisiä ruuhkavuoroja. Liikenne jatkuu 12 min vuoroväleillä (ja samalla vaunumäärällä) aamun työmatkaliikenteen jälkeenkin pitkälle iltaan saakka.

Kyllä, mutta jossain vaiheessa on kuitenkin ja todennäköisesti hyvin pian.
 
Kyllä, mutta jossain vaiheessa on kuitenkin ja todennäköisesti hyvin pian.

Varmaankin vuodenvaihteessa olisi odotettavissa tihennystä ja seuraavan kerran kesällä (toki kesälomat taas pienentävät vähän tarvetta) tai mahdollisesti jo keväällä, riippuen vaunu ja kuljettajatilanteesta. Eiköhän HSL yritä nyt saada liikenteen käyntiin alkuun mahdollisimman luotettavasti ja sen jälkeen säädetään aikatauluja, vuorovälejä yms. Toki tihennyksiäkään ei haluta jatkuvasti tehdä, kun aikataulujen, vuorokiertojen ja kuljettajien työvuorojen järjestelty ei tapahdu kuitenkaan sormia napauttamallakaan.
 
Takaisin
Ylös