Nuo perustelut olisivat päteviä, jos olisi melko satunnainen ilmiö, miten yksittäinen vuoro pysähtyy eri pysäkeillä ja halpaa tietokonetta ei vielä olisi keksitty.
Tosiasiassa yksittäisen vuoron pysähtymisten määrä pysäkeille on hyvin ennustettavissa etukäteen eikä siinä ole kovin paljoa hajontaa. Teoriassa voi olla, että jonain arkiaamuna kaikki ovat päättäneet jäädä kotiin tai käyttää yksityisautoa ja 7.30 Itäkeskuksesta Keilaniemeen kerää vain kaksi matkustajaa. Tai yhtenä päivänä vuodessa A? kampuksella voisi käytännössäkin olla giganttinen 20 000 ihmisen festivaali ja 1.00 lähtö arkiyönä Keilaniemestä pysähtyisikin 90 prosentilla pysäkeistä.
Käytännössä kuitenkin tällaiset poikkeustilanteet on harvinaisia. Aikataulu voidaan säätää niin että suuri osa vuoroista pysyy aikataulussa ja pieni osa ei pysty pitämään aikataulua. Tietty vuoro myöhästyy esimerkiksi 1 % todennäköisyydellä aikataulusta ja pysyy aikataulussa 99 % todennäköisyydellä matkustajavirtojen puolesta - eikä tuo 99 % poikkea kovin paljoa mediaanista, koska ihmisten käytös on hyvin ennustettavissa aiemman käytöksen perusteella.
Ja sikäli kun hajontaa syntyy, kuljettajalla on joka tapauksessa näkyvillä ohjaamossa olevalla näytöllä se, kuinka monta minuuttia ja sekuntia vaunu on myöhässä tai ajoissa, ja kuljettaja voi säätää ajotapaa jonkin verran nopeammaksi tai hitaammaksi sovittaaksen vauhdin tilanteeseen. Koska matkustavirtojen satunnaisesta vaihtelusta syntyvä hajonta on pientä, ei vauhtia tarvitse hidastaa tai nopeuttaa kovinkaan paljoa.
On yksinkertaisesti sekä taloudellisesti että yhteiskuntataloudellisesti täysin järjetöntä, että vaunuja pysäytetään joka pysäkillä siltä varalta että kerran vuosikymmenessä reitin varrella sattuukin olemaan festivaali ja kyseinen vuoro kerää paljon käyttäjiä. Taloudellinen järjettömyys syntyy siitä, että kuljettajien palkkakustannukset lisääntyy hidastelusta. Yhteiskuntataloudellinen järjettömyys syntyy puolestaan siitä, että matkustajien aikaa tuhlataan ja osa matkustajista siirtyy käyttämään yksityisautoa hidastelun takia.
HSL-alueella on toden totta erikoisolosuhteet, kun yleensä raideliikenteen hankkeet merkitsevät sitä, että joukkoliikenne muuttuu hitaammaaksi, kun se muualla maailmassa muuttuu yleensä nopeammaksi. :lol: Tässä tapauksessa matka hidastuu enimmillään noin 20 minuuttia verrattuna tilanteeseen ennen kuin raideliikenteen toteutus alkoi.
Puhumme osittain eri asioista.
Kun vaunu pysähtyy jokaisella pysäkillä, ei ole niin suurta merkitystä sillä, kuinka monta matkustajaa pysäkiltä nousee kyytiin tai vaunusta jää pois. Pysähtymisajat ovat suht vakiot, vaihtuupa kyytiin/kyydistä sitten 1 tai 50 matkustajaa. Viisi käytössä olevaa ovea pystyvät vetämään suuriakin ihmismääriä nopeasti. Lisäksi kuten sanoit, kuljettaja pystyy säätämään ajotapaansa ja ottamaan siten kiinni pieniä myöhästymisiä, jos joillakin pysäkeillä onkin poikkeuksellisen hidasta suuren vaihtuvuuden vuoksi. Nämä pysäkit varmasti on myös tunnistettu ja se on otettu huomioon ajoajoissa.
Pointtina minulla on lähinnä se, että pysäkit lienee pääsääntöisesti rakennettu paikkoihin, joissa joka tapauksessa todennäköisesti on aina joku nousemassa kyytiin tai jäämässä pois. Silloin ei ole merkitystä sillä, onko kyytiin nousijoita paljon vai vähän, vaan pysähtyminen on perusteltu ja tarvitaan joka tapauksessa. Pidän siis suhteellisen marginaalisena ilmiönä tilanteita, jolloin jollakin pysäkillä ei tarvitsisi pysähtyä lainkaan. Ja tämän seurauksena en näe suurena ongelmana, että vuorokauden aikana saattaa hiljaisilla aamuyön vuoroilla syntyä tilanteita, joissa pysähdytään yksittäisille pysäkeille turhaan. En tiedä puhuitko nimeomaisesti illan ja yön hiljaisista vuoroista vai yleisesti. Itse puhuin yleisesti.
Oletuksena minun näkökulmassani on siis se, että mikäli vaunu ajaisi joidenkin pysäkkien ohitse kokonaan, syntyisi jo melko suurta hajontaa ajoaikoihin. Ja jos taas tällaista hajontaa alkaa esiintyä, syntyy riski ketjuuntumiselle sekä vuorovälin luotettavuuden heikkenemiselle, mikä vaikuttaa asiakaskokemukseen. Toisaalta, kuten aiemmin kirjoitin, pidän todennäköisenä, että pysäkkien paikat on mietitty niin, että niistä jokaisella on pääsääntöisesti tarve pysähtyä.
Mitä tulee kokonaismatka-aikaan, ei sillä linjan 15 osalta pitäisi olla ratkaisevan suurta merkitystä. Linja on suunniteltu palvelemaan ensisijaisesti reitin varrella tapahtuvia osamatkoja, poikkittaisyhteyksiä ja liityntämatkoja - ei koko matkaa Itäkeskuksesta Keilaniemeen. Kovin suurta hidastumista ei liene yksittäisillä osamatkoilla tapahtumassa. Toki paikoitellen linjaan 550 verrattuna pikaratikan reitti on linjattu hitaammille osuuksille. Nähtäväksi toki jää, mikä vaikutus tällä on asiakasmääriin.