Lyhyt kertomus päivän ratikka-ajelulta. Aloitin Säteristä, missä otin ensin muutaman kuvan. Vähän hämmästyin, kun ekan kuvattavan vaunun jälkeen sain odottaa vain kaksi minuuttia, kun seuraava jo innokkaasti porhalsi paikalle. Myöhemmin sitten tuli todettua, että vuorovälit olivat tänään iltapäivällä täysin satunnaisia.
Pysäkkikatokset olivat saaneet suojalasinsa, mutteivät pysäkkimerkkejä. Linjalla 15 ei siis taida olla yhtään pysäkkiä
Ehkäpä ne merkit vielä joku päivä ilmestyvät paikoilleen. Otaniemessä kuulemma oli joku pahvinen pysäkkimerkki sentään. Pidikkeet pysäkkikilpikehikolle löytyvät katosten katoilta, eli odotamme kärsivällisesti.
Linnoitustieltä koetin sitten kyytiin, mutta vaunu oli aivan täpötäynnä. Mietin jo, pitäisikö suosiolla jättää toiseen päivään, mutta kyllä mä sitten kuitenkin halusin ekana päivänä kyytiin edes joksikin matkaa. Tallustelin aikani kuluksi Alberganesplanadin pysäkille ja jäin odottelemaan seuraavaa. Samalla leikin jonkinlaisen sokeainfon kanssa, pysäkillä nimittäin oli keltainen nappi. Sitä painamalla sai käyntiin ääninauhan, joka olikin veikeä. Ensin naisääni, miellyttävän pehmeä, sanoi "Linjaviisitoistaleppävaara [pitkä tauko] Itäkeskus 3 minuutia" ja sitten parikymppinen pohjalaiskundi sanoi ruotsiksi "Linje 15Ö [tauko] Centrum 3 minyyter". Äänistudiolla olisi vähän jumpattavaa leikkausten ja taukojen kanssa, mutta mielelläni minä kulkisin 15Ö:llä keskustaan. Sitä en tiedä, minne Alberganesplanadin ruotsinkieliset sokeat sitten päätyivät.
Vaunu tuli, oli kovin täysi, mutta etusillalla näytti olevan väljintä, joten muutama juoksuaskel ja etuovesta sisään. Matkakortti minulla oli valmiina kädessä, mutta eipä siitä paljon iloa ollut. Sääliksi käy niitä, jotka haksahtivat sovelluksiin ja vuorokausilippuihin, sillä matkakortilla matkasta tuli ilmainen, kas kun siellä vaunussa ei ollut matkakortinlukijaa. Tolpassa oli kyllä kolot, ehkä sellainen siis joskus vielä asennetaan niiden kolojen kohdalle. Tarra neuvoi ystävällisesti, että lipunmyyntiä ei ole ja että matka pitää maksaa sovelluksella tai matkakortilla. No, parhaani yritin.
Tunnelma oli kuin Tokion metrossa noin väljyyden puolesta, paitsi että väki oli iloisempaa. Moni oli tuonut lapsensa ajelulle, mutta huomattavan paljon kyydissä oli nuoria aikuisia, alle 30-vuotiaita. Eläkeikäisiä aika vähän. Ajattelin, että jos Pitäjänmäelle asti, mutta loppujen lopuksi matkustin sitten Maunulaan saakka. Eilen olin vielä kuvitellut meneväni Itäkeskukseen asti, mutta parempi kokeilla sitä sitten, kun arki alkaa ja meitä huvimatkailijoita on vähemmän.
Ennen Selloa säikähdin, kun joku huudahti hätääntyneellä äänellä "Leppävaara", ja mietin, että mikähän paniikkikohtaus siellä nyt iski. Onhan L Cityllä aika paha maine. Mutta tajusin sitten, että sehän on se Höselin rääkyeukko, joka kuuluttelee pysäkkejä. Onneksi jätti useamman kuuluttamatta, mutta enpä sitten Ilkantiellä tullut enää säikähtäneeksi kuitenkaan, kun olimme pitkän tauon jälkeen taas näin uudelleen tutustuneet.
Perkkaan kohdalla salakuuntelin ensimmäisen kommentin, kun parikymppinen teekkari sanoi kaverilleen: "Ei tää kyl kovin vauhdikasta oo." Eikä ollutkaan. Kuljettaja ajeli viitisen kilometriä alle sen, mitä rajoitusmerkit ohjeistivat, paitsi sitten 15-alueella kymmenisen kilometriä yli rajoituksen ja Patterinmäessä 15 alle. Ja ne merkit ohjeistavat nopeuteen, joka tuntuu monin paikoin aikamoisen hitaalta ihan noudatettunakin. Siinä Perkkalla päätin, että jätän toistaiseksi pika-etuliitteen kokonaan pois täysin sopimattomana. Espoon puolella kulku oli muilta osin kuitenkin sillä tavoin sujuvaa, että pysäkiltä toiselle taivallettiin pysähtymättä. Pysäkeillä seistiin sitten senkin edestä, kaikki ovet auki. No, ulkovaatteissahan mä siellä olin, joten ei siinä ehtinyt kovin kylmä tulla.
Helsingin puolella liikennevalot ryhtyivät kiusaamaan meitä. Ensimmäinen ilkeä valo oli ennen Takomotien pysäkkiä. Se vaihtoi itsensä S:lle juuri tullessamme risteykseen, ja siinä me sitten kökötimme koko valokierron, kääntyvät autot ja sivukadut ja niin edelleen. Ajattelin, että pysäkki varmaan sitten hoidetaan superripeästi, kun aikaa meni tuohon niin paljon, mutta jäi sitä aikaa silti pysäkillekin kulutettavaksi aikamoisen paljon. Seuraavaksi pysähdyttiin odottelemaan Kutomotien risteykseen, ja kun vihdoin päästiin Vanhan Viertotien risteykseen, niin valo heittäytyi oikein ilkeäksi ja iski poikkiviivan meille niin, että nuori naiskuljettaja löi kiskojarrut kiinni ja päätyi ylimenopaikan päälle seisoskelemaan. Kiskojarrun käyttö täydessä vaunussa herätti pienen kohahduksen ja muutaman anteeksipyynnön, kun matkustajat siellä horjahtelivat toistensa syleihin.
Ilkeä valo ei antanut meille nuolta vielä silloinkaan, kun toisesta suunnasta tullut vaunu ylitti risteyksen. Vasta, kun se oli mennyt taaksemme, saimme mekin ajoluvan ja pääsimme sitten jatkamaan matkaa. Seuraavan kerran kiskojarrua käytettiin ilkeän valon kohdalla Maria Jotunin tiellä ja sitten heti taas Nuijamiestentiellä, mutta nuo valot eivät olleet ihan niin ilkeitä kuin Pitäjänmäentien valot; kunhan oltiin sillä kiskojarrulla pysähdytty, niin valo oli saanut haluamansa ja päästi meidät melkein heti jatkamaan matkaa. Sen jälkeen valot Maunulaan asti olivat ystäviämme, onneksi.
Maunulassa otin muutamia kuvia kunnes oli paluumatkan aika. Maunulan pysäkillä oli pysäkkinäyttöjä kaksin kappalein per suunta (useimmilla pysäkeillä se tolppaan kiinnitettävä kakkosnäyttö odottaa vielä asennustaan, mutta katoksessa oleva näyttö taitaa olla joka pysäkillä jo, ja ainakin Maunulassa siis myös tämä toinen näyttö), mutta ne olivat vähän huonolla tuulella. Ensin väittivät, että 4 minuutin kuluttua se vaunu tulee. Kun ehkä parin minuutin päästä vilkaisin uudelleen, niin väittivät, että vielä pitää 9 minuuttia odotella. Voi surkeus. Mutta sitten näyttivät 8 ja heti sen jälkeen vaunu jo tulikin. Mikä lie krapula niillä, ehkäpä toimivat sitten maanantaina virkeämmin.
Paluuvaunu oli 7–8 minuuttia myöhässä aikataulustaan, vähän vaihdellen. Jäin pohtimaan, miksi niin paljon myöhässä oleva vaunu kokee tarpeelliseksi jäädä pysäkeille niin pitkäksi aikaa. Onko se 15 sekuntia jonkinlainen vakiominimi, jonka alittaminen on kielletty silloinkin, kun vaunu on myöhässä? Tällä kertaa kaikkia ovia ei avattu automaattisesti, vaan matkustajat avasivat vain ne ovet, joita käyttivät. Vaikka tämäkin vaunu oli täynnä, niin suurimman osan ollessa huvimatkailijoita ei pysäkeillä kovin paljon tapahtunut, muutama jäi kyydistä ja muutama tuli kyytiin.
Valot heittäytyivät tällä kertaa ilkeiksi vain Vihdintien pysäkin jälkeen, kun seistiin pitkään ja hartaasti, kunnes päästiin ympyrää edeltäviin valoihin taas odottelemaan. Muilta osin valot olivat ystäviämme, eikä kuljettaja turvautunut kiskojarruun kertaakaan. Sellolla jäin sitten kyydistä ja mietin, miten moni niistä ehkä 40 matkustajasta, jotka pysäkillä seisoskelivat, mahtuvat kyytiin. Huomenna varmaan on vielä huviajelijoita paljon, mutta ehkä maanantaina sitten arki alkaa.
Reissu ei tuonut mukanaan juurikaan yllätyksiä. Myöhästelyt panen vielä alkukankeuden piikkiin, nuo kiskojarruilut lienevät johtuneet enemmän kuljettajasta kuin valoista (vähän reippaammalla nopeudella niistä valoista olisi ehditty, ja nytkin se pysähtyiminen oli ylimitoitettu toimenpide) ja muutamassa kohdassa Helsingin puolella valot nyt vaan ovat sellaiset kuin ne Helsingissä tuppaavat olemaan. Voisin tehdä uuden matkan vaikkapa kuukauden kuluttua ja katsoa, miten homma silloin sujuu. Silloin varmaan ihan Itäkeskukseen asti.