Raide-Jokeri

Ajelin lauantaina Keilaniemi - Itäkeskus - Oulunkylä ja sunnuntaina Itäkeskus - Oulunkylä. Muuten sujuvaa ja mukavaa matkantekoa, mutta kaksi negatiivista havaintoa kirjaan tähän:

1. Lauantaina vaunu teki rajun äkkijarrutuksen Eliel Saarisen tiellä puolisen kilometriä ennen Hämeenlinnanväylän siltaa jonkin metsään johtavan kävelytien valoissa. Sikäli kuin oikein näin, siellä ei edes ollut kävelijöitä.
2. Sunnuntaina, kun maa ja kengänpohjat olivat märkiä, vaimoni ns. veti lipat vaunun keskikäytävällä akselien päältä alas viettävässä "rinteessä". Yllättävän liukasta. Jalassa hänellä oli lenkkarit, joiden pohja oli hyvinkin syvään kuvioitu pidon varmistamiseksi.
 
Arki on alkanut linjan 15 reitillä. Uteliaisuuttani asetuin passiin Maunulan hautausmaan pysäköintipaikalle tunniksi maanantaiaamuna klo 8 - 9. Erilaisia huomioita:

- linja 15 kulki varsin tasaisin vuorovälein
- tuona ajankohtana matkustajia oli länteen silminnähden enemmän kuin itään
- edellisen kohdan tieto päti myös linjaan 550, jota silmäilin samalla
- ratikka veti kyytiinsä väkeä selvästi enemmän kuin bussi, mutta useisiin bussivuoroihinkin riitti matkustajia ihan hyvin*
- klo 8.30 jälkeen ratikat (ja 550) olivat kevyemmin kuormitettuja edeltävään 30 min jaksoon nähden, 8.36 ohitus ratikalla (itään) yllättävänkin autio
- edelliseen kohtaan tarkennuksena, etteivät ratikat tyhjiksi tai puolityhjiksikään sentään muuttuneet
- edellistä erikoisempaa on se, että linjan 550 klo 8.41 ohitus itään kulki taas tilanteeseen nähden yllättävän isolla kuormalla
- vähän ennen klo 9:ää yksi 550 meni todella pienellä kuormalla, näin vain 1 matkustajan, saattoi olla joku toinenkin katvekohdassa
- yhden 15:n kovan kuorman selittää mahdollinen päiväkotiryhmän kyydissä oleminen (pikkulapsia iso joukko), itään menossa

*ihan hyvin = ikkunapaikat nyt ainakin miehitettyinä, osaksi käytävänkin puoleiset tuolit

Nämä olivat yhden henkilön havaintoja yhdessä pisteessä, joka on lähellä reitin puolta väliä. Jossain muussa pisteessä tilanne on voinut näyttää vähintään jonkin verran erilaiselta samaan aikaankin.
 
Jos autoilija kokee, että häntä seisotetaan turhaan, hän lähtee herkemmin ajamaan sitä punaista valoa päin. Se ei ole hyvä juttu.

Tätä samaa mietin itsekin. Ymmärrettävästi näissä pitää olla tietyt varoajat jne, mutta toivottavasti tämänkaltaiset asiat ovat niitä, joita vielä hiotaan käyttökokemusten perusteella.

Mahtoiko vaunu tosiaan kulkea 70 km/h? Ainakin lauantaina kohdalle sattunut kuljettaja ajoi paikoin aika reippaasti alle ohjerajoituksen.

En tätä pysty mitenkään varmistamaan, mutta oletin, että varmaankin rajoitusten mukaan mennään. Tuon sinun havaintosi perusteella tämän voi kyseenalaistaa.
 
Tyhmä kysymys, näkyykö Linja 15 jo Reittioppaassa, en ainakaan eilen saanut keskiviikolle itseäni linjalle vaan tarjosi vaihdollisia bussiyhteyksiä, pitänee kokeilla uudestaan....

Kyllä se näkyy siellä. Siellä voi pakkovalita kulkuneuvoja, jos pakkovalitset ratikan ja jätät muut pois, niin sitten ainakin pitäisi näkyä.

Arki on alkanut linjan 15 reitillä. Uteliaisuuttani asetuin passiin Maunulan hautausmaan pysäköintipaikalle tunniksi maanantaiaamuna klo 8 - 9. Erilaisia huomioita:

Oliko ratikat seisomakuormassa? Mutta ei niin täysiä kuin avajaispäivänä varmaankaan?
 
Oliko ratikat seisomakuormassa? Mutta ei niin täysiä kuin avajaispäivänä varmaankaan?
Oli usean tsekkaamani vaunun kyydissä seisojiakin, mutta ei siinä mittaluokassa kuin lauantaina. Lauantain ruuhka toi mieleen taannoisten 3B:n ja 3T:n megaruuhkat Kaivopuiston ulkoilmakonserttien yhteydessä. Länteen päin mentäessä oli 15:llä tänä aamuna varsin johdonmukaisesti seisomapaikoille joutuineita matkustajia. Toki aina jokunen seisova on voinut olla valmistautumassa vaunusta poistumiseen seuraavalla pysäkillä, ja samalla on voinut olla jokin yksittäinen vapaa istumapaikkakin - isomman kuorman vaunussa ei varmaan kauaa. Itään mentäessä näkyi vapaita istuimia jo jonkun verran kellon lähestyessä 9:ää. Poikkeuksena oli se vuoro, jonka kyydissä oli lauma pieniä lapsia - ehkä päiväkoti- tai eskariryhmä. Heijastavalla värillä varustetut kamppeet päällä kuitenkin.
 
Onko tänään ollut kukaan ajelulla? Vieläkö tungosta riittää, ja onko vaunut myöhässä?

Matkustin lauantaina ja sunnuntaina. Tungosta riitti sunnuntaillekin.

Ensimmäiset havainnot:

- vaunun hiljaisuus

- kun koko linjaa tarkastellaan, niin ajamillani vaunuilla pysähdyttiin liikennevaloihin tosi harvoin. Sain käsityksen, että valoetuudet on hyvin suunniteltu

- kyllä 70 km/h mentiin ainakin kehä I vieressä, helppo verrata kun katsoi vieressä liikkuvia autoja. Nopeus ei vaan muuten tunnu sisällä, kun vaunu on iso ja kyyti tasaista.
 
- kyllä 70 km/h mentiin ainakin kehä I vieressä, helppo verrata kun katsoi vieressä liikkuvia autoja. Nopeus ei vaan muuten tunnu sisällä, kun vaunu on iso ja kyyti tasaista.
Oulunkylästä itään taidettiin myös mennä enimmäkseen 70 km/h, kun siellä ollaan melkein koko ajan kaukana auto- ja kävelyteistä.
 
Mahtoiko vaunu tosiaan kulkea 70 km/h? Ainakin lauantaina kohdalle sattunut kuljettaja ajoi paikoin aika reippaasti alle ohjerajoituksen.

En tätä pysty mitenkään varmistamaan, mutta oletin, että varmaankin rajoitusten mukaan mennään. Tuon sinun havaintosi perusteella tämän voi kyseenalaistaa.

Lauantaina ensimmäisellä lähdöllä Itäkeskuksesta vaunu ehti täyttyä sen verran ennen kuin itse pääsin sisään, että jouduin jäämään seisomaan kuljettajankopin taakse. Kuljettajan mittarista näin joko itse tai joku toinen samassa paikassa seisova sanoi ääneen, että nyt mennään 70km/h ainakin Varikkotien kourussa, Viikin suoralla, Vantaajokea ylitettäessä ja Keskuspuiston kohdalla.

Nuo kuulostavat kyllä vielä huviajelijoilta. Sunnuntaina puolen päivän aikaan on vielä aika rauhallista joukkoliikenteessä noin yleensä mun mielestäni. Onkohan lipputuloissa tämän viikonlopun kohdalla piikki, kun satunnaisia kulkijoita on ollut niin paljon.

Tänäänkin oli vielä huviajelioita jonkin verran, ainakin matkustajakunta vaikutti paljon harmaahiuksisemmalta kuin normaalisti 550:ssa Leppävaaran ja Otaniemen välillä sekä jatkuvasti kuului kun joku selosti missä ollaan tai kyseli onkohan tää nyt se paikka. Klo 13 aikaan kun lähdin Leppävaarasta kohti Keilaniemeä, niin istumapaikat eivät olleet kaikki käytössä, mutta telien päälliset paikat oli kyllä.
 
Tänäänkin oli vielä huviajelioita jonkin verran, ainakin matkustajakunta vaikutti paljon harmaahiuksisemmalta kuin normaalisti 550:ssa Leppävaaran ja Otaniemen välillä sekä jatkuvasti kuului kun joku selosti missä ollaan tai kyseli onhohan tää nyt se paikka. Klo 13 aikaan kun lähdin Leppävaarasta kohti Keilaniemeä, niin istumapaikat eivät olleet kaikki käytössä, mutta telien päälliset paikat oli kyllä.
Olin samoihin aikoihin liikenteessä, ensiksi samaan eli Espoon suuntaan. Menin eri pätkiä useissa eri osissa kuvausjuttujen takia. Paluu samalla periaatteella, joskin itään mennessä menin yhden vähän pidemmän jakson eli Laajalahti - Pirjontie ilman kuvauspysähdyksiä. Väkeä riitti, suurimmaksi osaksi istumapaikat riittivät juuri ja juuri, mutta välillä seistiin istumapaikkojen loputtua. Patolasta (pysäkki Kustaankartano) Haagaan sujui vaunulla 605 klo 15:n jälkeen, ja se pätkä oli kuormituksen osalta isoin yllätys: oli väljää, löytyi helposti hyvä istumapaikka ikkunan vierestä kasvot menosuuntaan.

Joitakin havaintoja etuuksista: Huopalahden aseman pysäkiltä länteen meni aika lailla pieleen klo 13.05 paikkeilla (vaunu 615). Siinä odotettiin monissa valoissa, itse asiassa ensimmäisen kerran jo Riistavuoressa! Tunnelin busseille kyllä oli vihreä pallo kulkusuuntaamme, mutta ratikalle S. Vihdintien pysäkin jälkeinen valo oli S-tuulella. Sitten kun siinä tuli ajon salliva niin virtaa annettiin kunnolla jotta pääsisi edes ympyrän sisälle - se onnistuikin mutta ympyrästä ei päästy ulos pysähtymättä. Oikeastaan kaikki muu meni ok valojen osalta, paitsi saitsarin loppuvaiheessa juututtiin jälleen Nuijamiestentien risteyksen S:ään, suunta silloin länteen.
 
Tänään klo 14.30 aikaan Kutomotieltä Keilaniemeen ja sopivan virkistystauon jälkeen takaisin. Keilaniemen päättärillä on kiva ja rauhallinen Fazerin kahvila, suosittelen.

Nyt oli liikennevalot hyvällä tuulella, ei pysähdytty kertaakaan valoihin. Menomatkalla kuljettaja olisi voinut jättää tekstiviestinsä lähettämättä, eikä pehmeämmät pysähdyksetkään olisi haitanneet ollenkaan. Paluumatkan kuljettaja ajoi pehmeästi, eivätkä pysähdykset tuntuneet ollenkaan pahoilta, eli sekin on mahdollista, jos hallitsee vaununsa. Nopeuksia seurasin vain satunnaisesti / pistemäisesti, tuntui olevan viitisen tuntikilometriä yli tai alle rajoituksen eli aika lailla sitä mitä pitääkin (mä en aikaan oleta, että vaunu pysyisi täsmälleen siinä käsketyssä nopeudessa, tuollainen toleranssi on ihan ok minusta). Mitään pikafiilistä ei kyllä tullut vieläkään, reitistä on Espoossa tullut jotenkin aivan hirvittävän mutkainen. Tuntuu, että kurvaa kurvan perään, ja silloin ei tietysti nopeudetkaan voi kovin suuriksi nousta.

Vaunu on ahdas, kuten nyt matalalattiavaunut tuppaavat olemaan. Kun kaksi keskikokoista ukkoa istuu vierekkäin, niin käytävän puolella istuja on kyllä osaksi käytävällä ihan väkisin, ja silloin ottaa jokainen kapoisella käytävällä kulkija kiinni, kuka enemmän, kuka vähemmän.

Lahdenpohjan pysäkilläkin näkyi kaksi matkustajaa, tosin menossa eri suuntaan. Minun vaunussani ei kummassakaan suunnassa tapahtunut tuossa mitään muuta kuin että odoteltiin aika joka tuntui tarpeettoman pitkältä. Muiden pysäkkien kohdalla pysäkkiaika ei tuntunut kohtuuttomalta, ja niillä oli myös kaikilla jonkin verran kyytiinnousevia tai kyydistä jääviä.

Otaniemessä Aallon pysäkillä oli tosiaan pysäkkikilpi. Missään muualla ei. Tuo on käsittämätöntä.
 
Joitakin havaintoja etuuksista: Huopalahden aseman pysäkiltä länteen meni aika lailla pieleen klo 13.05 paikkeilla (vaunu 615). Siinä odotettiin monissa valoissa, itse asiassa ensimmäisen kerran jo Riistavuoressa! Tunnelin busseille kyllä oli vihreä pallo kulkusuuntaamme, mutta ratikalle S. Vihdintien pysäkin jälkeinen valo oli S-tuulella. Sitten kun siinä tuli ajon salliva niin virtaa annettiin kunnolla jotta pääsisi edes ympyrän sisälle - se onnistuikin mutta ympyrästä ei päästy ulos pysähtymättä. Oikeastaan kaikki muu meni ok valojen osalta, paitsi saitsarin loppuvaiheessa juututtiin jälleen Nuijamiestentien risteyksen S:ään, suunta silloin länteen.

Tuo Huopalahden tunnelin jälkeinen valo on vaikea, kun se pyydetään pysäkillä seistessä jo. Siitä seuraavat vihdintien ympyrän valot toimivat ympyrän rytmissä, johon raitiovaunulla ei ole osaa eikä arpaa, joten tuo on tyyppillistä

---------- Viestit yhdistetty klo 15:00 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 14:55 ----------

Ylipäätään valojen säätö on Espoon puolella pääosin ollut helpompi, koska olemme ne tehneet ohjelmoijalle toteutettavaksi. Helsingin puolella ohjelmoijat tekevät itse ja niihin voi vain arvailla mitä arvoja kojeella on ja siitä sitten antaa suosituksia.

Helsingissä myös liittymät ovat vaikeampia, kun niitä on useita isoja peräkkäin. Espoossa näin on vain Perkkaantiellä ja Sellon kulmilla sekä iso liittymä Karhusaarentien ylitse.

---------- Viestit yhdistetty klo 15:04 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 15:00 ----------

Ensimmäiset havainnot:

- kun koko linjaa tarkastellaan, niin ajamillani vaunuilla pysähdyttiin liikennevaloihin tosi harvoin. Sain käsityksen, että valoetuudet on hyvin suunniteltu

Hankkeen tavoitteissa oli alusta asti, että "liikennevalot eivät hidasta linjaliikennettä", jotta sillä säästetään vaunujen määrässä ja kuljettajien määrässä. Vihdintien ympyrä on ainoa poikkeus näissä valoissa ja parissa paikassa (pääosin sekaliiketeen ja erillisen radan siirtymäkohdissa) raitiovaunu voi saada vuoron vain toiseen suuntaan kerralla.
 
Montako katsastettua vaunua tällä hetkellä onkaan? Liikenteeseen tarvitaan 12 ja nyt tuli eka kolhio. Mielenkiintoista nähdä, miten nopsaan 601 on taas linjalla. Jos ei siellä mitään sen ihmeempää ole sille sattunut, niin kyllähän se jo huomenna on kunnossa, noin teoriassa. Pelkään vain, että jos tuossa kestää ja seuraava kolhu tulee varmaankin ihan lähipäivinä, niin vaunut loppuu pian kesken.

Nyt pitäisi Pitäjänmäentie toimia paremmin itään myös pitemmällä pysähdyksellä Talin siirtolanpuutarhalla ;)

Mainiota! Mä tosiaan eilen menin Kutomotieltä länteen ja myöhemmin takaisin, ja ei ollut kyllä mitään ongelmia valojen kanssa silloin.
 
Montako katsastettua vaunua tällä hetkellä onkaan? Liikenteeseen tarvitaan 12 ja nyt tuli eka kolhio. Mielenkiintoista nähdä, miten nopsaan 601 on taas linjalla. Jos ei siellä mitään sen ihmeempää ole sille sattunut, niin kyllähän se jo huomenna on kunnossa, noin teoriassa. Pelkään vain, että jos tuossa kestää ja seuraava kolhu tulee varmaankin ihan lähipäivinä, niin vaunut loppuu pian kesken.

Lauantai ja sunnuntai mentiin 13 vaunulla liikenteessä ja nyt arkena on ollut vain 12, eli käytännössä ollaan samassa tilanteessa kuin pari päivää sitten.
 
Kaikki vaunut 601 - 615 ovat olleet linjalla 15 tänä aikakautena, jolloin linjaa 15 on liikennöity. Avoimen datan mukaan 614 on ollut tänään ensimmäisen kerran kaupallisessa liikenteessä (jo aamusta alkaen). Eilen ja tänään ennen onnettomuutta 12 minuutin liikenteen aikana aina kolme vaunua on ollut muualla kuin linjalla.

Ilmeisesti sijoitukset vaunu / vuoro ovat menneet tehokkaasti sekaisin onnettomuuden seurauksena. Kirjasin aamulla bussitutkan ja SRS-materiaalin avulla kunkin vuoron sijoitukset ja vertailtuani niitä tämän hetken tilanteeseen kuvio on aika lailla eri näköinen - eikä tietenkään mikään ihme. Pikemminkin suurempi ihme olisi se, että vaunut menisivät edelleen täsmälleen samassa järjestyksessä samoin vuoronumeroin.
 
Takaisin
Ylös