Compact
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 20 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 2,293
Pakko kysyä vain hieman näistä asioista tietävänä. Erottuuko näissä malleissa kaarteissa tapahtuva melu (usein puhutaan kirskunnasta tai ulvonnasta) vai onko kyse yleisestä raitiotien "kolkkeesta"? Eli lyhyesti, erottuuko malleissa tiukat mutkat suorista osuuksista?
Alberganesplanadin pohjoispäässä on tiukka S-kurvi josta säännöllisesti valitetaan ja on lehdessä. Muuallakin Alberganesplanadilla asutus rajautuu hyvin lähelle etenkin länsipuolella. Usein kuitenkin tuo asukaspalaute tuntuu liittyvän kaarteisiin tai vaihteisiin.
Vasen ja oikea liitekuva näyttävät kirskuntapisteet kun laippa alkaa hioa kiskourassa teräspyörää teräskiskoa vasten. Keskimmäinen kuva esittää suoraa linjaa ja suurin piirtein rullaillen mennään ääneti.
Filmissä https://youtu.be/USCG002ivxQ ajetaan loivassa kaarteessa ensin vasemmalle ja sitten oikealle.
Kahdeksanakselisesta Jokeri-vaunusta lähtee mutkassa hyvällä tuurilla 16 kertaista kirskuntaa, kun akselin toisen pään pyöriä sorvataan laipan ulkopinnasta ja toisen pään pyöriä laipan sisäpinnasta.
---------- Viestit yhdistetty klo 20:22 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:13 ----------
Raitioliikenne kulkee muun liikenteen joukossa. Samoin kuin raitioliikenne kulkee tieliikennelain mukaisesti. Raitio- ja rataliikenne on hyvin eri asia, vaikka kiskoilla kulkevatkin. Lisäksi S, viiva ja nuoli ei ole tarkkaan ottaen raitiovaunun opastin vaan joukkoliikenneopastin. Laki määrittelee tarkasti miten liikennevalot saavat vaihtua, toimia ja sijaita. Näitä joutuu liikennevalosuunnittelussa soveltamaan jokapäiväisessä suunnittelutyössä. Kyseinen laki löytyy täältä
Sitä vaan ajattelin, että kun Tampereella ja Hesassa on kuitenkin nuo opastimet ja opasteet vissiin hieman erilaiset, ja täällä tuskaillaan joistain palloista, kolmioista ja viivoista, niin eiköhän ne nyt voisi säätää myös ihan kaupunkikohtaisesti mieluisikseen. Ei niihin tarvita valtioneuvoston tai pääministerin allekirjoitusta. Tällaiset detaljit hoidetaan kuntoon vähemmillä ponnisteluilla.