- Liittynyt
- 14 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 5,978
Ehkä tässä ei ole tarkoitus tehdäkään toimivaa raitiotiejärjestelmää. Viittaan esim siihen miten Jokeri on suunniteltu kulkemaan Haagan liikenneympyrässä.Tässähän joutuu oikein luennoimaan.
Jos halutaan tehdä toimiva raitiotiejärjestelmä, järjestelmä suunnitellaan ajettavaksi niin, että pysäkiltä kiihdytetään vakiokiihtyvyydellä suurimpaan sallittuun nopeuteen ja pysäkille tullessa hidastetaan samoin. Näin useissa järjestelmissä ajetaan esikaupunkiosuuksilla.
Onkohan syy se että rakennetaan säästöversio? Jokeri on arvioitu maksavan 210 milj euroa. Vrt Tukholmassa Tvärbananin jatko Solnaan n 270 miljoonaa euroa. Tvärbananin jatkeen pituus on vain 7 km, kun Jokerin on 25 km. Tvärbananin korkea hinta johtuu osittain siitä että se alittaa joitakin alueita, myös vesistöjä aika pitkissä tunneleissa mutta myös siitä että sellaiset hankalat liikenteelliset kohdat kuten ison samantyyppisen liikenneympyrän alitus kuin Haagassa, tehdään eri tasossa. Eli km-hinta Tvärbananilla asettuu jonnekin metron ja Jokerin väliin, mutta se takaa myös sen että liikenne varmasti toimii kaikissa olosuhteissa nopeammin kuin bussilla.
Jos Jokeri haluttaisiin todella nopeaksi, sille pitäsi myös Tapiolaan ja Leppävaaraan tehdä cut- and cover tunnelit. En ota kantaa nyt tässä että pitäisikö nopeuttaa ja miten paljon vai ei, matkustajamääräkehitys voi olla ihan riittävän hyvä siitäkin huolimatta että bussi-jokerista tehdään yhtä nopea raitiotie. Jos se olisi paljon nopeampi, ja maankäyttökin suosisi joukkoliikennettä, niin voihan käydä niinkin että matkustajavyöry nousee niin suureksi, että raitiovaunujen kapasitettikaan ei riittäisi vaan se kannattaisi samantien rakentaa metroksi.
Mutta tässä kai jokin kultainen keskitie on löydettävissä, maanalaisena raskasmetronahan Jokeri maksaisi n 1,5 miljardia, mutta pikasen trimmamalla ja pullonkaulakohtia raitiotie-Jokeri saattaisi olla nopeampi ja houkuttelevampi, vaikka tulisi maksamaan vähän enemmän kuin 210 miljoonaa.
t. Rainer