Raide-Jokeri

Liikenneympäristö pyritään suunnittelemaan intuitiiviseksi, jotta siinä olisi helppo toimia oikein (ja vaikea toimia väärin). Selvästi siinä on Raide-Jokerilla vielä kehittämistä, kun katsoo tätä raiteille eksyneiden määrää. Oikea ratkaisu olisi estää raiteille ajamista tehokkaammin tai tehdä siitä vielä selvemmin havaittavaa. Minä ainakin olisin valmis tinkimään vähän kaupunkikuvasta, jos sillä saataisiin vähennettyä raiteille ajamista. Puomit, punaiset valot, tolpat joista huomaa ettei väylä ole kadun levyinen, jne. Erilaisia vaihtoehtoja on paljon.

Olen itse kerran joutunut Raide-Jokerin kiskoille (tai itse asiassa poikani ajoi, mutta minä opastin), tämä tapahtui tosin n 2 vuotta sitten kun raide-Jokeri ei ollut vielä aloittanut, mutta kiskot ja ajolangat tai ainakin tolpat oli jo paikallaan. Paikka oli Leppävaarassa, jossa raitiotiellä on kaistat keskellä katua, Leppävaarankadun ja Albergan Esplanadin risteyksen jälkeen. https://www.google.com/maps/@60.217...h3pH850_L0GVXegg!2e0!7i16384!8i8192?entry=ttu

Ajoimme kuvan vasenta kaistaa suoraan ja jouduimme raitiotiekaistalle koska lunta oli niin paljon että kynnystä ei näkynyt. Ei ollut myöskään mitään kaistamerkintöjä kertomassa että keskellä katua on raitiotiekaista. Pääsimme kyllä takaisin ajoradalle varovaisesti hivuttautumalla. Toivottavasti asianmukaiset merkinnät on nyt paikalla.
 
Olen itse kerran joutunut Raide-Jokerin kiskoille (tai itse asiassa poikani ajoi, mutta minä opastin), tämä tapahtui tosin n 2 vuotta sitten kun raide-Jokeri ei ollut vielä aloittanut, mutta kiskot ja ajolangat tai ainakin tolpat oli jo paikallaan. Paikka oli Leppävaarassa, jossa raitiotiellä on kaistat keskellä katua, Leppävaarankadun ja Albergan Esplanadin risteyksen jälkeen. https://www.google.com/maps/@60.217...h3pH850_L0GVXegg!2e0!7i16384!8i8192?entry=ttu

Ajoimme kuvan vasenta kaistaa suoraan ja jouduimme raitiotiekaistalle koska lunta oli niin paljon että kynnystä ei näkynyt. Ei ollut myöskään mitään kaistamerkintöjä kertomassa että keskellä katua on raitiotiekaista. Pääsimme kyllä takaisin ajoradalle varovaisesti hivuttautumalla. Toivottavasti asianmukaiset merkinnät on nyt paikalla.

Ihmettelen miten tuo on mahdollista. Eihän 2 vuotta sitten raiteilla ollut minkäänlaista talvikunnossapitoa, toisin kuin tien päällä. Eikös tuo ollut täysi lumenkaatopaikka tuo kiskojen alue tuolloin?
 
Hesari on haastatellut kolmea autollaan Raide-Jokerin kiskoille ajanutta. Hesarin juttu

Kaikki haastatelluista ovat päässeet kiskoilta pois omin avuin. Ensimmäinen vaikuttaa jopa siltä, että haastateltava on luullut Kurkijoentien sekaliikenneosuudella olevansa osuudella, jossa ei saisi olla autolla.
 
Hesari on haastatellut kolmea autollaan Raide-Jokerin kiskoille ajanutta. Hesarin juttu

Kaikki haastatelluista ovat päässeet kiskoilta pois omin avuin. Ensimmäinen vaikuttaa jopa siltä, että haastateltava on luullut Kurkijoentien sekaliikenneosuudella olevansa osuudella, jossa ei saisi olla autolla.

Pelottavaa, että meillä on näin paljon kuljettajia tien päällä, jotka voivat ajaa autolla minne tahansa minne pääsee. Tämä ei kyllä sinänsä ole yllätys. Jutusta kuitenkin sai pääteltyä, että ainakin ne tiedot mitkä viittaavat henkilöihin itseensä olivat he eläkeläisiä.

Tässä kodin vieressäni on koirapuisto, jonne jatkuvasti ajetaan jalkakäytävää pitkin ja pysäköidään puistoon. Vastaavia on tuolla Hakaniemessä Kruunusiltojen työmailla, ajetaan ratikkakaistaa, kun ei jakseta kiertää korttelia ja toisessa paikkaa ajetaan joukkoliikennekatua, kun ei jakseta kiertää korttelia. Toisilla on vain asennevamma olla välittämättä liikennemerkeistä, vaikka mitä olisi. Ja sitten selitellään, että "minä vain ajoin nopeasti tähän", aina on joku selitys miksi se ei itseä koske. Tai sitten "ei huomata", liikenteessä se vain on niin että ympäristöä pitää havainnoida tarkasti
 
Ihmettelen miten tuo on mahdollista. Eihän 2 vuotta sitten raiteilla ollut minkäänlaista talvikunnossapitoa, toisin kuin tien päällä. Eikös tuo ollut täysi lumenkaatopaikka tuo kiskojen alue tuolloin?

Silloin sattui lumipyry eikä katukaan ollut kunnolla aurattu. En muista jouduttiinko peruuttamaan että päästiin takaisin kadulle. Liikennettä ei juuri ollut, oli sunnuntai-ilta.
 
Silloin sattui lumipyry eikä katukaan ollut kunnolla aurattu. En muista jouduttiinko peruuttamaan että päästiin takaisin kadulle. Liikennettä ei juuri ollut, oli sunnuntai-ilta.

Tuohon kyseiseen paikkaan voisi muuten sopia myös kaistan yläpuolinen ratikkakaistan merkki, on muuten jännä että kyseistä merkkiä ei ole käytetty missään hankkeella. Toisaalta monin paikoin ratikka erotettu niin selkeästi muusta liikenteestä. Tuo kyseinen paikka eroaa muista siinä, että siinä on vain reunakivi ja betonialusta (muistaakseni, kiinteä joka tapauksessa) jolla ratikka kulkee.
Sitten tiedä onko tuolla mitään mihin tuon ripustaisi
 
Ensimmäinen vaikuttaa jopa siltä, että haastateltava on luullut Kurkijoentien sekaliikenneosuudella olevansa osuudella, jossa ei saisi olla autolla.

Tätä mäkin naureskelin. Leena-parka on ajanut ihan oikein mutta säikähtänyt ratikkakiskoja niin kamalasti, että tehnyt keskellä katua U-käännöksen ja kertoo siitä nyt vielä lehdessä, vaikka mitään ajovirhettä ei ole tapahtunut. Voi näitä.
 
Tuohon kyseiseen paikkaan voisi muuten sopia myös kaistan yläpuolinen ratikkakaistan merkki, on muuten jännä että kyseistä merkkiä ei ole käytetty missään hankkeella. Toisaalta monin paikoin ratikka erotettu niin selkeästi muusta liikenteestä. Tuo kyseinen paikka eroaa muista siinä, että siinä on vain reunakivi ja betonialusta (muistaakseni, kiinteä joka tapauksessa) jolla ratikka kulkee.
Sitten tiedä onko tuolla mitään mihin tuon ripustaisi

Niin, miksi siellä ei ole sitä merkkiä? Ajolankojen poikittaisköysiin sen voi ripustaa, eikö sitä harrasteta muualla?
 
Niin, miksi siellä ei ole sitä merkkiä? Ajolankojen poikittaisköysiin sen voi ripustaa, eikö sitä harrasteta muualla?

Suunnittelijat ovat keksineet, että jos raiteet erottaa autokaistoista reunakivellä, niin ne eivät ole enää osa ajorataa eikä niitä tarvitse (tai varmaankaan edes saa) merkitä raitiovaunukaistaksi.
 
Suunnittelijat ovat keksineet, että jos raiteet erottaa autokaistoista reunakivellä, niin ne eivät ole enää osa ajorataa eikä niitä tarvitse (tai varmaankaan edes saa) merkitä raitiovaunukaistaksi.
Tuossa risteyksessä raitiotielle johtaa luiska että jos on lunta jota ei ole ehditty aurata, niin en ihmettelisi ollenkaan jos joku toinenkin onnistuu ajamaan siitä autolla, ja ehkä joutuu vielä kauppakeskus Sellon ja Panorama Tower korttelin väliselle kapealle kujalle? Olisi kiinnostavaa nähdä sitten millaisiksi pysäkillä odottelevien ilmeet muuttuu;)
 
Niin, miksi siellä ei ole sitä merkkiä? Ajolankojen poikittaisköysiin sen voi ripustaa, eikö sitä harrasteta muualla?

Eikös tuossa kaikki paikat ole lähellä jännitteisiä osia ajolankaa. Ehkä ainoa vaihtoehto olisi aivan liian korkealle. En ole sähköinsinööri enkä osaa tuohon ottaa kantaa

---------- Viestit yhdistetty klo 20:01 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:00 ----------

Suunnittelijat ovat keksineet, että jos raiteet erottaa autokaistoista reunakivellä, niin ne eivät ole enää osa ajorataa eikä niitä tarvitse (tai varmaankaan edes saa) merkitä raitiovaunukaistaksi.

Tuo on potaskaa. Teknisesti ne eivät ole, mutta se ei estä merkkaamasta sitä kuten yleensä kantakaupungissa.
 
Tuo on potaskaa. Teknisesti ne eivät ole, mutta se ei estä merkkaamasta sitä kuten yleensä kantakaupungissa.

Niin minä ymmärsin suunnitteluohjeen määritelmästä: "Raitiovaunukaista on samassa tasossa muun liikenteen kanssa ja se osoitetaan liikennemerkein". Raitiotien erottelu -sivulla mainitaan vaihtoehtoisina ratkaisuina erottelu (yleensä tasoerottelu) ja raitiovaunukaista. Erotellun raitiotien merkitsemisestä liikennemerkein ei ohjeessa ole mitään mainintaa.

En siis väitä että erotellun raitiotien merkitsemättä jättäminen olisi järkevää, mutta sellaiseen tulokseen suunnittelijat ovat suuressa viisaudessaan tulleet.
 
Niin minä ymmärsin suunnitteluohjeen määritelmästä: "Raitiovaunukaista on samassa tasossa muun liikenteen kanssa ja se osoitetaan liikennemerkein". Raitiotien erottelu -sivulla mainitaan vaihtoehtoisina ratkaisuina erottelu (yleensä tasoerottelu) ja raitiovaunukaista. Erotellun raitiotien merkitsemisestä liikennemerkein ei ohjeessa ole mitään mainintaa.

En siis väitä että erotellun raitiotien merkitsemättä jättäminen olisi järkevää, mutta sellaiseen tulokseen suunnittelijat ovat suuressa viisaudessaan tulleet.

Liikennemerkkien käyttöön on omat ohjeensa. Tuo kyseinen ohje koskee käsittääkseni enemmän katusuunnittelua. Käytännössä tuo lainauksesi vain kertoo milloin ainakin pitää merkitä.

Muutenkin ohjeet ovat ohjeita ja niitä sovelletaan. Laki on laki ja sitä ei sovelleta vaan noudatetaan. Voin tästä ottaa esimerkin vaikkapa Mannerheimintieltä, jossa ratikkakaistat merkitään, vaikka ovat rakenteellisesti eri tasolla kadusta. Tuossa vain on mahdollisuus myös jättää merkkaamatta. Mitä maaseutumaisempaan ympäristöön mennään, sitä pienemmäksi merkkaus tarve tulee, kun rata alkaa muistuttamaan metsäpolkua tien keskellä esimerkiksi puurivillä eroteltuna
 
Viimeksi muokattu:
16.1.2024 17:20 - 19:00
Linja 15, Poikkeusreitti: Ajetaan väleillä Itäkeskus - Latokartano ja Keilaniemi - Oulunkylän asema. Ei liikennettä välillä Latokartano - Oulunkylän asema, Syy: Este raiteilla, Paikka: Maaherrantie 2, Arvioitu kesto: 17:20 - 19:00
 
Maasturiporsche. Pääsi pois omin avuin vartissa. Ajoi ennätyspitkälle sillalle saakka. Edit: poistettu viittaus rekkariin.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös