Raide-Jokeri

Tänään (16.1.2024) olin kyydissä niin, että ei pysähdytty kaikilla pysäkeillä (esim. Kauppamyllyntiellä). Aiemman liikennehäiriön seurauksena vaunuja kulki paikoin hyvin lyhyin väliajoin, minä olin kyydissä tällaisen ryppään kolmannessa vaunussa. Matka-aika RHP - HPL oli poikkeuksellisen nopea, normaalin 30 - 31 minuutin sijaan noin 26 minuuttia. Edellinen vaunu näkyi tuulilasin läpi lähes koko matkan, muutamassa kohdassa lähes "kosketusetäisyydellä". Opastinvalojen (R-J:n liikennevalojen) toiminnon takia se pääsi välillä karkuun 50 - 100 metrin päähän, jossain kohtaa ehkä vielä vähän kauemmas. Huopalahdessa se saatiin viimeisen kerran kiinni ennen jääntiäni vaunusta pois. Pysäkeille mahtuu kuitenkin yksi vaunu kerrallaan, joten edellinen vaunu tietenkin jatkoi matkaansa saapuessamme minun määränpäähäni.
 
Tänään (16.1.2024) olin kyydissä niin, että ei pysähdytty kaikilla pysäkeillä (esim. Kauppamyllyntiellä). Aiemman liikennehäiriön seurauksena vaunuja kulki paikoin hyvin lyhyin väliajoin, minä olin kyydissä tällaisen ryppään kolmannessa vaunussa. Matka-aika RHP - HPL oli poikkeuksellisen nopea, normaalin 30 - 31 minuutin sijaan noin 26 minuuttia. Edellinen vaunu näkyi tuulilasin läpi lähes koko matkan, muutamassa kohdassa lähes "kosketusetäisyydellä". Opastinvalojen (R-J:n liikennevalojen) toiminnon takia se pääsi välillä karkuun 50 - 100 metrin päähän, jossain kohtaa ehkä vielä vähän kauemmas. Huopalahdessa se saatiin viimeisen kerran kiinni ennen jääntiäni vaunusta pois. Pysäkeille mahtuu kuitenkin yksi vaunu kerrallaan, joten edellinen vaunu tietenkin jatkoi matkaansa saapuessamme minun määränpäähäni.

Tuo on sikäli mielenkiintoinen, että pysyi niin hyvin perässä ja että pääsi valoista vaikka ei pysähdytty. Esim. Kauppamyllyntiellä tuo on haasteena, kun vaihtuu liian aikaisin ja on nostettu palautteiden listalle (koska valosta ei aina ehdi).

Tuosta perästä ajosta voisin todeta sen, että osa liikennevaloistahan toimii letka-ajossa. Se riippuu suunnittelijasta kaupungin puolesta. Ilmaisimet osaavat laskea ilmaisuja (se laskevatko ne akseleita käytännössä vai ratikoita riippuu asetetuista raja-arvoista, joihin en osaa ottaa kantaa mitä ne ovat).

On tiedossa, että etenkin Koeajoalue 1 alueella eli varikko-Oulunkylän asema tuo sujuu melko hyvin (vai ajoimmekohan siirtoajon niin etäällä?). Muistaakseni kun ajoimme koeajoissa, niin vaunuilla pystyi Oulunkylän asemalta ajamaan Käskynhaltijantielle asti, kunnes Käskynhaltijantien keskellä olevalla rataosuudella ilmaisimet eivät laske, eli S:ää tulee taaemman naamalle. Itseasiassa minulla on tuosta kirjattu mustaa valkoisella raportissa koeajoista, josta tuon voisin tarkistaa. Nyt rupesin miettimään oliko tuo juuri toisinpäin. Joka tapauksessa siinä K-market Pikkupekalla vaihtuu ohjelmoija valoissa ja siinä on tässäkin muutoskohta

Tuossakin on kaksi puolta. Jos tulee vahingossa useampi ilmaisu tai kuittaus ilmaisu, vuorot eivät mene oikein, toisaalta tuo letka-ajon ongelma. Ilmaisuarvothan eivät ole tasaisia vaan arvo aina jollain välillä heiluu.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo on sikäli mielenkiintoinen, että pysyi niin hyvin perässä ja että pääsi valoista vaikka ei pysähdytty. Esim. Kauppamyllyntiellä tuo on haasteena, kun vaihtuu liian aikaisin ja on nostettu palautteiden listalle (koska valosta ei aina ehdi).
Tarkennan vielä, että pysäkeillä pysähtymättömät paikat tässä tapauksessa olivat sellaisia, että kaikkiin hidastettiin voimakkaasti, mutta ei päädytty nopeuslukemaan 0 km/h, eikä liioin vapautettu ovien lukitusta. Yhdellä pysäkillä matkustaja ei päässyt ulos tämän seurauksena, vaan päätyi oman tahtonsa vastaisesti seuraavalle pysäkille. Matkan tuon vaiheen jälkeen pysähtyy-nappulat olivatkin aktiivisessa käytössä. Itse käytän niitä nappeja sillä oletuksella, että uloskäyntiini tarkoitetut ovet avautuvat ilman ylimääräistä viivettä. Tällöin on otettava huomioon sekin, että nimenomaan sen oven luona olevassa nappulassa palaa valo. Joskus tulee siirryttyä omalta paikalta sellaiselle ovelle, jonka nappulassa ei kaikesta huolimatta pala valo (tuossa systeemissä ovien tilaukset on jaettu useampaan piiriin).

Se että pysyttiin noinkin hyvin edellisen vaunun peesissä, johtuu pitkälti kuljettajan määrätietoisesta toiminnasta ja siitä että hän selvästi tunsi vaunun, radan ja liikennevalojen toimintaan liittyvät asiat viimeisen päälle. Noiden kaupallisten pysähdysten "karsimisesta" hän olisi voinut kuuluttaa matkustamoon, koska se toimintatapa on minullekin vieras ja varmaan täysin maallikkomatkustajille sitäkin erikoisempi tuolla linjalla. Kaiken kaikkiaan tuossa vaunussa ainakin tuolla osuudella matkustajia oli todella vähän eikä uusiakaan monta tullut, kun kerran edellä oli mennyt minuutti pari aikaisemmin kaksi vaunua. Tosin myöhemmässä vaiheessa se ryppään ensimmäinen oli karannut jo vähän etäämmälle.

Olin varautunut etukäteen siihen, että kotimatka menisi täysin pieleen. Tutkan kartta näytti huolestuttavalta, enkä ollut alkujaan varma yritänkö edes PR15:llä. Päätin yrittää. Ei ollut lohdullinen näky, kun hieman ennen pysäkille pääsyäni meni vaunu siihen suuntaan, jonne olin itsekin pyrkimässä. Samassa tilanteessa tuli vaunu toiseenkin suuntaan. Noin minuutti sen jälkeen seuraava vaunu meni haluamaani suuntaan, en ihan ehtinyt siihenkään. Ja taas minuutin kuluttua tuli vielä vaunu tarkoittamaani suuntaan ja siihen sentään ehdin kyytiin kävelemällä siihen suoraan sisään - ei siis tarvinnut seistä pakkasessa sekuntiakaan. Nämä minuutit ovat tässä tilanteessa noin-minuutteja, eivät missään nimessä tarkkoja 60 s aikajaksoja.

---------- Viestit yhdistetty klo 11:49 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 06:15 ----------

17.1.2024 Linja 15, Poikkeusreitti: Ei liikennettä Ravitien ja Pitäjänmäen välillä. Syy: tunneli suljettu., Syy: Este raiteilla, Arvioitu kesto: 11:39 - 12:30

Kukahan tunneliin on hankkiutunut?
 
17.1.2024 Linja 15, Poikkeusreitti: Ei liikennettä Ravitien ja Pitäjänmäen välillä. Syy: tunneli suljettu., Syy: Este raiteilla, Arvioitu kesto: 11:39 - 12:30

Kukahan tunneliin on hankkiutunut?

Mielenkiintoista, että Perkkaalla liikennettä on vaikkei siellä ole vaihdetta Leppävaaran ja Pajamäen välillä...Vaihdevaraushan siellä kyllä on
 
Mielenkiintoista, että Perkkaalla liikennettä on vaikkei siellä ole vaihdetta Leppävaaran ja Pajamäen välillä...Vaihdevaraushan siellä kyllä on
Minä hieman ihmettelin samaa asiaa tuon tiedotteen voimassaoloaikana. Tuskin sentään on pendelöity yhtä raidetta edestakaisin... Siinä vaiheessa kun pääsin katsomaan tutkaa, liikennöitiin jo 15:tä koko sen pituudelta. Ja tänäänkin satuin vaunuun, joka otti edelläolevan kiinni. Paikka oli Viikin tiedepuisto. Takaa-ajaja onneksi älysi jäädä odottamaan, että edellä kulkeva sai rauhassa mennä Viikinkaaren osittain viallisen osuuden*, siellähän ei saisi ajaa enempää kuin yksi vaunu suuntaansa. Eilen olin huomaavinani, että ohjetta ei täysimääräisesti noudatettu - eikä siinä ole täysin kattavaa näköyhteyttäkään jokaista kohtaa ajatellen. No odottelu Viikin tiedepuiston pysäkillä aikaansai sen, että taakse oli jäämässä bussi 57 mottiin. Kuljettajan onnistui ohittaa vaunu, vaikka paikka on hyvin ahdas. Odottelevassa vaunussa saattoi olla hätävilkut päällä merkiksi, ettei tästä ihan heti lähdetä.

*) Paikka jossa on edelleen 10 km/h rajoitus joulukuisen sähköratavaurion takia

Keskiviikon radalle joutuminen tapahtui oikeasti Vermossa. Iltalehden juttu aiheesta.
 
8.1.2024 08:31 - 09:00
Raitiovaunut: 15. Poikkeukset mahdollisia. Syy: Onnettomuus. Paikka: Viikinmäki (kohti Keilaniemeä). Arvioitu kesto: 8:31 - 9:00
 
8.1.2024 08:31 - 09:00
Raitiovaunut: 15. Poikkeukset mahdollisia. Syy: Onnettomuus. Paikka: Viikinmäki (kohti Keilaniemeä). Arvioitu kesto: 8:31 - 9:00

Näitä nyt tulee nähtävästi lähes päivittäin, niin onko tämä enää edes havainnon paikka? Tuntuu olevan ennemmin vakio. :lol:
 
Näitä nyt tulee nähtävästi lähes päivittäin, niin onko tämä enää edes havainnon paikka? Tuntuu olevan ennemmin vakio. :lol:
Ajoneuvojen harhautumisia PR15:n kiskoille tapahtuu useita viikossa, mutta onnettomuuksia (kuten tämän päivän keississä) onneksi selvästi harvemmin. Jos yleinen mielipide foorumilla on se, ettei näitä enää kannata ottaa esille, täytyy varmaan sitten miettiä uudelleen, mikä on paras paikka kertoa aiheesta. Noin yleisesti ottaen sellainen ajatus, että nuo toistuvat liikennehäiriöt ovat ikään kuin jokin uusi normaali, on aika vaarallinen. Sitten ei varmaan löydy pian motivaatiota ryhtyä tekemään asioita ilmiön torjumiseksi - tosin kokonaan noista ongelmista ei päästä milloinkaan.
 
Ajoneuvojen harhautumisia PR15:n kiskoille tapahtuu useita viikossa, mutta onnettomuuksia (kuten tämän päivän keississä) onneksi selvästi harvemmin. Jos yleinen mielipide foorumilla on se, ettei näitä enää kannata ottaa esille, täytyy varmaan sitten miettiä uudelleen, mikä on paras paikka kertoa aiheesta. Noin yleisesti ottaen sellainen ajatus, että nuo toistuvat liikennehäiriöt ovat ikään kuin jokin uusi normaali, on aika vaarallinen. Sitten ei varmaan löydy pian motivaatiota ryhtyä tekemään asioita ilmiön torjumiseksi - tosin kokonaan noista ongelmista ei päästä milloinkaan.

Mielestäni nuo ovat melko vahvasti sää ja kausipainotteisesti. Ennen lumen tuloa ei ollut läheskään päivittäisi. Kannattaisin kuitenkin oman ketjun tekoa luokkaa "Ratikkaterrori pr 15 infralla". Itseäni ei kyllä haittaa, jos näitä tähänkin ketjuun tulee.
 
Jos yleinen mielipide foorumilla on se, ettei näitä enää kannata ottaa esille, täytyy varmaan sitten miettiä uudelleen, mikä on paras paikka kertoa aiheesta.

Ei ole yleinen mielipide. Enkä usko, että Karosakaan sitä tarkoitti vaan enemmänkin purki turhautumistaan jatkuviin poikkeustilanteisiin.

Mun mielestä on hyvä listata noita tilanteita tänne, löytyy sitten jälkeenpäin. En panisi pahakseni, vaikka ne löytyisivät ihan Raition Päätepysäkiltäkin neljännesvuosittain.
 
Listaa tulee: kuului Lokkiradiosta että linja15, pysähdytään pysäkeille, Ravitiellä auto kiskoilla. Itse olen vaunussa 611 Oulunkylän asemalla nyt.

Nyt (jokunen minuutti edellisen virkkeen jälkeen) auto pois kiskoilta, liikenne jatkuu koko reitillä

Joskus siis nuo autojen kiinnijuuttumiset saadaan hoidettua niin nopeaan, että poikkeusliikennejärjestelyihin ei ole tarvetta mennä. Liikenne katkaistiin ainoastaan muutamaksi minuutiksi (jotain väliltä 5 - 10 min tämän iltapäivän tilanteessa), ja sitten tilanne olikin ohi. Useat vuorot olivat jo valmiiksi myöhässä sääolosuhteiden takia.
 
KLOY:ltä tuli tiedote tänään https://kaupunkiliikenne.fi/uutisar...ne-asentaa-opasteita-pikaratikan-risteyksiin/ lisäopasteiden asentamisesta pahimpiin ongelmakohtiin. Ensikeinoiksi mainitaan liikennekartioiden (kansankielellä liikennetötteröiden) vieminen risteyskohtiin raiteiden väliin ja jopa sulkupuomit.

Hesari kirjoittaa asiasta otsikolla "Nyt autoilijoiden häätöön saadaan uusia opasteita". Katsotaan kuinka kauan se säilyy noin sensaatiohakuisena.
 
KLOY:ltä tuli tiedote tänään https://kaupunkiliikenne.fi/uutisar...ne-asentaa-opasteita-pikaratikan-risteyksiin/ lisäopasteiden asentamisesta pahimpiin ongelmakohtiin. Ensikeinoiksi mainitaan liikennekartioiden (kansankielellä liikennetötteröiden) vieminen risteyskohtiin raiteiden väliin ja jopa sulkupuomit.

Hesari kirjoittaa asiasta otsikolla "Nyt autoilijoiden häätöön saadaan uusia opasteita". Katsotaan kuinka kauan se säilyy noin sensaatiohakuisena.

En jaksa uskoa, että näillä on lähes mitään vaikutusta.

Aikoinaan tietyömailla työskennellessä meillä oli aina sanonta: Jos jossain on auton mentävä aukko, siitä menee auto. Tuo kävi hyvin ilmi aina jos johonkin sulkuaitaan tai muuhun jäi aukko sieltä tuli.

Joskus meillä oli Kirkkonummella Länsiväylän Helsingistä tuleva ramppi kiinni päällystysten takia. Siellä oli sulkuaita shikaani ja vielä varmistuksena kolmaskin, jonka taisi päästä pientareelta juuri kiertämään. Sieltä tuli auto, tätä haastateltiin niin sanoi, että ei siellä mitään aitaa ollut. Kävin myöhemmin katsomassa, siellä oli semmoiset jollain traktorin renkailla tuetut sulkuaidat n. 3 m x 6 m isolla nuolitaululla ja liityntäkaista suljettu lamellirivillä.
 
En jaksa uskoa, että näillä on lähes mitään vaikutusta.

Naureskeltiin tässä kaverin kanssa, että jos siellä olisi puomi, niin sitten se rasttittajäävä ajaisi autonsa sitä puomia päin ja jäisi siihen jumiin. Ja taas seisoo ratikat.
 
En jaksa uskoa, että näillä on lähes mitään vaikutusta.

Aikoinaan tietyömailla työskennellessä meillä oli aina sanonta: Jos jossain on auton mentävä aukko, siitä menee auto. Tuo kävi hyvin ilmi aina jos johonkin sulkuaitaan tai muuhun jäi aukko sieltä tuli.

Jos asiaa ei opasteilla saada parannettua, on olemassa varsin keino vähentää kiskoille juuttuvien autojen aiheuttamia häiriöitä. Maasta nousevat pollarithan eivät Suomen talvessa toimi ja porteissa on myös lisääntyvä häiriöriski, erityisesti talvella portit välillä jäätyvät, mallista riippuen ja huonon näkyvyyden oloissa autot voivat hajottaa myös portit.

Olisiko kuitenkin vanha keino parempi kuin pussillinen uusia? Vanha keino on raiteiden täyttäminen niin, etteivät autot sinne juutu. Kantakaupungin radoilla, jotka ovat pääosin täytettyjä, ei radalle pahasti juuttuvia autoja juuri esiinny.
 
Takaisin
Ylös