Tuo on sikäli mielenkiintoinen, että pysyi niin hyvin perässä ja että pääsi valoista vaikka ei pysähdytty. Esim. Kauppamyllyntiellä tuo on haasteena, kun vaihtuu liian aikaisin ja on nostettu palautteiden listalle (koska valosta ei aina ehdi).
Tarkennan vielä, että pysäkeillä pysähtymättömät paikat tässä tapauksessa olivat sellaisia, että kaikkiin hidastettiin voimakkaasti, mutta ei päädytty nopeuslukemaan 0 km/h, eikä liioin vapautettu ovien lukitusta. Yhdellä pysäkillä matkustaja ei päässyt ulos tämän seurauksena, vaan päätyi oman tahtonsa vastaisesti seuraavalle pysäkille. Matkan tuon vaiheen jälkeen pysähtyy-nappulat olivatkin aktiivisessa käytössä. Itse käytän niitä nappeja sillä oletuksella, että uloskäyntiini tarkoitetut ovet avautuvat ilman ylimääräistä viivettä. Tällöin on otettava huomioon sekin, että nimenomaan sen oven luona olevassa nappulassa palaa valo. Joskus tulee siirryttyä omalta paikalta sellaiselle ovelle, jonka nappulassa ei kaikesta huolimatta pala valo (tuossa systeemissä ovien tilaukset on jaettu useampaan piiriin).
Se että pysyttiin noinkin hyvin edellisen vaunun peesissä, johtuu pitkälti kuljettajan määrätietoisesta toiminnasta ja siitä että hän selvästi tunsi vaunun, radan ja liikennevalojen toimintaan liittyvät asiat viimeisen päälle. Noiden kaupallisten pysähdysten "karsimisesta" hän olisi voinut kuuluttaa matkustamoon, koska se toimintatapa on minullekin vieras ja varmaan täysin maallikkomatkustajille sitäkin erikoisempi tuolla linjalla. Kaiken kaikkiaan tuossa vaunussa ainakin tuolla osuudella matkustajia oli todella vähän eikä uusiakaan monta tullut, kun kerran edellä oli mennyt minuutti pari aikaisemmin kaksi vaunua. Tosin myöhemmässä vaiheessa se ryppään ensimmäinen oli karannut jo vähän etäämmälle.
Olin varautunut etukäteen siihen, että kotimatka menisi täysin pieleen. Tutkan kartta näytti huolestuttavalta, enkä ollut alkujaan varma yritänkö edes PR15:llä. Päätin yrittää. Ei ollut lohdullinen näky, kun hieman ennen pysäkille pääsyäni meni vaunu siihen suuntaan, jonne olin itsekin pyrkimässä. Samassa tilanteessa tuli vaunu toiseenkin suuntaan. Noin minuutti sen jälkeen seuraava vaunu meni haluamaani suuntaan, en ihan ehtinyt siihenkään. Ja taas minuutin kuluttua tuli vielä vaunu tarkoittamaani suuntaan ja siihen sentään ehdin kyytiin kävelemällä siihen suoraan sisään - ei siis tarvinnut seistä pakkasessa sekuntiakaan. Nämä minuutit ovat tässä tilanteessa noin-minuutteja, eivät missään nimessä tarkkoja 60 s aikajaksoja.
---------- Viestit yhdistetty klo 11:49 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 06:15 ----------
17.1.2024 Linja 15, Poikkeusreitti: Ei liikennettä Ravitien ja Pitäjänmäen välillä. Syy: tunneli suljettu., Syy: Este raiteilla, Arvioitu kesto: 11:39 - 12:30
Kukahan tunneliin on hankkiutunut?