Latelle kiitos hyvästä selostuksesta.
Käsittäisin, että pysäkkiaikojen suhteen 18-30 sek taitaa olla yläkanttiin.
Bussivaihtoehdon matka-aika ei siis ole luotettava tarkasteluajankohtana.
Tämähän on melkoista hupia seurata tätä keskustelua. Ennen eilistä tässä ketjussa ja muissa aihetta käsittelevissä ketjuissa on hehkutettu kuinka saksalaiset osaavat suunnitella pikaratikoita, jotka kulkevat sadasosasekunnin tarkkuudella huimaavia nopeuksia. Nyt kun nämä Yli-ihmiset on päästetty suunnittelemaan Suomeenkin pikartaikkaa, niin yllättäen se onkin väärin suunniteltu, väärin laskettu ja muutenkin täysin epäluotettava kun nykyinen bussijärjestelmä onkin yllättäen nopeampi. Argumentitkin ovat jo jääneet ylläolevan jankkaamisen tasolle, kun ratikka ei todellisuudessa tulekaan kulkemaan "asiantuntijoiden" päiväunissa fantasioimia nopeuksia.
Tämän suunnitelman perusteella jokeri näyttäisi olevan samaa melko hidasta nopeustasoa kuin täälläkin hehkutettu Tvärbanan (keskinopeus vain 22 km/h) ja sinällään ihan toimiva lyhyille matkoille.
Vertailin huvikseni tätä melko realistiselta vaikuttavaa suunnitelmaa paikallisten erityisolosuhteiden mukaan suunniteltuun Tramwestiin, niin näyttäisi kotimaisissa suunnitelmissa olevan noin 10 km/h suurempi keskinopeus, eli Lapinlisää olisi laitettu vaivaiset 40%.