Raide-Jokeri

Lisäksi tietysti pyrimme ratkaisemaan vaunun pyörän profiiliin liittyvän juurisyyn, eli palaamme normaaliin kartiokkaaseen pyöräprofiiliin, joka keskittää suorilla sekä kaarreosuuksilla ja välttää kaksoiskosketusta. Tämä vaatii kuitenkin riittävän kapean raidelevyden ja siten vaunun pyörän kiinnityksen tutkimista uudestaan. Tätä varten teemme kesän aikana vielä lisää tutkimuksia.
En oikein ymmärtänyt tätä kohtaa miten muka raideleveyttä voisi vielä kaventaa. Eikö se tarkoittaisi kiskojen siirtelyä. Osaisiatko arvioida kuinka pian saadaan kartio pyörät takaisin tänä vai ensi vuonna?
 
En oikein ymmärtänyt tätä kohtaa miten muka raideleveyttä voisi vielä kaventaa.
Tuossa on kyse ihan millistä parista eli se menee pyöriä sorvaamalla.

Nytkin tuo 1000 mm nimellisraideleveys on todellakin nimellinen. En muista lukuja tarkalleen, mutta oliko se nyt niin, että (jyrkissä) kaarteissa se on 1002 mm jne.
 
Täällä on ollut sen verran villejä keskusteluja ja spekulointeja sekä vääriä väitteitä, että oikaisen tässä nyt niistä muutaman:

Raide-Jokeri on toteutettu allianssimallilla, johon kuuluu viiden vuoden jälkivastuuaika. Hankkeen toteuttajat ovat mukana vuoteen 2028 saakka vastaamassa hankkeen toteutukseen liittyvissä korjauksiin ja muutoksiin.
Pahoittelut aiemmasta virheestä jälkivastuuajan pituudesta. Muistaakseni liikennevaloissa oli tuo 2 vuotta ja muistin, että olisi muutenkin
 
Tuossa on kyse ihan millistä parista eli se menee pyöriä sorvaamalla.

Nytkin tuo 1000 mm nimellisraideleveys on todellakin nimellinen. En muista lukuja tarkalleen, mutta oliko se nyt niin, että (jyrkissä) kaarteissa se on 1002 mm jne.
Kyllä, laippoja voidaan kaventaa pari milliä molemmin puolin. Tämä toki lyhentää pyörän elinkaarta. Myöhemmin sitten kun renkaat vaihdetaan, niin ne pyritään asentamaan valmiiksi nykyistä kapeammalle.

Kaarteissa on tosiaan käytössä raideleveyden levitys, jota rajoittaa urakiskolla uran leveys. Pyörän laippa ei saa ottaa rillin puoleen kiinni sisäkaarteessa.
 
Sellaisen huomion tein tänään ruuhkaisessa raide-jokerissa, että aika huonosti tankoja joista pitää kiinni. Penkeissä pienet kahvat lähinnä kävelijöitä varten. Ovien luona ei yhtään tankoa keskellä. Tämän myötä ainoa kohta seistä ja pitää kiinni on ratikan haitari kohta.
 
Harmittaa, kun linjan 15 Itäkeskus-tekstit on vaunuissa yhä edelleen mikroskooppisen pienellä kirjasimella, vaikka sinne hyvin mahtuisi ihan kunnon kokoisetkin kirjaimet. Onko kellään toimivaa kontaktia Höseliin, että saisi tuon vihdoin kuntoon? Mä olen yrittänyt, mutta eipä siitä ole mitään apua ollut. Keilaniemi on isommalla kirjasimella.
 
13.6.2024 23:58 - 14.6.2024 01:00
Raitiovaunut: 15. Palautumassa normaaliksi. Syy: Este raiteilla. Arvioitu kesto: 13.6. 23:58 - 14.6. 1:00

Näin kaukaa Tilanhoitajankaarelta n. klo 00:10 aikaan jossain vaunussa (Keilaniemen suuntaan) oli isolla pelkkä Aalto-Yliopisto teksti Latokartanon pysäkillä. Kyseinen vaunu ei näkynyt sillä hetkellä kartalla. Onkohan tämä häiriö tapahtunut siis jossain sielläpäin?
 
Viimeksi muokattu:
13.6.2024 23:58 - 14.6.2024 01:00
Raitiovaunut: 15. Palautumassa normaaliksi. Syy: Este raiteilla. Arvioitu kesto: 13.6. 23:58 - 14.6. 1:00

Näin kaukaa Tilanhoitajankaarelta n. klo 00:10 aikaan jossain vaunussa (Keilaniemen suuntaan) oli isolla pelkkä Aalto-Yliopisto teksti Latokartanon pysäkillä. Kyseinen vaunu ei näkynyt sillä hetkellä kartalla. Onkohan tämä häiriö tapahtunut siis jossain sielläpäin?
Se meni näin:

Raitiovaunut: 15. Poikkeukset mahdollisia. Syy: Este raiteilla. Paikka: Oulunkylä. Arvioitu kesto: 23:03 - 23:50
 
Reittioppaasta voi nähdä PR15:n loppukesän poikkeusaikatauluja.

Viikonloppuna 3. - 4.8. pikaratikka liikennöi illalla ja keskiyöllä vain Aalto-yliopistolle saakka. 5.8. alkavalla viikolla PR15 kattaa vain välin Oulunkylän asema - Keilaniemi. Oulunkylästä Itäkeskukseen palvellaan korvaavalla linja-autolla 15X. Remontoitava osuus hiljenee kunakin ajankohtana noin klo 21.
 
Nyt Reittioppaasta voi tarkastella PR15:n aikatauluja myös maanantaille 12.8.2024. Tuolloin ruuhkassa on 6 minuutin liikenne. Vaunuja on enimmillään ajossa luokkaa 23 siitä riippuen, mikä on kääntöaika esim. Keilaniemessä.
Kauppamyllyntien pysäkiltä Espoon suuntaan aloittavia vuoroja on pari enemmän verrattuna loppukevääseen. Toinen aamuun ja toinen iltapäivään. Vuorojen lisäys kaiken kaikkiaan on tietenkin suurempi.
Kesällä ehtii tehtaalta tulla vielä kaksi uutta vaunua, joten kaluston pitäisi riittää. Viimeisen reilun kuukauden aikana kaksi vaunua on ollut yhtäjaksoisesti pois liikenteestä, niistä toinen jo maaliskuusta asti. Niistäkin varmaan vähintään toinen on elokuussa käytettävissä.
 
Linja 15, Poikkeusreitti: Reitistä ajetaan Itäkeskus - Hämeenlinnanväylä ja Keilaniemi - Vihdintie. Ajamatta osuus Vihdintie - Hämeenlinnanväylä, Syy: Onnettomuus, Arvioitu kesto: 16:06 - 17:00

Tämmönen tuli viitisen minuuttia sitten. Kaikki vaunut näkyvät kymmenisen minuttia myöhässä, paitsi 621 Ilkantien risteyksessä, joka on 20 minuuttia myöhässä. Olisikohan siinä liikenneympyrässä tapahtunut jotain?
 
Tämmönen tuli viitisen minuuttia sitten. Kaikki vaunut näkyvät kymmenisen minuttia myöhässä, paitsi 621 Ilkantien risteyksessä, joka on 20 minuuttia myöhässä. Olisikohan siinä liikenneympyrässä tapahtunut jotain?
Pikaratikka kolaroi linja-auton kanssa, kertoo Helsingin Sanomat.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Kentältä olen saanut tiedon, että osapuolet olivat NF 1413 ja KLOY 621. Bussi oli matkalla Kuninkaantammeen.
 
Viimeksi muokattu:
Joo, sain juuri löydettyä 52:n lähdön 15:30 Reittilokista ja 1413 oli risteyksessä melkein sekunnilleen tasan klo 16. Kummatkin tulleet samasta suunnasta risteykseen ja bussissa ilmeisesti ei ole huomattu, että ratikka tulee takaa.

muokkaus: ja uutisartikkeliinkin on juuri kuva lisätty näistä
 
Viimeksi muokattu:
Hyvin samankaltainen konfliktiriski on ollut 3.4. Viikinkaaren kiertoliittymässä, mutta silloin lopputuloksena oli läheltä piti -juttu. Yhteiskaistalta oli tultu ympyrään (ainakin tuolloin järjestyksessä bussi - ratikka) eikä bussi ollut ympyrässä pysähtynyt ajoissa... Tapausta on käsitelty tämän ketjun viesteissä 2509 - 2515.
 
En viittaa juuri tämänpäiväiseen, mutta minkä takia aina katkotaan linja kahtia, kun on vioittunut vaunu tai este raiteella? Eikö olisi järkevää matkustajien kannalta ajaa kyseinen osuus yksiraiteisena ja kaksisuuntaisena? Myös muutama sivuraide voisi olla matkalla, mihin hajonneen vaunun voisi työntää.
 
Takaisin
Ylös