Raide-Jokeri

615:n kyydissä nyt. Odotetaan Olk:n tolpalla, vaihdeopastin, S+pallo. Tuloraide varattu. Tullaan IK:n suunnasta.
Liikenne sekaisin kuin seinäkello aiemmista viesteistä kerrotusta syystä.
Vastaan tuli Itikseen menevä vaunu, jonka ainoa kilvitys oli OULUNKYLÄ suuraakkosin, ei numeroa, ja suuntakin väärä.
 
"Aikataulussa on korkeintaan 1-2 minuutin muutoksia, mutta vuoroväli pysyy ennallaan", kertoo Höseli. Näyttää siltä, että pöytälaatikossa olleet, nykyistä tiukemmat aikataulut otetaan käyttöön parin päivän varoitusajalla nyt pakon edessä. Uudet aikataulut astuvat voimaan kolmen päivän päästä, ensi maanantaina.

Pari ajatusta:
- Olikos se niin, että nykyisin päätepysäkeillä on noin 10 minuuttia tasausaikaa? Silloinhan linjalta saa ruuhkassa pois 2 vaunua lyhentämällä tasausajan 4 minuuttiin. Tähän ei kuitenkaan mitä ilmeisimmin mennä näin, koska siitähän ei tarvitsisi tiedottaa yleisölle yhtään mitään, se ei vaikuttaisi yleisöaikatauluihin.
- Näyttää siis siltä, että ajoaikoja lyhennetään 1–2 minuutilla per sivu, mistä tulee noita tiedotteen kertomia muutoksia. Sen seurauksena saadaan sitten toivon mukaan se kaksi vaunua pois, voipi toki olla, että varovasti vain yksi, mutta toivotaan nyt kahta.
- On mukavaa nähdä, että "ei aikatauluja voi lähteä muuttelemaan noin vain, tarvitaan ainakin puoli vuotta aikaa valmistautua" on nyt myönnetty pötypuheeksi sekä Höselillä että PSKL:llä, vaikkakin näin pakon edessä.
- Toivotaan, että aikataulusuunnittelija saa tästä rohkeutta, eli jos ja kun tilanne on se, että ensi viikolla ajoajat on tuon 1–2 minuuttia lyhyemmät, niin ennen vuodenvaihdetta voidaan sitten todeta, ettei se linjan täsmällisyys siitä mihinkään heikentynyt.

 
Itäkeskuksen vaihdehan ei käänny suoraksi kuin vasta luvan pyytämällä.

Tämä jotenkin pistää maallikkonakin silmään, että onko tuota ajateltu ihan loppuun turvallisuuden näkökulmasta? Jos nyt oikein ymmärsin, että vaihde jää automaattisesti osoittamaan vastaan tulevaa liikennettä, niin jotenkin tuntuu melkein väistämättömältä, että tuollainen kolari ennemmin tai myöhemmin käy.
 
Tämä jotenkin pistää maallikkonakin silmään, että onko tuota ajateltu ihan loppuun turvallisuuden näkökulmasta? Jos nyt oikein ymmärsin, että vaihde jää automaattisesti osoittamaan vastaan tulevaa liikennettä, niin jotenkin tuntuu melkein väistämättömältä, että tuollainen kolari ennemmin tai myöhemmin käy.
Se pitäisi olla että V1237B:n ja V1240B:n on aina oltava samassa asennossa. Siis kun V1237B on käännetty suora, V1240B on käännettävä myös suoraan. Siksi tämä onnettomuus ei tapahtuu.
 
"Aikataulussa on korkeintaan 1-2 minuutin muutoksia, mutta vuoroväli pysyy ennallaan", kertoo Höseli. Näyttää siltä, että pöytälaatikossa olleet, nykyistä tiukemmat aikataulut otetaan käyttöön parin päivän varoitusajalla nyt pakon edessä. Uudet aikataulut astuvat voimaan kolmen päivän päästä, ensi maanantaina.

Pari ajatusta:
- Olikos se niin, että nykyisin päätepysäkeillä on noin 10 minuuttia tasausaikaa? Silloinhan linjalta saa ruuhkassa pois 2 vaunua lyhentämällä tasausajan 4 minuuttiin. Tähän ei kuitenkaan mitä ilmeisimmin mennä näin, koska siitähän ei tarvitsisi tiedottaa yleisölle yhtään mitään, se ei vaikuttaisi yleisöaikatauluihin.
Onneksi ei mennä. Jos päätepysäkille saavutaan vaikka minuutin myöhässä, kuljettajalla kestää tavallista kauemmin vessassa ja kaksisuuntavaunun valmisteluissakin menee yksisuuntavaunua pidempään, seuraavaa lähtö myöhästyy. Järkevämpää on kiristää ajoaikaa vaikka 60 minuuttiin ja lyhentää kääntöaikaa vain yhden vaunun verran, jolloin saadaan sama kahden vaunun säästö ruuhkaliikenteestä. Toki olet itsekin toivonut ajoajan kiristämistä vähintään 60 minuuttiin. Ajoajan lyhenemisellä on kaksi merkittävää hyötyä eli yhtenä matkustajien matkojen nopeutuminen (60 minuutin tapauksessa käytännössä täsmällisyyden kärsimättä), mitä vielä korostaa se, että matelu tai pysäkeillä odottelu saa matkan tuntumaan todellistakin pidemmältä. Toisena hyötynä on pienemmän kalustotarpeen liikennöintikustannuksia alentava vaikutus, joka on kääntöaikojen lyhentämisen tapauksessa ainoa, vaikkakin merkittävä, hyöty. En tiedä, tavoitteleeko HSL 1-2 minuutin kiristyksilläkin kahden vaunun vähentämistä.
 
Pari ajatusta:
- Olikos se niin, että nykyisin päätepysäkeillä on noin 10 minuuttia tasausaikaa? Silloinhan linjalta saa ruuhkassa pois 2 vaunua lyhentämällä tasausajan 4 minuuttiin. Tähän ei kuitenkaan mitä ilmeisimmin mennä näin, koska siitähän ei tarvitsisi tiedottaa yleisölle yhtään mitään, se ei vaikuttaisi yleisöaikatauluihin.
Onneksi ei mennä. Jos päätepysäkille saavutaan vaikka minuutin myöhässä, kuljettajalla kestää tavallista kauemmin vessassa ja kaksisuuntavaunun valmisteluissakin menee yksisuuntavaunua pidempään, seuraavaa lähtö myöhästyy.
Tähänkin löytyy kyllä ratkaisu. Jo nyt suurimmalla osalla lähdöistä kuljettaja vaihtuu Itäkeskuksessa, joten kääntöajalla ei ole sinänsä niin suurta merkitystä. 4 minuutissa pitäisi onnistua ajopään sammuttaminen ja toisen käynnistäminen, kun kuljettaja on valmiina vaunun saapuessa. Samaa voisi harrastaa Keilaniemen päässä, etenkin kun sieltäkin sosiaalitilat löytyvät, jolloin kuljettajan ei tarvisisi "värjötellä" kylmässä (tosin parin minuutin kävelymatkan ja olikohan 4 oven päästä). Vaatisi toki yhden kuljettajan lisää, mutta esimerkiksi tälläisiin kalustovajeisiin erittäin hyvä keino.

Eikö VR tätä harrastanut ainakin jossain vaiheessa 2/3-runkoisilla Sm5 K-junilla Keravalla, jolla sai kääntöajan lyhyemmäksi? Sellainen muistikuva olisi...
 
  • Tykkää
Reaktiot: 8.6
Nyt (19.10. eli lauantaiaamuna) näyttää siltä, että uusia PR15:n ajoaikatietoja löytyy Reittioppaasta. Toiveemme sivun ajoajan kiristämisestä lähemmäs yhtä tuntia näyttäisi toteutuvan, se on arkiaikatauluissa ainakin (ja on kyllä la & su myös) jatkossa 61 minuuttia! (y)

Ruuhka-ajan kierrosaikaa on kiristetty selkeästi hyödyntämällä sivun ajoajan lyhentymistä. Tähän mennessä 6 minuutin liikenteen aikana kierrosaika on ollut varsin korkea, kummassakin päässä on ruuhkassa ollut kaksi vaunua joitakin minuutteja samanaikaisesti, ja joskus kolmas on ollut kärkkymässä tilaa ensimmäisen valmistautuessa lähtöön. Ei näytä siis enää yhtä huonolta kuin eilen alkuiltapäivästä...

Äkkivilkaisulla muulloin kuin 6 minuutin liikenteessä (tässä paino 10 min perusliikenteessä) kierrosaikaan ei ole koskettu. Sivun pituus on kyllä lyhentynyt, mutta päätepysäkkiaika vastaavasti pidentynyt.
 
Muistaako kukaan tai onko vanhoja aikatauluja runkolinjalta 550, kun se kulki viimeisen vuoden alkuperäistä reittiä? Paljonko oli silloin linjan sivuaika?

Toivottavaa olisi tietysti, että se olisi samalla tasolla kuin pikaratikan. Sillä olisihan se hiukan omituista kutusua linjaa 15 pikaratikaksi mikäli se olisi hitaampi sivuajan suhteen kaikkine liikennevalo etuuksineen.
 
Nyt (19.10. eli lauantaiaamuna) näyttää siltä, että uusia PR15:n ajoaikatietoja löytyy Reittioppaasta. Toiveemme sivun ajoajan kiristämisestä lähemmäs yhtä tuntia näyttäisi toteutuvan, se on arkiaikatauluissa ainakin (ja on kyllä la & su myös) jatkossa 61 minuuttia! (y)
Erinomaista! Sääli vain, että se toteutui tällaisten olosuhteiden vuoksi. Sielläkö nyt sitten on ruuhkassa kaksi vaunua vähemmän kuin aiemmin?
Äkkivilkaisulla muulloin kuin 6 minuutin liikenteessä (tässä paino 10 min perusliikenteessä) kierrosaikaan ei ole koskettu. Sivun pituus on kyllä lyhentynyt, mutta päätepysäkkiaika vastaavasti pidentynyt.
"Mielenkiintoinen" ratkaisu. Tärkeintä tietysti, että sivuaika on lyhentynyt ja hidastelu vähenee. Ei niiden päättäriseisontojen nyt ihan ylipitkiä sentään tarvitsisi olla, mutta ei kanneta nyt tästä murhetta, saahan niitä sitten lyhyemmäksi ajan kanssa. Montako minuuttia vaunut seisovat Keilaniemi/Itis ruuhkan ulkopuolella?
 
Montako minuuttia vaunut seisovat Keilaniemi/Itis ruuhkan ulkopuolella?
Seitsemän (7) minuuttia nyt (20.10. saakka). Sivun pituuden ollessa 65 min seistiin 5 minuuttia. Ja maanantaista 21.10., joka on muuten linjan vuosipäivä, alkaen yhdeksän (9) minuuttia. Vuosi sitten tätä lauantaita vastaavana lauantaina linja polkaistiin käyntiin. Ja tällaisissa tunnelmissa me sitten pohdimme Jokerin juttuja... Ehkä vuoden kuluttua asiat näyttävät valoisammilta?

Kaikki 21.10.2024 alkavan kauden tietoni ovat Reittioppaan matskuun pohjautuvia. Vanhemmilta kausilta on dataa taulukkomuodossa mm. SRS:n nettisivuilla.
 
Kaikki 21.10.2024 alkavan kauden tietoni ovat Reittioppaan matskuun pohjautuvia. Vanhemmilta kausilta on dataa taulukkomuodossa mm. SRS:n nettisivuilla.
Pystyykö sieltä Reittioppaasta luotettavasti päättelemään, onko vaunuja nyt kaksi vähemmän ruuhkassa?
 
Takaisin
Ylös