Entinen HS:n toimittaja Juha Salonen kirjoittaa
Vantaan sanomissa HSL:n avioinnista Raidejokerista. Otsikon mukaan Raidejokerilla on seudun raidehankkeiden paras hyötyjen ja kustannusten suhde. Lisäksi Raidejokeri on ”halpa” raidehankkeiden sarjassa. Pisran hintana on 900 M€, Kivenalhden meton hinta on 873 M€ ja Östersundomin metro 870 M€. Raidejokerin kustannusarvio on pienin, 280 M€. Espoon kaupunkirata on suunnilleen samanhintainen, 290 M€.
HSL on verrannut raidehankkeita seuraavan liikennejärjestelmäsuunnitelman valmistelun tarpeisiin.
HSL:n Sini Puntanen kertoo jutussa, että kalliiden raidehankkeiden hyödyt lisääntyvät vuoteen 2040 mennessä, kun niiden varrelle rakennetaan. Raidejokerin etu on, että sen varsi on rakennettu jo nyt. Kun rahaa on niukasti, sopii luonnollisesti kysyä, kannattaako ensin käyttää rahaa hankkeisiin, joille on tarvetta 25 vuoden kuluttua, vai hankkeisiin, joille on tarvetta jo nyt.
Myös työllisyyden ja elvytyksen kannalta Raidejokeri on epäilemättä moninkertaisesti parempi kuin Kivenlahden metro, johon hallitus haluaa panna kaikkein eniten rahaa. Raidejokerin kanssa suunnilleen yhtä pitkä Tampereen raitiotie tuottaa välittömästi 2400 henkilötyövuotta, joten Raidejokerin työllistävyys on samaa luokkaa. Kivenlahden metron työllistävyys lienee samassa luokassa kuin Pisaralla, joka on yhtä kallis tunnelihanke. Pisaran välitön työllistävyys on 1500 henkilötyövuotta. Raidejokerin rakentaminen siis työllistää suoraan selvästi enemmän kuin Kivenlahden metro, vaikka Raidejokerin kustannus on vain 1/3 Kivenlahden metron kustannuksesta.
Raidejokerin työllistävyyteen liittyy myös lisä, jota metrossa ja Pisarassa ei ole eikä siihen tule. Raidejokerin rakentaminen laukaisee valmiiksi kilpailutetun ja sovitun raitiovaunujen hankintaopiton kotimaasta Transtechilta. Arvelen, että vaunutialus työllistää 1200–1500 henkilötyövuotta lisää rakentamisen 2400 henkilötyövuoden päälle. Hallituksen kannattaisi miettiä tätä työllistämismahollisuutta, sillä valtion tukea maksetaan vain radanrakentamiseen. Raitiovaunut HKL ostaa omalla rahallaan.
Antero