- Liittynyt
- 18 Maaliskuu 2006
- Viestit
- 2,001
Tai onko kyse siitä, että Jokeria ei haluta, vai ettei osata.
Ei haluta, koska ei osata haluta, eikä osata, koska ei haluta osata.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Tai onko kyse siitä, että Jokeria ei haluta, vai ettei osata.
Tai onko kyse siitä, että Jokeria ei haluta, vai ettei osata.
Liikenneväylän vieressä oleva suoja-alue ei ole puistoalue, vaikka siinä kasvaakin jotain. Tällaisia ”puistoja” on Helsingissä hehtaarikaupalla, esimerkiksi liikenneympyröiden keskellä tai mootoritieliittymien ramppien vierellä ja silmukoiden sisällä. Tietenkin näillä alueilla kasvaa jotain, sillä vaikka niihin ei mitään istutettaisi, kasvillisuus valtaa ne joka tapauksessa. Mutta eivät ne silti muutu ”puistoiksi”.Juu, pisti heti silmään tuo "puistoalue".
Yleiskaavan bulevardisointi-ideassa ajatus on, että nämä hukkaan menevät alueet otettaisiin käyttöön poistamalla se liikennehaitta, jonka vuoksi suoja-alue tarvitaan. Kas kun autoilun puolustajat eivät ole hoksanneet vastustaa bulevardisointia samalla perusteella: Bulevardisointi tuhoaa hehtaarikaupalla Helsingin puistoja. Nyt tietysti tämäkin argumentti tulee, kun tämän idean heille tässä annoin.
[...]
Helsingin kaupungin tiukka investointikatto ei alun perin ulottunut kaupungin liikelaitoksiin. HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskosken mukaan HKL:lle on räätälöity oma investointikatto.
[...]
HKL:n investointibudjetista suuri osa on Lehmuskosken mukaan pakko toteuttaa.
"Me emme voi karsia uusien raitiovaunujen tai metrovaunujen hankinnasta, koska raitioverkko laajenee Ilmalaan ja Jätkäsaareen, ja länsimetro aloittaa vuoden kuluttua", Lehmuskoski listaa.
Välttämättömien töiden listalla on myös vanhojen metroasemien peruskorjauksia ja Laajasalosta keskustaan kurkottava joukkoliikenneyhteys, Kruunusillat.
Ainoa liikkuva palikka oli Raide-Jokeri, joka investointina on yhteensä 300 miljoonan euron suuruinen. Kuluja ovat jakamassa Helsinki ja Espoo, mutta myös valtion osallistumista urakkaan on odotettu.
[...]
"HKL:n päivitetty investointisuunnitelma 2016 - 2025 ei sisällä metron automatisointi-investointeja, joita oli kevään esityksessä 350,0 milj. euroa."
Täh, milloin automaattimetro paisui tuommoisiin lukemiin? Kalleimmatkin näkemäni hinnat olivat muistaakseni puolet tuosta.
Oikeastaan raide-jokeri olisi parempi hylätä, jos vaan jotenkin saataisiin muita raitioverkon laajennuksia eteenpäin. Esimerkiksi keskusta - Laajasalo, Tali-Oulunkylä ja Huopalahti-Munkkiniemi - Pasila - Kalasatama olisi hyvä kolmen linjan laajennus.
No ei. Poikittaisliikenteeseen kannattaisi panostaa nyt. Kaupungin rakentuminen ja kehittyminen ottaa aikansa, eikä Helsinkiin synny lisää kaupunkia, jos noilta nykyisiltä kaupungin laita-alueilta ei pääse kuin keskustaan. Nolla-jokeri tarvitaan myös, mutta ykkönen on jopa tärkeämpi.
Pohjimmiltaan on kyse siitä, että Itäkeskus, Ogeli, Haaga, Pitsku jne pysyvät lähiönä niin kauan kuin niistä on raideyhteys ainoastaan keskustaan. Kun luodaan olemassaolevaan nähden poikittainen raideyhteys, niillä on edellytykset olla keskuksia itsessään. Kehityksen voi laittaa aluilleen nyt tai myöhemmin. Jos myöhemmin, mitään ei tapahdu nyt.
Jos ns. Raide-jokerin oletulla kulku-uralla kuklee nyt oranssibussi, niin eiköhän kannattaisi ensin laittaa vähät ajatus/suunnittelujarahat muihin poikittaisyhteyksiin. Ettei tapahdu länsimetroja ja kehärataa?
En taida ymmärtää mitä tarkoitat ja jos arvaankin oikein, en ymmärrä logiikkaa.