Minusta jokerin ongelma on lähinnä se, että ratikka on oikeasti tarpeellinen ja perusteltu vain muutaman tunnin päivässä. Kyllä tuon bussilla hoitaa iltaisin, viikonloppuisin ja niin edelleen. Mutta arjen ruuhkissa ei hoida – siksi se ratikka tarvitaan.
Kiitos selvennyksestä! Lainaamaani voisi todeta, ettei raidejokerissa ole ysymys joukkoliikenteestä, vaan kaupungin laajenemisesta. Kiinteistökehittäjille on ihan eri asia, että pääsee raiteilla keskustaan ja pääsee raiteilla poikittain kuin että pääsee raiteilla keskustaan ja sitten kulkee joku bussi. Monet noista jokerinvarren lähiöistä ovat rakennuskannaltaan sen ikäisiä, että raidejokeri tarjoaisi taloudellisen kannustamisen purkaa vanhaa ja rakentaa moninkertaisesti uutta tilalle. Ilman raidejokeria kannustinta ei ole. Ei kukaan halua rakentaa toimistotaloja lähiöön, josta pääsee keskustaan ja Mäntsälään.
Joukkoliikenteessä on vähän niin, että matkustajia on, jos on kaupunkia. Mutta kaupunkia syntyy vapaassa maailmassa lähinnä kulkuyhteyksien risteyskohtiin.