- Liittynyt
- 14 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 5,978
2650 ja 2400 mm lienevät ulkomittoja. Jos seinät ovat yhtä paksut niin sekä ulko että sisämittojen ero on 250 mm. Jos käytävä imaisee 100 mm lisää niin jää kummankin puolen istuimille 75 mm enemmän tilaa. Se voi olla ratkaisevaa mukavuuden kannalta.Leveämmistä vaunuista täytyy kuitenkin todeta, että niiden edut riippuvat siitä, mihin leveys käytetään. HKL:n Articin sisäleveys on 2300 mm ja käytäväleveys 500 mm. Käytävän ja seinän väliin jää siten tilaa 900 mm. 2650 leveään vaunun halutaan varmasti ensimmäiseksi leveämpi käytävä. Tampereella käytävän leveydeksi vaaditaan 600 mm. Jos seinät ovat yhtä paksut kuin Helsingin Articeissa, käytävän ja seinän väli levenee 50 mm.
Articin ja Varion ero on siinä että Vario on 100% matalalattia jonka takia ei ole kyttyröitä käytävällä, eikä ole korokkeita istuimien alla paitsi pyörien kohdalla. Se tekee seisomisen helpommaksi tilanteissa jossa vaunu on täynnä kuin Turusen pyssy, seisojien jalkaterät eivät ota kiinni mihinkään korokkeeseen. Jos halutaan valita Jokerille Artic-tyyyppinen vaunu jossa on Jacobs-telit ja siten kyttyröitä käytävällä telien kohdalla, se rajoittaa seisomatilaa ja siksi olisi mukavempi jos sekä käytävä on leveämpi siellä missä kyttyröitä ei ole, että istuimet leveämpiä kuin nykyiset. Siksi täysleveä eli 265 cm leveä raitiovaunu on mukavempi. Jos telien kohdalla käytävä on kapeampi niin se ei haittaa niin paljon koska kyttyröiden takia siellä ei seisota muutenkaan. Eli turha mielestäni pihistellä siinä asiassa. Tietenkin kannattaa katsoa myös muita vaunumalleja kuin Articia, esim sellaisia 2650 mm leveitä joita on saksalaiskaupungeissa 1000 mm raideleveydelle. Vaikka Vario on mukava vaunu muuten, niin sen tyyppinen ratkaisu voi unohtaa ihan muista syistä, vai johtuuko niiden kestävyysongelmat Helsingin nykyisen raitioverkon ominaisuuksista?
t. Rainer