Koska on ns. maan tapa myydä suuret raideinfrahankkeet todellisuutta oleellisesti alemmilla hinta-arvioilla ja ylioptimistisilla hyötyväitteillä, liekö mitenkään varmaa, ettei näin tapahdu myös nyt rahoituksen saaneessa raidejokerissa.
Ei se varmaa ole. Mutta riskit ovat pienemmät kuin metrossa, kun ei mennä maan alle. Pienin olisi riski silloin, jos toteutettaisiin allianssimallilla. Mutta jokerin toteutusmalli ei ole vielä selvillä.
Mitä jokerin suunnitteluun noin yleensä tulee, niin siellä on kyllä taidettu mennä vähän toiseen ääripäähän kuin metron kanssa. Laskettu mieluummin ylä- kuin alakanttiin.
Mitä tuon reittiosuuden suunnittelijat oikein ovat poltelleet? Eli mitä järkeä on linjata raitiovaunu asuinalueiden sijaan, esimerkiksi Pajamäen läpi, tunnelissa metsän ali ja jättää rakentamatta pysäkki Vermon kohdalle?
Ei jokeriposse ainakaan ole Länsimetron konttorista polteltavaansa hakenut, muutenhan ne olisivat kaivaneet jokerin pysäkittömään tunneliin koko matkalta. :lol:
Minusta jokerin nykyinen, Espoon osalta päivitetty linjaus on ihan okei. Otaniemi on espoolaisittain aika poikkeuksellinen kohde. En olisi yllättynyt, jos joukkoliikennematkojen osuus kaikista tehdyistä matkoista olisi Otaniemessä suurempi kuin missään muualla Espoossa. Otaniemi on myös ainoa alue, jossa on, rohkenisiko sanoa, helsinkliläistasoinen joukkoliikenne. Nopeat ja tehokkaat yhteydet keskustaan tiheällä vuorovälillä ja laajoilla liikennöintiajoilla sekä vielä jokeri tarjoamassa yhteyksiä Leppävaaraan ja pidemmällekin samoin tiheällä vuorovälillä ja laajoilla liikennöintiajoilla. Espoohan käyttää aika kitsaasti rahaa joukkoliikennepalveluihin – ei Otaniemeen käytettäisi noin paljon rahaa, ellei olisi pakko. Käyttäjiä siis on. Siksi olisi outoa linjata ratikka mieluummin pientalomaton ja väljän lähiörakentamisen kuin Otaniemen kautta.
Tapiola sen sijaan on vähän luku sinänsä. Länsimetroposse ei ole ottanut jokeria kovin tosissaan, eikä siihen ole käytännössä varauduttu Tapiolan metroliikennejärjestelyitä suunniteltaessa. Päätepysäkin olisi vanhassa linjauksessa tietysti voinut jättää Pohjantiellekin, mutta kannattaako sitten rakentaa ratikkaa, joka jäisi kohtuullisen kauas metrosta ja busseista? Minusta Tapiola kyllä ansaitsisi jokerin enemmän kuin Keilaniemi, mutta helpommalla on päästy ja siten nostettu ratikan toteutumisen todennäköisyyttä, kun on linjattu ratikka pois Tapiolasta. Mikään ei estä menemästä sinne myöhemmin – ja melkeinpä se on pakollistakin, jos Otaniemen ja Tapiolan väliin, kehän päälle, aiotaan tosissaan rakentaa paljon asumista ja toivotaan, että asukkaista osa käyttäisi joukkoliikennettä. Eihän sitä asutusta palvele kumpikaan metroasemista.
Keilaniemi työpaikkoineen ja tulevine asuntoineen on ihan hyvä linjaus sekin, mutta vasta toiseksi paras.
Minä olisin tehnyt jokerin nykyistä reittiä Otaniemeen ja sieltä Tapiolaan, mistä jatkaisin edelleen Suurpeltoon. Suurpelto on osoittautunut täydeksi farssiksi, mutta nyt metrokiimassa se taitaa saada farssiutua rauhassa. Kiinnostuksenkohteet ovat muualla. Ratikka Suurpellosta metrolle ja Tapiolaan olisi kuitenkin voinut pelastaa paljon, ja edulliseen hintaan.