Onko Otanmäen tehtaalla valmiuksia rakentaa Skodan standardimallisia "isompia" ratikoita, esim sellaisia kuin Riiassa? Silloinhan Skoda-Transtech voisi tarjota kahta mallia Tampereelle. Jokerin kohdalla lienee selvä että Artic mallia pidempi on kätevin ratkaisu.
Riian/Prahan vaunu on matkustajan kannalta tosi hyvä, sisustus on matalalattiaiseksi ensiluokkainen. Mutta kaikki telit ovat erilaisia ja vaunu on kallis huoltaa. Elinkaarikustannuksissa se ei pärjää Articille, joten jos Skoda tarjoaisi molempia variantteja, niin ei se Riika/Praha-malli pärjää. Niitähän ei ole kukaan muu ostanut kuin nuo kaksi kaupunkia.
Nykyisenkaltainen Artic voi olla myös helsinkiläistä versiota aika lailla pidempi, jos minimikaarresäde kasvaa olennaisesti. Tre ja Jokerihan eivät tarvitse 15 m kaarresädettä lainkaan. Jokerin hankesuunnitelmassa on myös havainnekuva uudenlaisesta Transtechin vaunusta. Havainnekuvaa ei ole tarkemmin selitetty muuten kuin pituuden osalta, mutta selvää on, että jonkinlaisen tuotekehittelyn tulos se on, ei Transtech antaisi täysin kuvitteellista "taiteilijan näkemystä" mihinkään julkiseen raporttiin.
Onks tästä jotain tarkempaa tietoa jossain? Hankesuunnitelmassa ei näy. Artic on ymmärtääkseni suunniteltu niin, että siihen voi lisätä toisen keskipalan, eli ainakin 45-metrisiä pitäisi olla saatavilla option puitteissa.
Kun Articit tilattiin, niin Jokerille mun mielestä suunniteltiin vaunuja pituusluokassa 30–32 m. Tuollainen optiokin siellä on. Mutta nyt suunnitellaan 45 m. Riippumatta siitä onko se 30-metrinen pidennettävissä tai ei, niin ei sitä optiota voi mun käsittääkseni käyttää siihen, että tilataankin vaunuja, jotka on puolitoista kertaa pidempiä kuin mitä optiossa sanotaan. Tilannehan on vähän sama kuin Treella, joka päätti aloittaa kokonaan uuden tarjouskilpailun, kun vaunun pituus olennaisesti muuttui.
En tiedä, menisikö sellainen läpi että tilattaisiin nyt ne lyhyemmät optiovaunut ja sitten pidennettäisiin ne "yllättäen" myöhemmin. Voisi mennäkin, sillä ekat 10 vuotta saatetaan hyvinkin pärjätä myös lyhyemmillä vaunuilla. Toisaalta nyt on niin selkeästi laskettu kaikki pidemmän vaunun mukaan, että jos olisin kilpaileva valmistaja, niin kyllä minä tuollaisesta venkoilusta valittaisin ja uskoisin, että valituksellani olisi myös menestymisen mahdollisuudet.
Tämä on siis omaa ajatteluani, kuten se edellinenkin viesti. Olen hankesuunnitelman tietojen varassa, mutta niistä voi minusta aika suurella varmuudella päätellä, että tarjouskilpailuun mennään. Osaisiko Late valaista asiaa?