Nyt sitten hinta pompsahti kaksinkertaiseksi
Luvut ovat siis täsmälleen samat kuin tammikuussa. Kunhan nyt lehti haluaa klikkauksia.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Nyt sitten hinta pompsahti kaksinkertaiseksi
Toimittajan päässä korkeintaan. Oikeat luvut voi tarkistaa Helsingin kaupunginhallituksn esityslistasta 30.05.2016: http://dy.fi/h6p
Ei vaan toimittaja on nostanut esiin sen, mikä suurelta yleisöltä on kaikin voimin koetettu pimittää.
Ei vaan toimittaja on nostanut esiin sen, mikä suurelta yleisöltä on kaikin voimin koetettu pimittää.
Mai äääs. Nuo summat on kaikki kaupunkisuunnittelulautakunnan päätöksessä maaliskuulta ja suunnitelmissa ennen sitä. Aivan selvällä suomella julkisissa asiakirjoissa: 85-95 miljoonaa kalustoon, 64 varikkoon ja 18 vuodessa liikennöintiin. Erittely infrastruktuurikuluihin ja liikennöintiin on sama kuin metrohankkeissa. Jos ei toimittajat osaa näitä lukea, niin ei voi mitään. Metron kanssa luulis heitin saaneen harjoitusta. En tiedä, kuka tuon otsikon oli repäissyt (useinhan se on toimituksessa muu kuin jutun kirjoittaja), mutta täysin harhaanjohtava se on. Arviot eivät ole muuttuneet miksikään.
julkisuudessa on korostettu vain ja ainoastaan ja yksinomaan radan hintaa.
Vaikka kuinka summat olisivat jonkin lautakunnan päätöksessä, tai vaikka Raamatussa, julkisuudessa on korostettu vain ja ainoastaan ja yksinomaan radan hintaa. Sitä ei saa kutsua täällä asian oikealla nimellä, koska kuukanko tulee ja moderoi.
Julkisuudessa on jatkuvasti toitotettu noin 300 miltsin hintaa ja taas käy kuin ennenkin: ihmetellään krokotiilinkyyneleitä vääntäen että kuinkas tässä nyt noin kävi että maksoikin 750 miljoonaa.
Jos Helsingin Uutisten toimittaja on mielestään löytänyt aikamoisen skuupin, koska ei ole ymmärtänyt mistä palasista Jokerin hinta koostuu, niin kaipa meidän tehtävämme valistuneina lukijoina olisi kertoa se hänelle. Jos joukkoliikenteellä olisi oma MV-lehtensä, näin olisi jo tapahtunut. Toisaalta toimittajat lukevat myös jlf:ää säännöllisesti, joten ehkäpä HU vielä oikaisee.
Vaikka kuinka summat olisivat jonkin lautakunnan päätöksessä, tai vaikka Raamatussa, julkisuudessa on korostettu vain ja ainoastaan ja yksinomaan radan hintaa. Sitä ei saa kutsua täällä asian oikealla nimellä, koska kuukanko tulee ja moderoi.
Julkisuudessa on jatkuvasti toitotettu noin 300 miltsin hintaa ja taas käy kuin ennenkin: ihmetellään krokotiilinkyyneleitä vääntäen että kuinkas tässä nyt noin kävi että maksoikin 750 miljoonaa.
Vaikka kuinka summat olisivat jonkin lautakunnan päätöksessä, tai vaikka Raamatussa, julkisuudessa on korostettu vain ja ainoastaan ja yksinomaan radan hintaa. Sitä ei saa kutsua täällä asian oikealla nimellä, koska kuukanko tulee ja moderoi.
Julkisuudessa on jatkuvasti toitotettu noin 300 miltsin hintaa ja taas käy kuin ennenkin: ihmetellään krokotiilinkyyneleitä vääntäen että kuinkas tässä nyt noin kävi että maksoikin 750 miljoonaa.
Kyllä noissa Länsiväylä/Helsingin Uutiset http://www.lansivayla.fi/artikkeli/...aakin-460-miljoonaa-hinta-arvio-nousi-rajusti artikkelin luvuissa on jotain muuta "ilmaa" koska pelkästään varikoilla ei 280 milliä nouse 460:een.
Lieneekö sama menetelmä arvioida hintaa kuin Pisara-radan kohdalla, jossa liikennöinti ja kunnossapito 50 vuoden aikana lisättiin kokonasihintaan niin että miljardista tulikin kaksi?
t. Rainer
Muistuttaisin, että tässä on kyse ennen kaikkea siitä, miten kustannukset jaetaan investointiin ja liikenteeseen. Varikko- ja kalustokustannus tavataan laskea liikennöintikustannuksiin, jotta lukemat olisivat vertailukelpoisia bussiliikenteen kanssa. Bussien kohdallahan näistä vastaa liikennöitsijä ja hän puolestaan laskuttaa nämä osana HSL:ltä tulevaa liikennöintikorvausta.
Varikon ja kaluston voi tietenkin laskea mukaan investointiin, mutta sitten nämä tulee poistaa liikennöintikustannuksista, jotta samoja asioita ei lasketa kahteen kertaan. Eli käyttämällä 750 miljoonan investointikustannusta itse liikennöinti muuttuu puoli-ilmaiseksi, kun maksettavaksi jää enää kuljettajien palkat ja sähkö.
Varikko ja kalusto ovat ilman muuta investointikustannuksia. Palkat, sähkö yms ovat liikennöintikustannuksia.