- Liittynyt
- 4 Marraskuu 2008
- Viestit
- 420
Niistä muutaman minuutin eroista sanon, että vaikka autoliikenteen matka-aikalaskentamentelmällä voidaan kaivaa suuria summia, se ei ole oikeata rahaa. Työmatka-ajat eivät muuta kenenkään työaikoja, paitsi silloin kun luotettavuus pettää. Eikä kenenkään elämä muutu miksikään siitä, lähteekö pari minuuttia aikaisemmin tai myöhemmin kotoa. Mutta siitä muuttuu, jos aikatauluja ei kyetä noudattamaan ja on otettava tavaksi lähteä varoiksi vaikka 30 min. aikaisemmin.
Tämä on kyllä hyvä huomio. Innostuin vähän liikaa taas leikkimään numeroilla, kun olin noita muuhun käyttöön juuri kaivellut. Luotettavuus on tärkeämpää kuin nopeus (ellei se ole todella hidas), koska ennen kaikkea luotettavuudesta riippuu, voiko elämänsä rakentaa joukkoliikenteen varaan vai ei.
---------- Viesti lisätty kello 12:51 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 12:36 ----------
Työmatkat pk-seudulla ovat pidentyneet ensisijaisesti siksi että väkiluku on kasvanut, ja kasvaa edelleen. Kaikki eivät mahdu asumaan ja käymään töissä Helsingin kantakaupunkiin tai kehäykkösen sisäpuolelle.
Kyllä mahtuisivat. Kehä ykkösen sisällä on noin 100 neliökilometriä maata. Alppiharjun tiheydellä 135 asukasta hehtaarilla tälle alueelle mahtuisi 1 350 000 ihmistä, eli aika tarkkaan helsingin seudun väestö. Ja Alppiharjuun mahtuu mm. yksi iso puisto ja Linnanmäki, se ei ole mikään umpeen rakennettu getto.
Toki väkimäärä lisääntyy, ja asumisväljyyden kasvukin on ymmärrettävää, mutta suurin syy hajautumiseen ovat poliittiset päätökset. On varta vasten rakennettu hajakaupunkia, eikä laajennettu kantakaupunkia. Yksittäiset asukkaat ovat tähän tietenkin syyttömiä, jossainhan kaikkien pitää asua, ja kun lähelle ei rakenneta, niin sitten pitää muuttaa kauas.
Käytännössä enn nyt tietenkään ehdota, että kaikki asutetaan noin vaan Kehä ykkösen sisäpuolelle. Mutta rakentamisen painopisteen pitäisi kyllä olla tihentämisessä, ei hajauttamisessa. Eli vaikka 70% seudun uudesta rakentamisesta kehä ykkösen sisäpuolelle, 20% kehien välille ja 10% sopiviin paikkoihin kehien ulkopuolelle. Numerot vetäisty hatusta esimerkeiksi.