Vs: Raide-Jokerin nopeuttamihttp://jlf.fi/newreply.php?do=newreply&p=102935nen
Mut kun Jokerin pysäkeistä jotain kolmasoa on matkustajamäärien suhteen luultavasti siinä rajoilla että voi ihan vakavasti kysyä että tarvitaanko niitä ollenkaan. Kauan nyt jossain Myllärintien, Pirkkolan tai Pajamäen pysäkeillä voi kestää?Väitän toisin. Jokerille arvioitu keskinopeus vastaa varsin hyvin ulkomailta saatavilla olevia tietoja tyypillisestä keskinopeudesta vastaavalla pysäkkivälillä.
Ongelmallinen oletus olisi esimerkiksi 15 sekunnin pysäkkiaika. Se ei toteudu kovinkaan monella järjestelmällä. Helsingissäkään se ei toteudu vilkkailla raitiovaunupysäkeillä eikä metrolla. Pidempi pysäkkiaika voi olla tarpeen myös esimerkiksi valoetuuksien synkronoimiseksi. Esimerkiksi Ranskassa pysäkkiajat ovat yleensä hyvinkin pitkiä.
Toki noin, jossain Maunulassa, Oulunkylässä ja Leppävaarassa varmasti joudutaan ajaa verrattaen hiljaa. Mutta sitten taas toisaalta suuri osa reitistä on lähes junaradan tasoista. Esimerkiksi Itis - Oulunkylä väli. Turunlinnantien jälkeen ajetaan Itäväylän ja Varikkotien välissä käytännössä täyseristettyä rataa Roihupellon pysäkille. Roihupelto - Latokartano on ihan omaa rataa, ainoa isompi risteys on Viikintie. Viikissä hidastetaan, mutta sitten taas on lähes Oulunkylään saakka ihan omaa rataa ilman risteävää liikennettä. Se nyt ei niin kauheasti maksaisi jos tuollä välillä hoitaisi jonkun Holkkitien joko tarpeeksi jykeville puomeille, eritasossa tai sulkisi koko kujan.Laskennallinen kiihtyvyys ja hidastuvuus pysäkiltä toiselle ei sekään ole Jokerin tapaiselle järjestelmälle täysin toimiva oletus. Järjestelmässä on väistämättä tietty määrä ulkoisia häiriöitä. Metrolla niitä on kuin onkin vähemmän jo alkaen siitä, ettei metron eteen voi missään kävellä tai ajaa luvan kanssa. Raitiovaunu, myös pikaraitiovaunu, on tiiviimässä vuorovaikutuksessa muun liikenteen kanssa kuin metro. Siitä seuraa myös jonkin verran haittoja.