R.Silfverberg sanoi:
Tarkoitatko siis Kalasatamaa? En pitäisi sitä lähiönä vaan osana kantakaupunkia. Mutta siitä tulee varmaan hieno, jos suunnitelmat pitävät paikkansa.
Kyllä tarkoitan, anteeksi. Tässä on töiden merkeissä puuhattu Uudenkaupungin Kalarannan seisakkeen kanssa, menee vähän sekaisin.
R.Silfverberg sanoi:
Tästä päästään toiseen aiheeseen. Mikä teidän mielestänne "lähiö" -käsittenä oikein tarkoittaa?
Wikipedia ja arkkitehtuurin historia muutenkin toki selvittävät hyvin lähiön määritelmän. Mutta olen Rainer kanssasi samaa mieltä, ettei kaupunkirakenteen osia ole niin yksinkertaista määritellä jollain nimellä. Jos ja kun niin tehdään, päädytään samanlaisiin vaikeuksiin kuin raideliikenteen määrittelyissä, kun rikotaan perinteiset ratikan, metron ja junan rajat ja mennään ajamaan "väärillä" vaunuilla "oikeille" radoille.
Hyvä kysymys on, onko Kalsatama lähiötä vai kantakaupunkia. Rakenteellisesti siitä tulee kantakaupunkia, koska rakenteessa on sekoitettu kaupungin kaikkia toimintoja. Kalasatama sijaitsee kantakaupungin kupeessa, joten sitä voi pitää kantakaupungin laajennuksena. Mutta samoilla periaatteilla kaavoitetaan juurin nyt Espoon Hannuksenpeltoa. Syntyykö keskelle metsää siten uutta kantakaupunkia, koska alue on toiminnalliselta rakenteeltaan samaa kuin Helsingin kantakaupunki?
Asian selventämiseksi lisäisin lähiön nimeen määreeksi ASUMAlähiö, koska silloin sana kuvaa sitä, mitä lähiöteorisassakin on taustalla: asuminen.
Esikaupungilla ymmärrän itse kantakaupungissa kiinni olevaa aluetta, joka on toiminnallisesti yksipuolistunut asumisen suuntaan. Asumalähiöstä esikaupunki eroaa siten, että se on kiinteässä yhteydessä kantakaupunkiin ja sillä ei ole määrättyä aluetta ja sen alueen keskuksena lähiökohtaista palvelukeskittymää. Esikaupunki oli kaupunkirakenteen laajenemisen muoto ennen autoistumisen aikaa, koska joukkoliikenteen varassa toimiva kaupunki oli pakko rakentaa yhtenäiseksi.
R.Silfverberg sanoi:
Esim Tapiolaa halutaan korostaa puutarhakaupunkina, vaikka se Meurmanin kaavaopin mukaan koostuu 4:stä lähiöstä.
Olen tässä myös samaa mieltä, että Tapiola ei ole asumalähiö, vaan naapuri- tai tytärkaupunki. Tampereen Hervantaakaan en nimittäisi (asuma)lähiöksi, sillä Hervanta tarjoaa runsaasti työpaikkoja ja siellä on korkeakoulu (nykyään yliopisto). Omasta kokemuksesta voin kertoa, että Hervannassa voi elää käymättä koskaan Tampereella, jos on työ- tai opiskelupaikka Hervannassa.
Jotta palataan liikenteeseen, on hyvä muistaa, että funktionalistinen ajatus asumisen sijoittamisesta kaupungin ulkopuolelle perustui henkilöautoon. Kun LeCorbusier kehitti funktionalistista kaupunkioppiaan, henkilöauto oli päässyt sarjatuotannon asteelle, ja usko autoon oli kova. Se tulisi ratkaisemaan liikenteen kaikki ongelmat. Meurmanin oli pakko olla Suomessa sodan jälkeen vähän realistisempi ja pohtia funktionalistisen kaupunkisuunnittelun ratkaisuja joukkoliikenteen puitteissa, kun autoja ei ollut.
Valitettavasti auto rantautui Suomeenkin, ja rakennusteollisuus ja kauppa ovat ottaneet kaiken irti siitä, että kuluttaja palvelee itse itseään ja omalla kustannuksellaan tehden lähes kaiken sen, mikä joukkoliikenteen aikana oli pakko hoitaa ja miettiä kansalaisten palveluna.
Antero