Rattivaunu sanoi:
Miksi täkäläisissä Hki-Tre-Tku -kaupunkeja pienemmissä kaupungeissa paikallisliikenteen on annettu jäädä oman onnensa nojaan ja palvelutaso on saanut vajota pohjalukemiin? Palvelutaso ei ole lähellekään vastaava esim. Ruotsin kaupunkeihin verrattuna. Ja väitän että näin on vain siksi, että täällä joukkoliikennettä ei pidetä minkäänlaisessa arvossa. Lähtökohta ajettelussa on se, että kaikki kynnelle kykenevät liikkuvat pääasiassa autoilla. Meillä on valitettavasti vallalla kovin amerikkalainen ajatelutapa. (Valitettavasti-ilmaisu siis joukkoliikenneharrastuksen ja kestävän kehityksen periaatteiden kannalta).
Valitettavasti - ilmaisua ei liene tarpeen rajata. Kyllä se on valitettavasti kaikkien, myös yksityisautolla liikkuvien kannalta. Jos joukkoliikenne ei toimi, se haittaa kaikkia (yksistään jo siksi, että teiden ruuhkautuminen lisääntyy).
Keskisuurten kaupunkien joukkoliikenteen kehittämisestä on oma thread:
http://jlf.fi/f16/314-keskisuurten-kaupunkien-paikallisliikenteen-kehittaminen/
Itse väittäisin, että keskisuurten kaupunkien tilanteeseen on muitakin syitä kuin joukkoliikenteen kehno arvostus:
- Joukkoliikenne ei ole ennen 1950-lukua kehittynyt kaupungin vastuulla olevaksi toiminnaksi http://jlf.fi/f29/155-suurkaupunkien-vastuu-joukkoliikenteesta-taustasyyt/
- Koska joukkoliikenteen rahoitus on mennyt useasta eri lähteestä ja eri kanavia, ei ole hahmotettu, että joukkoliikenteeseen menee yhtä paljon rahaa kuin Hki-Tku-Tre - alueellakin
- Joukkoliikenneliikennöitsijöille nykyinen tilanne on edullinen, koska ne eivät ole tilivelvollisia liikenteen kokonaiskustannuksista kaupungeille. Siksi niiden etujärjestö(t) ovat ajaneet nykyisen mallin säilyttämisestä.
Joukkoliikenne keskisuurissa kaupungeissa-selvitys e - tutkimusraportti on murtanut tätä luuloa jo hyvin paljon.
Myös EU:n julkisen liikenteen palveluasetusesitys (josta lisää threadissa
http://jlf.fi/f29/268-eu-julkisen-liikenteen-asetus/) muuttaa tilannetta. Keskisuurten kaupunkien nykyjärjestelmä joudutaan asetuksen voimaan tullessa kilpailuttamaan.
Rattivaunu sanoi:
Turussa ja Tampereella onkin panostettu joukkoliikenteeseen vuosikymmenten ajan selvästi enemmän kuin maassamme muualla pääkaupunkiseutua lukuun ottamatta. Käsittääkseni tilanne on kehittynyt kuitenkin näissäkin kahdessa kaupungissa sellaiseen suuntaan, ettei joukkoliikenteen kulkumuoto-osuuksissa ole juurikaan aihetta ylpeilylle.
Joukkoliikenteen käyttö on Tampereella alentunut tasaisesti, mutta on kyllä vielä kohtuutasoa pelkkiä busseja käyttäväksi kaupungiksi. Turussa käyttö oli aikaisemmin selvästi Tamperetta alempi, mutta Tampereen tasaisen laskun sijaan Turussa on ollut kolme selvää nousua:
- Yhteistariffi 1989, käytön lisäys +20%
- Kilpailutus 1999-> käytön lisäys +10% koko linjastossa, +20% telibussilinjoilla
- Seutulippu 2000 -> seutulinjoilla joukkoliikenteen käytön lisäys 2000-2003 +28%, kasvu on jatkunut edelleen, v. 2005 seutulippujen myynti +6%.
Toki näiden uudistusten seuraus on ollut "sahaava" kehitys eli uudistuksen jälkeen ylöspäin ja sitten taas alas.
Työsuhdematkalipun (viestiketju:
http://jlf.fi/f29/307-tyosuhdematkalippu-kayttoon/) käyttöönotto voi nimenomaan Turun ja Tampereen seudulla olla uusi piristysruiske. Keskustoihin ainakin pääsee bussilla miltei paremmin kuin yksityisautolla.
Turussa sekä kokoomus että demarit ovat halunneet kaupungin työntekijöille työsuhdeliput. Eiköhän onnistu jo seuraavassa budjetissa.
Rattivaunu sanoi:
Ei tietenkään kovin suuressa laajuudessa.
Liityntäpysäköinnin laajuutta rajaavat ihan kaupunkisuunnittelulliset ja taloudelliset tekijät, joista lisää:
http://jlf.fi/f20/327-liityntapysakoinnin-merkitys-joukkoliikenteen-kaytolle/
Pääpointti on se, että kaupunkiseudun sisällä on aina edullisempaa laajentaa rataverkkoa tai rakentaa pysäköinnin sijaan toimintoja kuin rakentaa liityntäpysäköintiä.
Rattivaunu sanoi:
Etenkin metro on osoittaunut liikennevälineenä erittäin edulliseksi siitäkin huolimatta, että investointikustannukset ovat sangen mittavat.
Metron edullisuutta kehuttaessa unohdetaan seuraavat kolme tosiasiaa:
- Metron väylä maksaa erittäin paljon ja liikennöintikustannusten säästö ei perustele edes merkittävää osaa investointia.
- Metron kuluihin kuuluu liikennöintikustannusten lisäksi jokseenkin yhtä kallis asemien ylläpito (kiinteistökulut ovat 73,5% liikennöintikuluista).
- Helsingin metron kapasiteetti voitaisiin tarjota ainakin raskaalla, Kölnin tyyppisellä pikaraitiotiellä, joka olisi kuitenkin linjojen jatkamisen ja koko verkoston muodostamisen kannalta olennaisesti edullisempi. Lisäksi kalliita asemia ei tarvittaisi kuin mahdollisilla maanalaisilla osuuksilla.
Metron kustannuksista lisää viestiketjussa:
http://jlf.fi/f20/283-yksikkokustannukset-infran-kulut/
Rattivaunu sanoi:
Kysymys kuuluu: Miksiköhän? Vastaus heti perään, että sen takia, että vaikutusvaltaisin väestönosa ei nyt vain ole pätkääkään kiinnostunut joukkoliikenteen toimintaedellytyksitä tai edes tarpeellisuudesta. Jos tämän kansan enemmistö ja ennen muuta vaikutusvaltaisen kansanosan enemmistö ajattelisi ja olisi ajatellut näitä joukkoliikenneasioita samalla tavoin kuin tämän palstan aktiivisimmat käyttäjät, meillä olisi useilla seutukunnilla hieman erilainen (toki positiivisessa mielessä) liikennejärjestelmä ja -palveluverkosto kuin nyt.
Suomessahan on tehty sekä kansalaisten että poliitikkojen liikenneasenteista tutkimus, jonka muistaakseni teetti Ympäristöministeriö. En nyt lyhyellä web-haulla löytänyt niitä (joku voi korjata jos muistaa raportit). Tulos kuitenkin oli, että sekä kansalaiset että poliitikot haluaisivat satsata nykyistä enemmän joukkoliikenteeseen ja kevyeen liikenteeseen, mutta poliitikot olettavat, että kansalaiset haluavat satsata autoliikenteeseen enemmän kuin tosiasiassa haluavat, ja siksi panostavat autoliikenteeseen.
Tämä on yksinkertaisesti tieliikenteen etujärjestöjen tehokkaan lobbauksen syytä.
Joukkoliikenteen käyttäjille tarvitaan vahva etujärjestö.
Syynä tällaisen etujärjestön puuttumiseen tai ainakin heikkouteen on historiallinen. Suomessa ei monista muista maista poiketen ole ollut vahvaa kuluttajaliikettä, ja edunvalvonta on hoidettu puolueiden ja ay-liikkeen kautta. Tällöin joukkoliikenne on helposti jäänyt sivuun.
Itse olen nyt Suomen liikenneliitto SuLi ry:n (
www.suli.org) hallituksessa yrittämässä luoda siitä toimivaa etujärjestöä. Tätä auttaisi, jos sen jäseniksi liittyisi lisää joukkoliikenteen asiaa paikallisesti ajavia yhdistyksiä, vaikkapa Tampereen Nyssen ystävät ry ja Oulun bussilla ajavien yhdistys ry.
Rattivaunu sanoi:
.Tällaisten perusfaktojen pitäisi saada suurempi painoarvo väestömme keskuudessa. Tällä hetkellä aivan liian iso osa ihmisistä ajattelee niin, että vain autoiluun perustuvassa hajautetussa yhdyskuntamallissa voidaan saavuttaa haluttu elintaso.
Niinpä. Tässä lisäksi monet eivät hahmota, että hajautetussa yhdyskuntamallissa ihmisten kuljetuskustannukset sekä ajanhukka liikkumiseen on suurempi kuin jos kauppa, päiväkoti ja alakoulu olisivat vieressä lähellä ja töihin / kouluun pääsisi kotipysäkiltä bussilla / ratikalla / lähijunalla / metrolla.
Lisäksi tällainen kaupunkirakenne voidaan rakentaa muistuttamaan suomalaisten kovin ihailemia puutalokaupunginosia tai perinteisiä asemakyliä. Onnistuu ihan pientaloinakin.
Olen itse enenevässä määrin sitä mieltä, että hajautettu, autoon perustuva yhdyskuntarakenne on itse asiassa vaurastumisen este. Tätä tukee se, että useat maailman rikkaimmista kaupungeista ja bisneskeskuksista (kuten Basel, Zürich, New York, Lontoo, Tokio jne) perustuvat joukkoliikenteeseen.
Muistaakseni USA:ssa on jo pitkään ollut se tilanne, että vaikka kansalaisten bruttotulotaso nousisi, nimenomaan nousevat liikkumiskustannukset syövät koko ajan nettotuloa.
Tämä olisi kuitenkin aika laajan tutkimuksen aihe.
Rattivaunu sanoi:
Olen monta kertaa miettinyt, pitäisikö ihan perusopetuksessa olla jokin erillinen oppiaine tai vaikkapa maantiedon ohessa aihealue "Yhdyskunta ja liikenne". Tässä on niin isosta asiasta kysmys, että periaatteessa jokaisen kansalaisen pitäisi olla jollain tavalla jyvällä siitä, kuinka suurista kansantaloudellisista ja ekologisista näkökohdista on kyse. Mutta jos ylin johto ei ensin tiedosta tämän aihealueen tärkeyttä, ei sitä saada opetusohjelmiinkaan. Aktiivisimmat ja kynästään nokkelimmat meistä voisivatkin kirjoittaa aiheesta vaikkapa yleisönosastoille.
Asiasta kannattaa kirjoittaa ja pitää meteliä. Itse pidän tästä meteliä selvitystöissä ja vastaavissa yhteyksissä enkä valitettavasti oikein voi kirjoittaa tästä yleisönosastoon. Toivottavasti muita aktiiveja löytyisi.
Joukkoliikenteen taloudellisista vaikutuksista yhdyskuntarakenteeseen hyvää taustatietoa:
Carmen Hass-Klau & Graham Crampton: Economic Impact of Light Rail (2004)
APTA Resource Guide 1 Rail Transit and Property Values
http://www.apta.com/research/info/briefings/briefing_1.cfm
APTA Resource Guide 8 Transit-Oriented Development
http://www.apta.com/research/info/briefings/briefing_8.cfm.