- Liittynyt
- 18 Elokuu 2006
- Viestit
- 2,312
30 minuutin välein
maanantai-perjantai klo 4-6 ja 22-24, lauantaisin klo 5-7 ja 22-24, sunnuntaisin klo 5-10 ja klo 22-24
Siis käytännössä olematon liikenne lentojen aamu- ja iltakoneiden aikaan.
Nerokasta aikataulutusta! Finnairin iltalennot Euroopasta saapuvat pääosin klo 21-22 välillä (jonka jälkeenkin toki tulee vielä lentoja, joitakin vielä jopa klo 23 jälkeen). Useimmiten saavun juuri noilla lennoilla ja olen tuohon aikaan lentoasemalla. Tuo aikataulu tarkoittaa puolen tunnin vuoroväliä Tikkurilaan, josta on mahdollista ehkä ehtiä Tampereen-junaan. Ei kovin houkutteleva vaihtoehto, myöhästymisen riski kun on ilmeinen.
Toisaalta varsinkaan tuohon aikaan ei olisi temppu eikä mikään mahduttaa Flirtillä ajettavia kaukojunia lähijunien sekaan. Uskon kyllä että 10 min vuorovälin keskellekin sellaisen saa mahdutettua tarvittaessa kerran-pari tunnissa ilman että liikennöinnin luotettavuus heikkenee liikaa. Toisaalta ottaen huomioon matkustajamääräennusteet 15 min vuoroväli voisi olla perustellumpi lähijunille, ja säästäisi lisäksi HSL:n rahaa. 15 min keskelle 7,5 minuuttiin ei ole mikään ongelma mahduttaa lisäjunaa.
Muistutettakoon, että vuorovälin harventaminen 10 --> 15 min pidentää keskimääräistä odotusaikaa vain 5 --> 7,5 min eli 2,5 min, mikä on todella vähän. Samalla vuoromäärä tippuu 6 --> 4 per tunti eli 33 %. Kolmannes pois kustannuksista 2,5 min lisäodotuksella kuulostaa fantastiselta diililtä, kun suurimman osan päivästä junia ajetaan kuitenkin puolityhjinä. No, ehkä klo 7-8.30 voisi ajaa 10 min välillä, samoin klo 16-17.30. Tms. Sen pitäisi riittää.
Viimeksi muokattu: