Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Noihan menee ihan matkustajamäärien mukaan. Arkisin vaikkapa klo 21 jälkeen matkustajamäärät vähenee huomattavasti. Pitäisikö lentomatkustajien vuoksi ajaa 10 min välein junia vielä kello yhteen asti? Muilta asemilta matkustajia tulisi nimeksikään.
Ei sitä nyt noin tarvitse, mutta 15 minuutin vuorovälin jatkaminen 22:30:een (yksi lisävuoro) ja viimeisen lähdön siirtäminen 0:30:een tai mielummin 1:00:een (yksi tai kaksi lisävuoroa) olisi Helsinki-Vantaan saapumisten perusteella järkevää. En nyt usko, että muiden asemien matkustajamärät tuolla välillä kovin dramaattisesti tippuisivat. Se tosiaan olisi myös N-junien mukainen vuoroväli.
Jodo tuossa sanoikin esimerkin, joka ei itselleni tullut mieleen. Lentoasemaltahan pääsee molempia kautta melkein yhtä nopeasti Helsinkiin. Kute Jodokin totesi, jos HSL:llä tajutaan synkata aikataulut oikein, on Lentoasemalta Helsinkiin mahdollista saada n. 15 min vuoroväli myöhään illalla/alkuyöstä (vaikka haaran vuoroväli on 30min).
Jos aiotaan aidosti palvella lentomatkustajia, tämä ei välttämättä olisi aivan tuulesta temmattu vaihtoehto.
Tässä on tällä hetkellä saapuvat lennot. Ei ole kyllä ihan niin paljon kuin täällä olleista jutuista olin ymmärtänyt.
Jodo tuossa sanoikin esimerkin, joka ei itselleni tullut mieleen. Lentoasemaltahan pääsee molempia kautta melkein yhtä nopeasti Helsinkiin. Kute Jodokin totesi, jos HSL:llä tajutaan synkata aikataulut oikein, on Lentoasemalta Helsinkiin mahdollista saada n. 15 min vuoroväli myöhään illalla/alkuyöstä (vaikka haaran vuoroväli on 30min).
Katso edeltäviä lentoja. Aika paljon niitä on.
Nyt muuten kun tässä puhutaan kaksikerroksisista kaukojunista ja Kehäradasta niin kiinnostaisi tietää, mahtuvatko ne kaksikerrosvaunut edes periaatteessa Kehäradan tunneliin? Normaalisti kai ei mitään ongelmaa pitäisi olla mutta onko siellä ajojohto yhtä korkealla kuin muulla rataverkolla?
Uskoisin, että Aviapoliksen asemaa alkuvaiheessa käyttävät matkustajat tulevat suurimmissa määrin olemaan vaihtomatkustajia muiden kulkumuotojen ja junan välillä.
Tällä hetkellä lentoasemalle tullaan pääkaupunkiseudun eri osista pääasiassa taksilla. Itse menin viime maanantaina noin klo 6 aamulla ja liikenteessä siellä parin kilometrin säteellä lentoasemasta oli takseja noin 80% kaikista autoista. Ja liikennettä oli aika paljon. Samoin palatessani keskiviikkona 23:30 oli taksitolpalla jonoa vähintään parinsadan hengen verran. Tuosta porukasta uskoisin siirtymisen junaan olevan todennäköisempää kuin siirtymisen bussiin. Helsingin kantakaupungin asukkaat, joille 615 on kätevä, ovat lopulta aika pieni osa pääkaupunkiseudun asukkaista.
Tässä on tällä hetkellä saapuvat lennot. Ei ole kyllä ihan niin paljon kuin täällä olleista jutuista olin ymmärtänyt.
Hyvin ennustettava malli olisi, jos joka toinen tunti ajettaisiin "oikea" IC-juna suoraan keskustaan ja joka toinen tunti regional-Flirt taajamajuna kehäradan kautta Tampereelle (vaiko Lahteen?). Taajamajunasta voisi sitten vaihtaa Huopalahdessa tai Tikkurilassa, jos haluaa Helsingin keskustaan.Jos junia lähtisi keskustan ja lentokentän välille jakamaan, pitäisi jaon olla ennustettavissa ja hyvin muistettavissa; esimerkiksi kahden tunnin välein molempiin (yhteensä tunnin vuoroväli) tai tunnin välein molempiin (yhteensä puolen tunnin vuoroväli).
Illan huippu on aika hyvin keskittynyt 23 tienoille, mutta koneita saapuu vielä 00.30 saakka aika tasaista tahtia. Sen jälkeen kieltämättä hiljenee, joten 01.00 jälkeen alkaa olla perusteltua lopetella liikenne, mutta ei sitä aiemmin. Joku 20 min vuoroväli 00:00 saakka ja sitten 2-3 junaa puolen tunnin välein voisi olla aika sopiva. Liikenteen pitäisi toki toimia kehärataa molempiin suuntiin.
Tämä on tärkeä huomio. Ei siitä, miten joukkoliikennettä NYT käytetään voi juurikaan päätellä, mikä olisi mahdollista jos kentän liikennettä (matkustajat, saattajat ja työntekijät) palveltaisiin mahdollisimman hyvin.
Nyt olikin kyse noista klo 23 jälkeisistä lennoista kun kovasti puhuttiin niitä saapuvan useampia silloin, oikein ruuhkaksi asti. Ei mun mielestä siltä näytä. En haluisi henkilökohtaiselle linjalle mennä, mutta pakko todeta että sulta ei tule mitään muuta kuin valitusta jokaiseen asiaan. Mikään ei ole missään hyvin ellei sulle saada Tampereelta suoraa yhteyttä Lentoasemalle. Onneksi foorumilla on ignoramis-toiminto, niin ei tarvitse trollia lukea.
Hyvin ennustettava malli olisi, jos joka toinen tunti ajettaisiin "oikea" IC-juna suoraan keskustaan ja joka toinen tunti regional-Flirt taajamajuna kehäradan kautta Tampereelle (vaiko Lahteen?). Taajamajunasta voisi sitten vaihtaa Huopalahdessa tai Tikkurilassa, jos haluaa Helsingin keskustaan.
Kehärataa on markkinoitu kovasti "valtakunnallisena" hankkeena, mutta näyttää siltä ihan kuin alunperinkin aavisteltiin että tässä tapauksessa on kyse vain retoriikasta.
Mitä todennäköisin realiteetti on se, että ne jotka saapuvat iltayön vuoroilla, ovat suurelta osin liikematkustajia, joille ryydyttävän työ- ja matkapäivän jälkeen ei tule mieleenkään mikään muu vaihtoehto kuin taksilla kotiin ja nopeasti. Tämä tuskin muuttuu oleellisessa määrin miksikään, vaikka kehäradan junat olisi maalattu kultavärillä ja sisällä seireenit tarjoilisivat viinirypäleitä suoraan suuhun.
Mä olen vähän sitä mieltä, että toi kehäradan liikenne on sellainen asia, jossa pitää ymmärtää tuijottaa muutakin kuin euroja. Kun on kerran menty rata tekemään ja kun Finavia sitä markkinoikin, niin sitten sieltä lentoasemalta on kanssa tarjottava vartin vuorovälillä kulkeva yhteys aamuvarhaisesta yömyöhään. Maksoi mitä maksoi, ja matkustajamääriin tuijottamatta. Säästökohteita kyllä löytyy, jos niin tahdotaan.
Terminaalin lounaispuolisella "teknisellä alueella" työskentelee rutkasti (tuhansia?) ihmisiä. Heille Aviapoliksen koillinen sisäänkäynti taitaa olla lähin ja kävelymatkan päässä.