339-DF
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 8 Elokuu 2005
- Viestit
- 8,466
Kenen muun mielestä tää keskustelu on absurdi?
Mun. Mutta tämän siitä saa, kun rakentaa peltojen aluset täyteen turhia tunneleita, oli kaupungin nimi sitten Espoo tai Vantaa. Odotellaan nyt, mikä riemu siitä repeää, kun Höselin pitäis järjestää jotain liikennettä Kivenlahden metrolle. Juna per tunti ja koko Espoon bussiliikenne lakkautetaan, että siihen löytyy fyffet?
Toi "ei ne lentomatkustajat millään junalla kulje" on vähän sellainen argumentti, että kun me nyt käytiin vuonna 1995 Rodoksella, niin kyllä mä tiedän lentomatkustajista kaiken. Luulen, että aika moni keskustelija ei ole päivittänyt lentoliikennettä koskevia käsityksiään tähän päivään eikä oikein tiedä, kuinka arkipäiväiseksi lentomatkustaminen on muotoutunut. Esim. Helsingissä Norwegian on avannut lentokoneen oven aivan uudenlaisille lentomatkustajille, jotka on kaukana siitä stereotyyppisestä ysärimatkustajasta ja joka ei takuulla maksa taksimatkastaan kotilähiöön enemmän kuin mitä maksoi Prahan-lennostaan. Ja nämä ovat kilpailun takia levinneet muillekin yhtiöille. Kannattaa seurailla lentolippujen hintakehitystä viimeisten parinkymmenen vuoden ajalta.
Mun mielestä ei pitäisi olla mitään tarvetta keskustella siitä, että
– kehäradan tulee palvella myös pk-seudun lentomatkustajia
– lentoasemalle on ajettava junia vähintään Turusta ja Tampereelta, ehkä myös muualta
Olen itsekin saapunut monta kertaa Lufthansan lennolla, joka saapuu hieman klo 23 jälkeen ja jatkanut Paunun Expressbussilla Tampereelle. Jos ehtii 00.10 vuorolle, sillä ehtii kotiin Tampereelle (taksimatka Tampereella huomioiden) n. klo 02.45 maissa. Onhan se kyllä aika epäinhimillisen myöhään, mutta minkäs teet: joskus täytyy ottaa tuollaiset lennot, koska muut ovat täynnä, aikataulu on järkevä lähtöpäässä, tariffi on halvempi kuin kilpailevalla yhtiöllä tai kilpaileva lento toiseen suuntaan on täynnä, mikä tarkoittaa että käytännössä pitää palata samalla yhtiöllä jne. Syitä on lukuisia.
Ei liity enää asiaan mitenkään, mutta täytyy kysyä. Mikset lennä via Arlanda? Onko aikataulut tehty niin kehnoiksi, ettei illalla pääsisi Saksasta tai muualta Euroopasta Arlandan kautta Tampereelle? Olisihan se mukavampi.
Jotain noissa SAS:n syötöissä on pielessä, sillä niitä aloitellaan ja lopetellaan vuoron perään jatkuvasti milloin milläkin kentällä. Ne yrittävät Köpistä ja Tukholmaa milloin Turusta, Treelta, Oulusta, Vaasasta, you name it. Ja aina ne lennot loppuu jossain vaiheessa kannattamattomina. Se on vähän outoa, sillä luulisi, että matkustajan kannalta on samantekevää, vaihtaako HEL vai ARN, kun vaihdettava on joka tapauksessa (tai siedettävä ylipitkä maasiirtymä).