Raideyhteys Helsingin lentokentälle

Kenen muun mielestä tää keskustelu on absurdi?

Mun. Mutta tämän siitä saa, kun rakentaa peltojen aluset täyteen turhia tunneleita, oli kaupungin nimi sitten Espoo tai Vantaa. Odotellaan nyt, mikä riemu siitä repeää, kun Höselin pitäis järjestää jotain liikennettä Kivenlahden metrolle. Juna per tunti ja koko Espoon bussiliikenne lakkautetaan, että siihen löytyy fyffet?

Toi "ei ne lentomatkustajat millään junalla kulje" on vähän sellainen argumentti, että kun me nyt käytiin vuonna 1995 Rodoksella, niin kyllä mä tiedän lentomatkustajista kaiken. Luulen, että aika moni keskustelija ei ole päivittänyt lentoliikennettä koskevia käsityksiään tähän päivään eikä oikein tiedä, kuinka arkipäiväiseksi lentomatkustaminen on muotoutunut. Esim. Helsingissä Norwegian on avannut lentokoneen oven aivan uudenlaisille lentomatkustajille, jotka on kaukana siitä stereotyyppisestä ysärimatkustajasta ja joka ei takuulla maksa taksimatkastaan kotilähiöön enemmän kuin mitä maksoi Prahan-lennostaan. Ja nämä ovat kilpailun takia levinneet muillekin yhtiöille. Kannattaa seurailla lentolippujen hintakehitystä viimeisten parinkymmenen vuoden ajalta.

Mun mielestä ei pitäisi olla mitään tarvetta keskustella siitä, että
– kehäradan tulee palvella myös pk-seudun lentomatkustajia
– lentoasemalle on ajettava junia vähintään Turusta ja Tampereelta, ehkä myös muualta

Olen itsekin saapunut monta kertaa Lufthansan lennolla, joka saapuu hieman klo 23 jälkeen ja jatkanut Paunun Expressbussilla Tampereelle. Jos ehtii 00.10 vuorolle, sillä ehtii kotiin Tampereelle (taksimatka Tampereella huomioiden) n. klo 02.45 maissa. Onhan se kyllä aika epäinhimillisen myöhään, mutta minkäs teet: joskus täytyy ottaa tuollaiset lennot, koska muut ovat täynnä, aikataulu on järkevä lähtöpäässä, tariffi on halvempi kuin kilpailevalla yhtiöllä tai kilpaileva lento toiseen suuntaan on täynnä, mikä tarkoittaa että käytännössä pitää palata samalla yhtiöllä jne. Syitä on lukuisia.

Ei liity enää asiaan mitenkään, mutta täytyy kysyä. Mikset lennä via Arlanda? Onko aikataulut tehty niin kehnoiksi, ettei illalla pääsisi Saksasta tai muualta Euroopasta Arlandan kautta Tampereelle? Olisihan se mukavampi.

Jotain noissa SAS:n syötöissä on pielessä, sillä niitä aloitellaan ja lopetellaan vuoron perään jatkuvasti milloin milläkin kentällä. Ne yrittävät Köpistä ja Tukholmaa milloin Turusta, Treelta, Oulusta, Vaasasta, you name it. Ja aina ne lennot loppuu jossain vaiheessa kannattamattomina. Se on vähän outoa, sillä luulisi, että matkustajan kannalta on samantekevää, vaihtaako HEL vai ARN, kun vaihdettava on joka tapauksessa (tai siedettävä ylipitkä maasiirtymä).
 
No eihän tätä keskustelua oikein millään muulla sanalla kuin absurdilla voi kuvata. Keskustelussa logiikka on tuntunut toimineen suunnilleen seuraavasti:

Kehärata on valtakunnallinen hanke, koska se tuo junayhteyden Suomen päälentoasemalle. Se perustelee suuren rahoitusosuuden valtiolta. Ja äkkiäkös rata voidaankin luokitella Vantaan sisäisen liikenteen väyläksi, eikä lentomatkustajia tarvitsekaan enää palvella houkuttelevalla palvelutasolla. Ja kun osoitetaan, että suunnitellun pitkän vuorovälin aikaan olisi lentokentällä paljon kulkijoita, voidaan hyvin todeta, että vaikka niitä ei tarvitse Vantaan sisäisellä radalla palvella, ei edes kannattaisi houkutella joukkoliikenteen käyttäjiksi kun menevät kuitenkin taksilla. Ja jos joku kuitenkin sanoo, että esimerkiksi itsellä olisi junalle käyttöä ilta-aikaan niin sitten asutaan väärässä paikassa ja pitäisi muuttaa. Ja muutenkin vaan valittaa koko ajan, joten sietäisi olla hiljaa.

Ei tarvitse edes kärjistää, keskustelua on käytännössä mahdotonta parodioida.
 
Täällä on jonkin verran kauhisteltu Kehäradan hitautta ja pysähtelyä kaikenlaisissa paikoissa, jotka eivät ole Helsingin keskusta. Tulin tuossa joulukuussa vierailleeksi Lontoossa, jossa minun oli matkustettava keskustasta tapaamiseen Heathrown lentokentän liepeille, ja siinä tulin ajatelleeksi tätäkin juttua. Lontoossa toki on vuodesta 1998 alkaen Heathrow Express, joka kuljettaa matkustajat nopeasti keskustan liepeille paikkaan (=Paddington), josta pääsee vaihtamaan yhden suunnan kaukojuniin. Siihen asti Heathrown ainut raideyhteys keskustaan oli kuitenkin metrolla (jolla itsekin sinne menin). Metro ohitti matkalla puolenkymmentä asemaa mutta siitä huolimatta matka Eustonin ja King's Crossin (joita voi hyvällä syyllä pitää kaupungin päärautatieasemana) suunnalta Heathrowhun kesti yhteen suuntaan tunnin; matkaan sisältyi yksi vaihto. Toki Lontoo on aika paljon isompi kylä mutta tämä näkyy nähdäkseni ennen muuta resursseissa. Kehärata on kuitenkin Tikkurilan vaihtoyhteyksineen melko paljon valtakunnallisempi juttu kuin tuo metrolinja tai edes Heathrow Express...
 
Täällä on jonkin verran kauhisteltu Kehäradan hitautta ja pysähtelyä kaikenlaisissa paikoissa, jotka eivät ole Helsingin keskusta. Tulin tuossa joulukuussa vierailleeksi Lontoossa, jossa minun oli matkustettava keskustasta tapaamiseen Heathrown lentokentän liepeille, ja siinä tulin ajatelleeksi tätäkin juttua. .
Niin ei minunkaan mielestä kehärata mikään hidas ole jos matka keskustasta kentälle kestää vain puoli tuntia. Vaikka bussillakin pääsisi yhtä nopeasti niin juna on kuitenkin varmempi, se ei juutu ruuhkiin.
Esim Wienissä kesti yli puoli tuntia ja Münchenissä melkein tunnin. Joissakin kaupungeissa joissa kenttä on kaukana ajetaan "express" -vuoroja mutta nissä matkustaminen on sitten reilusti kalliimpaa eivätkä kaupungin yleiset joukkoliikenneliput kelpaa. Vantaan kenttä on onneksi niin lähellä että tavallinen lähijuna tiheällä vuorovälillä ajaa asian paremmin kuin joku "express". HSL on lisäksi luvannut lisätä vartiointia kehäradan junissa että häiriköintiä ei tarvitsisi pelätä.

t. Rainer
 
Toki Lontoo on aika paljon isompi kylä mutta tämä näkyy nähdäkseni ennen muuta resursseissa. Kehärata on kuitenkin Tikkurilan vaihtoyhteyksineen melko paljon valtakunnallisempi juttu kuin tuo metrolinja tai edes Heathrow Express...

Tällainen vertailu on aika vaikeaa, aina löytyy maailmalta parempia ja huonompia esimerkkejä, ja syyt kyseisten ratkaisujen takana ovat mitä moninaisempia. Seutulan yhteydessä selkeä epäkohta on se että vaikka rahoituspäätöksen ensisijainen syy oli valtakunnallinen, niin toteutuva lopputulos on kuitenkin pääosin paikallisrata eikä valtakunnallinen raideyhteys. Tässä tapauksessa ei voida edes mennä sen taakse, että vaihtoehtoa ei olisi ollut.
 
Tulipahan mieleeni, kun nykyisin v53:llä voi matkustaa Vantaan sisäisellä lipulla Helsingin maksualueen yli, voiko Kehäradan junilla matkustaa Helsingin sisäisellä lipulla esim. Malminkartanosta Puistolaan lentoaseman kautta?
 
Tulipahan mieleeni, kun nykyisin v53:llä voi matkustaa Vantaan sisäisellä lipulla Helsingin maksualueen yli, voiko Kehäradan junilla matkustaa Helsingin sisäisellä lipulla esim. Malminkartanosta Puistolaan lentoaseman kautta?
Ymmärtääkseni ei. Mutta pianhan (ensi vuonnako?) tuo hoituu sillä BC-vyöhykelipulla, joka on halvinta hintaluokkaa.
 
Tulipahan mieleeni, kun nykyisin v53:llä voi matkustaa Vantaan sisäisellä lipulla Helsingin maksualueen yli, voiko Kehäradan junilla matkustaa Helsingin sisäisellä lipulla esim. Malminkartanosta Puistolaan lentoaseman kautta?

Itse käsittäisin niin että voisi. Parempi esimerkki olisi v62, Jakomäestä Mellunmäkeen jolloin ajetaan koko reitti Vantaan puolella ennen päätepysäkkiä Helsingin puolella. Lippuhan pitää olla vyöhykkeiden perusteella voimassa kyytiin nousu ja jäämispysäkeillä, eli tässä tilanteessa Helsingin sisäinen pitäisi riittää. Onkohan edes HSL ajatellut tuota?
 
Ymmärtääkseni ei. Mutta pianhan (ensi vuonnako?) tuo hoituu sillä BC-vyöhykelipulla, joka on halvinta hintaluokkaa.

Paitsi jos omistaa AB-kausilipun. Nykyisillä säännöillä pitäisi kyllä päästä silloinkin, kun ei edes tunnus vaihdu kentällä.
 
Itse käsittäisin niin että voisi. Parempi esimerkki olisi v62, Jakomäestä Mellunmäkeen jolloin ajetaan koko reitti Vantaan puolella ennen päätepysäkkiä Helsingin puolella. Lippuhan pitää olla vyöhykkeiden perusteella voimassa kyytiin nousu ja jäämispysäkeillä, eli tässä tilanteessa Helsingin sisäinen pitäisi riittää. Onkohan edes HSL ajatellut tuota?
En kyllä usko. Nuo v53 ja v62 ovat ennemminkin poikkeustapauksia, joissa naapurin puolella käväistään vain max muutaman kilometrin matkalla. Saako edes oikeasti v62:lla ajaa Jakomäestä metrolle Helsingin lipulla? Muuten kai minun pitäisi päästä Vantaan sisäisellä lipulla Koivukylästä Vantaankoskelle ilman Kehärataakin?

---------- Viestit yhdistetty klo 13:27 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:25 ----------

Paitsi jos omistaa AB-kausilipun.
Tuon kausilipun omistaminen kai vaikuttaa lipun hintaan vain siten, että C-vyöhykkeen lisämaksu on halvempi kuin BC-vyöhykkeiden erillinen lippu.
 
Onkohan edes HSL ajatellut tuota?

En usko, että on.

Ja uskon, että jos smurffi osuu kohdalle keskellä Vantaata ja matkustajalla on vain Helsingin lippu, niin kyllä siitä sakko tulee.

Checkin/checkout-järjestelmässä tuo toimisi kyllä. Itsekin olen kerran tehnyt noin Singaporessa 90-luvulla. Siellä oli pitkä rengasmainen linja, joka kulki valtion pohjoisosien kautta, ja kyytimaksu määräytyi kullakin matkalla aloitus- ja määräaseman mukaan. No, määräasema oli ihan vieressä, joten kyyti oli halpa, mutta kiersin koko linjan pohjoisten lähiöiden kautta. :)
 
Saako edes oikeasti v62:lla ajaa Jakomäestä metrolle Helsingin lipulla?

---------- Viestit yhdistetty klo 13:27 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:25 ----------

On ainakin niin kauan saanut kun muistan, aina välillä saa tapella asiasta mutta muistaakseni asiasta on joskus ollut virallinenkin päätös

Paperilipuilla oli aina kuskista kiinni, nyt HEL lukee lukijassa Jakomäessä joten voit leimata lipun, muistaakseni Mellunmäessä taas lukija on Vantaan puolella ohjelmoituna joten ei voi Stadin lipulla onnistua... Ainakin joskus kun kokeilin...
 
En kyllä usko. Nuo v53 ja v62 ovat ennemminkin poikkeustapauksia, joissa naapurin puolella käväistään vain max muutaman kilometrin matkalla. Saako edes oikeasti v62:lla ajaa Jakomäestä metrolle Helsingin lipulla? Muuten kai minun pitäisi päästä Vantaan sisäisellä lipulla Koivukylästä Vantaankoskelle ilman Kehärataakin?

Ekaan saa. T. vuodesta 1999 aina 2007 Jakomäessä asunut, tosin silloin linja oli eri mutta sama periaate ollut kaikissa (v56,v62 tällä hetkellä). Buscomikin menee kiltisti Helsingin puolelle Jakomäen ja Mellunmäen pysäkeillä. Ja tokaan ei, et pääse koske vaihdat kulkuneuvoa Pasilassa, käytännössä lopetat ja aloitat uuden matkan.

---------- Viestit yhdistetty klo 16:12 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 16:08 ----------

On ainakin niin kauan saanut kun muistan, aina välillä saa tapella asiasta mutta muistaakseni asiasta on joskus ollut virallinenkin päätös

Paperilipuilla oli aina kuskista kiinni, nyt HEL lukee lukijassa Jakomäessä joten voit leimata lipun, muistaakseni Mellunmäessä taas lukija on Vantaan puolella ohjelmoituna joten ei voi Stadin lipulla onnistua... Ainakin joskus kun kokeilin...

Busseihin on ohjelmoitu Buscomeihin jokaisen pysäkin osalta vyöhyke, mitkä kortinlukija hyväksyy. Mellunmäessä näkyy v56 ja v62 (ei K-versiot) HEL. VAN ei pitäisi näkyä millään linjalla, koska Mellunmäestä ei pääse Vantaan sisäsellä lipulla ollenkaan kyytiin. Sen vuoksi useimmat Vantaalaiset kävelevätkin Länsimäen ja Mellunmäen rajalla olevalle Vantaan puolella olevalle pysäkille (joku 500m metrikseltä). Joskus on tietty ollut nin et askellus pielessä, etenkin talvisin mutta tuotakin on korjaiötu ja nykysin taitaa buscomeissa oöla GPS-paikannus.

---------- Viestit yhdistetty klo 16:13 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 16:12 ----------

En usko, että on.

Ja uskon, että jos smurffi osuu kohdalle keskellä Vantaata ja matkustajalla on vain Helsingin lippu, niin kyllä siitä sakko tulee.

Eipä ne sakota mun mainitsemilla esimerkkilinjoillakaan, jos Jakomäki-Mellunmäki välillä on joku kyydissä Hki sisäisellä. Tietenkään kukaan ei voi sitä estää etteikö joku vois sitten Vantaan puolella hypätä pois.

Jos säännöt jatkuu samalla logiikalla kuin nyt, niin kyllä Malminkartanosta Puistolaan pitäisi päästä Hki sisäisellä Lentoaseman kautta kiertämällä. Muitakin noita poikkeuslinjoja on, kaikki löytyy tuolta HSL myynti ja palveluoppaasta, nyt ei vaan jaksa itse kaivella esiin.
 
VAN ei pitäisi näkyä millään linjalla, koska Mellunmäestä ei pääse Vantaan sisäsellä lipulla ollenkaan kyytiin. Sen vuoksi useimmat Vantaalaiset kävelevätkin Länsimäen ja Mellunmäen rajalla olevalle Vantaan puolella olevalle pysäkille (joku 500m metrikseltä).

Höpö höpö. Olen asunut pitkään tuon pysäkin läheisyydessä, enkä kyllä koskaan huomannut kuvailemaasi ilmiötä ainakaan kovin laajassa mittakaavassa. Ja aika kummallista se olisikin, kun seutulippu kuitenkin on halvempi kuin erikseen ostetut Helsingin ja Vantaan sisäiset liput. Tottakai aina on satunnaisia kulkijoita, joilla on jomman kumman kaupungin sisäinen kausilippu, mutta eipä kovin moni taida jaksaa nähdä vaivaa kävellä rajan yli pienen rahallisen säästön toivossa. Se sen sijaan on ollut hyvin yleistä jo vuodesta 1989 asti, että länsimäkeläiset kävelevät halvemman lipun takia rajan yli metrolle reilun kilometrinkin päästä vaikka liityntäbussillakin pääsisi. Tämä toki johtuu tuosta taksarajasta ja ilmiö on tuttu muuallakin taksarajan läheisyydessä.
 
Takaisin
Ylös