- Liittynyt
- 14 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 5,978
Vaarallinen oletus että kaikki nimenomaan haluaisivat taksin kyytiin. Tai että liikematkustaja tarkoittaa että tuhlataan tarkoituksella rahaa. Kyllä minä käytän joukkoliikennettä työmatkoillakin silloin kun se palvelee hyvin. Väsyneenäkin. Münchenissä käytän aina S-Bahnia ja Berliinissä yllättävänkin usein bussia. Pariisissa olen kulkenut RER:llä ja Lontoossa Heathrow Expressillä silloin kun on sopinut kulkemisiin. Jopa Tampereella olen saattanut lähteä kotoa Pispalasta bussilla matkalaukkuni kanssa rautatieasemalle tai linja-autoasemalle, joskaan Pirkkalan lentoasemalle mennessä tuo ei onnistu, kun matka kestäisi ihan liian pitkään ja taksilla pääsee alle varttitunnissa.
Reilu viikko sitten palasin Chicagosta: olin lähtenyt hotellista lauantaina aamupäivällä, lentänyt yön Lontooseen ja sieltä sunnuntai-iltapäivän Helsinkiin. Vantaan lentoasemalta sain autokyydin Tampereelle samalla reissulla olleelta, ja keskustasta tulin sitten kotiin Pispalaan bussilla. Vaikka olisin saanut käyttää taksiakin. Mutta matka kotiin on niin helppo bussilla kun niitä menee muutaman minuutin välein ja matka kestää reilun 10 minuuttia. Kieltämättä jet lag oli yli vuorokauden matkustamisen ja 7 aikavyöhykkeen (poikkeuksellisesti kun USA oli kesäajassa ja Eurooppa talviajassa, normaalisti on 8 aikavyöhykettä) jälkeen aika paha, väsymys painoi päälle ja mieli teki kotiin nukkumaan, mutta silti kuljin bussilla kun en viitsinyt ottaa taksia.
Mun mielestäni sinä et edusta tyypillistä tamperelaista Hki-Vantaan lentoaseman palvelujen käyttäjää. Olet aikaisemmissa viesteissäsi kertonut että työpaikkasi on Espoon Leppävaarassa mutta että asut Tampereella omien mieltymystesi takia. Sinulla on matkapäiviä ulkomailla niin paljon että olisi järkevämpää asua pk-seudulla. Pk-seudulta löytyy varsinkin suht lyhyen matkan päässä lentokentältä mukavia asuinalueita joissa asuminen on hinnaltaan kilpailukykyistä Tampereen seudun vastaavien kanssa, ja lisäksi noin suuri määrä ulkomaankomennuksia vuodessa lihottaa tilipussia sen verran ettei rahan muutenkaan pitäisi olla este.
Mun täytyy valitettavasti sanoa että vaikka erilaiset aluepolitiikkapopulistiset tuulet puhaltavat niin Suomessa ei ole resursseja tuhlattavaksi niin paljon että Tampereesta voitaisiin tehdä Suomen kakkospääkaupunki jonne sijoitettaisiin n puolet Helsingin pääkonttoreista ja josta olisi suorat junayhteydet kerran tunnissa Helsingin lentokentälle. Lentorata Pasilasta lentokentän kautta Keravalle rakennettaneen 20-50 vuoden päästä ja aika paljon sen rakentamista sanelee se, tarvitaanko HELI-rata Helsingistä Pietariin. Siihen saakka saadaan tulla toimeen Kehäradan kanssa joka lyhentää matka-aikoja junamatkustajille jotka tulevat muualta Suomesta n puolella tunnilla nykyisiin matkustusvaihtoehtoihin verrattuna. Senkin rakentaminen oli iso ponnistus pk-seudulle ja Suomelle, sitä sai odottaa 40 vuotta. Tampereeln kaupungin oma asia on sensijaan parantaa yhteyksiä Pirkkalan lentoasemalle niin että se houkuttelisi tamperelaisia lentämään sieltä suoraan ulkomaan kohteisiin.
t. Rainer