Se on etäisyys Helsingin keskustasta joka ratkaisee mihin vyöhykkeeseen uuden vyöhykejaon mukaan kuuluu. Ainoa poikkeus on etelä-Espoo jossa B ulottuu länsimetron väliaikaiselle päättärille Matinkylään asti, mutta se johtui espoolaisten politikkojen kitinästä.
Minusta Kehäradalla olisi Länsimetroakin suurempi syy saada vastaava poikkeus juurikin tuon takia, että epäloogisesti mm. Myyrmäki ja Tikkurila ovat eri vyöhykkeellä, vaikka niiden välillä matkustavat samat vantaalaiset. Muutenkin koko kehän hyöty sulaa, jos säästösyistä kannattaa matkustaa nykyiseen tapaan Pasilan kautta. En ajatellut maksaa edes lisävyöhykettä, jos en ole menossa C-vyöhykkeelle.
Eihän vyöhykeraja mene edes loogisesti etäisyyden mukaan, kun Tikkurila (14 km) on tosiaan siellä periferiavyöhykkeellä mutta mm. Lähderanta (14 km), Vantaankoski (14 km) ja Vuosaaren satama (14 km) ovat B-vyöhykkeellä.
Tuo leimaamiskikka ei toimi esimerkiksi pääradan nopeissa junissa (H, R, Z), koska niihin ei ole mitään asiaa sisäisillä lipuilla Pasilan pohjoispuolella. Lisäksi välillä näkee tarkastajien ajoittavan tarkastuksensa N-junissa Puistolan ja Tikkurilan välille, jossa seutulipun tulee olla voimassa. Toki kiinnijäämisriskiä voi pienentää ympäristöään tarkkailemalla.
Juuri tuon takia olisi vain kätevämpää - ja selkeämpää - että Kehärata olisi B-vyöhykkeen pohjoisreuna.
http://www.hs.fi/kaupunki/a1428977954226
Kehärata ei juuri nopeutakaan matkaa lentoasemalle – junat pysähtyvät kaikilla asemilla
Näinhän se on, kumma ettei muka Kehäradalla voi ajaa edes kahta linjaa, nopeaa ja hidasta. Silti esim. Rantaradalle mahtuu neljää eri nopeusluokkaa (U/E/L, S, Y ja IC2). Tai sitten Tikkurilan-puolisko I/P-junista ajaisi vain kaukoraiteita pitkin - tilaa lisäraiteillehan on, jos kapasiteetista on pulaa. Lisäraide tarvittaisiin joka tapauksessa Helsinki-Riihimäki-kapasiteetin nostohankkeessa. Mitään en jättäisi Lentoradan varaan kaukotulevaisuuteen, HELI-rataakaan en sitoisi siihen.
Miksei muuten K-juna voisi ohittaa jatkossa Hiekkaharjua? Joko K-junat tasaisivat minuutin kauemmin Tikkurilassa, jossa vaihtuu matkustajat muutenkin, tai sitten Kehäradan junat ajettaisiin 5-6-raiteille tasaamaan lentomatkustajia kärreineen kyytiin, siinä menee aikaa väkisinkin, ja K-junat pysähtyisivät nopeasti 3- 4- raiteilla ohittaen Kehäradan junat.