Raideyhteys Helsingin lentokentälle

Juuri tuon takia olisi vain kätevämpää - ja selkeämpää - että Kehärata olisi B-vyöhykkeen pohjoisreuna.
Näinhän se on, kumma ettei muka Kehäradalla voi ajaa edes kahta linjaa, nopeaa ja hidasta. Silti esim. Rantaradalle mahtuu neljää eri nopeusluokkaa (U/E/L, S, Y ja IC2). Tai sitten Tikkurilan-puolisko I/P-junista ajaisi vain kaukoraiteita pitkin - tilaa lisäraiteillehan on, jos kapasiteetista on pulaa.

Ongelma tulee siinä, että kaupunkirata haarautuu Hiekkaharjussa Kehäradaksi ja Keravan radaksi. Tästä eteenpäin vuorotiheys puolittuu. Voitaisiin siis vallan hyvin liikennöidä Hiekkaharjuun saakka kuten Rantaradalla, eli tunnissa neljä hidasta vuoroa ja välissä kaksi nopeaa. Mutta sitten nämä vuorot pitäisi jakaa kahdelle eri radalle. Eli vaikka hidas juna puolen tunnin välein ja nopea kerran tunnissa kumpaankin suuntaan. Tai sitten nopeat kentälle (pysähtyen kaikilla asemilla Kehärata-osuudella), eli puolen tunnin vuoroväli ja Keravalle neljä junaa tunnissa, tai miten ne nyt haluaakin jakaa. Mutta kovin hyvältä ei lopputulos näytä tekin miten vain. Periaatteellisena vaihtoehtona saattaisi olla osan Kehäradan junista katkaisu Tikkurilaan ja pakkovaihto, mutta vähän luulen, että tämäkään malli ei saa kovin kaksista suosiota. Kun rata on nyt rakennettu miten se on, niin tämän kanssa on nyt vain elettävä.

Kaukoliikenteen raiteille tuskin sopii lisää liikennettä, sillä jos siellä olisi tilaa, niin se olisi jo käytetty tihentämällä R/H-junien liikennettä ainakin Järvenpäähän asti. Tästä en tosin ole varma, kun en ole tutustunut liikennöintikuvioon. Joka tapauksessa kaukoliikenteen raiteiden käyttö vaatisi investointeja ratainfraan.

Sinällään tämä on käy ihan oppikirjaesimerkistä, mitä ongelmia syntyy kun metromaisesti liikennöitävää rataa haaroitetaan. Esimerkiksi voi lukea Jarede Walkerin blogitekstin aiheesta.
 
Toisaalta samalla tavalla korsolaisetkin on vantaalaisia. Ja jatkossahan pääsee BC-lipulla Myyrmäestä Tikkurilaan, kun ei tarvitse mennä A-vyöhykkeelle junaa vaihtamaan...
Ja toisaalta, minä olen asunut Myyrmäessä yli 10 vuotta, enkä muista kuin kerran sinä aikana käyneeni Tikkurilassa (pl. bussin ja junanvaihdot asemalla). Esim. Peijas on minulle paljon merkittävämpi kohde kuin Tikkurila.
BC-lippulaisilla ei tietenkään ole mitään väliä, missä B:n ja C:n raja kulkee. Sen sijaan AB-lippulaiset pakotetaan kiertämään Pasilan kautta tai ostamaan C-lippu. Ja Tikkurilaan mennessä ostamaan joka tapauksessa C-lippu, vaikka se maantieteellisesti kuuluisi B-vyöhykkeelle.

Ongelma tulee siinä, että kaupunkirata haarautuu Hiekkaharjussa Kehäradaksi ja Keravan radaksi. Tästä eteenpäin vuorotiheys puolittuu. Voitaisiin siis vallan hyvin liikennöidä Hiekkaharjuun saakka kuten Rantaradalla, eli tunnissa neljä hidasta vuoroa ja välissä kaksi nopeaa. Mutta sitten nämä vuorot pitäisi jakaa kahdelle eri radalle. Eli vaikka hidas juna puolen tunnin välein ja nopea kerran tunnissa kumpaankin suuntaan. Tai sitten nopeat kentälle (pysähtyen kaikilla asemilla Kehärata-osuudella), eli puolen tunnin vuoroväli ja Keravalle neljä junaa tunnissa, tai miten ne nyt haluaakin jakaa. Mutta kovin hyvältä ei lopputulos näytä tekin miten vain. Periaatteellisena vaihtoehtona saattaisi olla osan Kehäradan junista katkaisu Tikkurilaan ja pakkovaihto, mutta vähän luulen, että tämäkään malli ei saa kovin kaksista suosiota. Kun rata on nyt rakennettu miten se on, niin tämän kanssa on nyt vain elettävä.

Kaukoliikenteen raiteille tuskin sopii lisää liikennettä, sillä jos siellä olisi tilaa, niin se olisi jo käytetty tihentämällä R/H-junien liikennettä ainakin Järvenpäähän asti. Tästä en tosin ole varma, kun en ole tutustunut liikennöintikuvioon. Joka tapauksessa kaukoliikenteen raiteiden käyttö vaatisi investointeja ratainfraan.

Sinällään tämä on käy ihan oppikirjaesimerkistä, mitä ongelmia syntyy kun metromaisesti liikennöitävää rataa haaroitetaan. Esimerkiksi voi lukea Jarede Walkerin blogitekstin aiheesta.
Päärata tarvitsisikin kolme raideparia, koska nopeusluokkiakin on niin paljon. Tai edes yksi lisäraide, jolle laitettaisiin kaikki Z-, H-, ja R-junat. Junat ajaisivat "possujonossa", eli tunnin sykleissä kolme junaa suht peräkkäin järjestyksessä R-Z-H, eikä ko. raiteelle tarvittaisi paljoakaan kohtauspaikkoja. Kaukoraiteet jäisivät kaukoliikenteelle ja Airport Expressille.
 
Tämä lienee muuttunut sitten viime tarkistamani; silloin joskus näkyi ainakin K-junassa koko matkan Puistolasta Tikkurilaan "SEU".

Junahenkilökunnan puolella työskentelin reilut 1v8kk niin tuli kyllä nähtyä ja seurailtua noita ja koko tuon ajan näkyi mainitsemallani tavalla. Sitä itsekkin ihmettelin kun busseissa kuitenkin reuna-alueilla tiesi pyytää seutua.
 
Eihän vyöhykeraja mene edes loogisesti etäisyyden mukaan, kun Tikkurila (14 km) on tosiaan siellä periferiavyöhykkeellä mutta mm. Lähderanta (14 km), Vantaankoski (14 km) ja Vuosaaren satama (14 km) ovat B-vyöhykkeellä.
Tikkurilan aseman kohdalla on kyllä kilometrimerkin mukaan 16 km Helsingin päärautatieasemalta, sama etäisyys kuin Kauniaisiin. Maanteitse enemmän.

---------- Viestit yhdistetty klo 22:14 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:12 ----------

Puistolastakin pitäisi välillä päästä Helsinkiin/Pasilaan ja välillä Tikkurilaan, eli edelleen tarvitsee ABC-lipun, jos matkustaa säännöllisesti kausilipulla.
Muistuttaisin kuitenkin, että näyttölippua jollekin vyöhykkeelle ei kannata (ainakaan nykyhinnoin) ostaa, ellei ole asiaa sinne säännöllisesti vähintään 2-3 kertaa viikossa. Muuten on halvempaa maksaa arvolla tai jatkossa ilmeisesti vyöhykelisällä vielä edullisempaa.
 
Jos asia toteutetaan fiksusti, niin kentältä keskustaan vuoroväli voi olla vartin luokkaa myöhäisaikaan, jos I ja P on mahdollista tahdistaa järkevästi.

Hösseli osaa aina yllättää. :biggrin: Kehäradan junat tullaan liikennöimään viimeiset kaksi tuntia vain toiseen suuntaan. Viimeinen juna Helsinki - Myyrmäki - lentoasema - Helsinki lähtee Helsingistä noin 0.45, eli lentoasemalta noin 1.15, ja viimeinen juna Helsinki - Tikkurila - lentoasema - Helsinki Helsingistä noin 23.00 eli lentoasemalta noin 23.30. Varmaan noinpäin siksi että Helsingistä Vantaankosken radalle lähtisi viimeinen juna mahdollisimman myöhään ja 23.45 ja 0.45 lentoasemalta lähtevistä junista on vaihtoyhteys T-junaan.

Ajat löytyy PPT-muodossa olevasta tiedostosta muiden asioiden seasta: https://www.hsl.fi/sites/default/files/uploads/keharadan_liikennointi_2015.ppt
 
Hösseli osaa aina yllättää. :biggrin: Kehäradan junat tullaan liikennöimään viimeiset kaksi tuntia vain toiseen suuntaan. Viimeinen juna Helsinki - Myyrmäki - lentoasema - Helsinki lähtee Helsingistä noin 0.45, eli lentoasemalta noin 1.15, ja viimeinen juna Helsinki - Tikkurila - lentoasema - Helsinki Helsingistä noin 23.00 eli lentoasemalta noin 23.30. Varmaan noinpäin siksi että Helsingistä Vantaankosken radalle lähtisi viimeinen juna mahdollisimman myöhään ja 23.45 ja 0.45 lentoasemalta lähtevistä junista on vaihtoyhteys T-junaan.

Ajat löytyy PPT-muodossa olevasta tiedostosta muiden asioiden seasta: https://www.hsl.fi/sites/default/files/uploads/keharadan_liikennointi_2015.ppt

Toivottavasti vielä muuttuu, sillä tuo raakaversio sorsii törkeästi pääradan varrella asuvia.
 
Tuosta samasta ppt:stä ymmärtää yhdestä kohdasta jossa puhutaan "yhdestä junasta (kaksi junayksikköä)" että pääsääntöisesti ajettaisiin kahdella yksiköllä, joka on järkevä ratkaisu sillä jo nyt N ja M-junat on täynnä, ihan arkena ja lauantainakin. Nykysin siis on ajettu vain yhdellä yksiköllä ruuhka-ajan ulkopuolella. Mutta jos tuo nyt mitään paikkaansa, niin sitten tullaankin siihen että jonnekkin radalle palaa Sm1/2-junat ainakin pariksi vuodeksi, todennäköisesti Kirkkonummen radalle suurinosa. Tosin tämäkin oli jo ennakoitavissa vuosi sitten kun Flirtit alkoivat Kirkkonummen junissa kulkemaan. Lisätilauksen Flirtit alkavat tulemaan muistaakseni ensi vuoden puolella.
 
Mutta jos tuo nyt mitään paikkaansa, niin sitten tullaankin siihen että jonnekkin radalle palaa Sm1/2-junat ainakin pariksi vuodeksi, todennäköisesti Kirkkonummen radalle suurinosa.

Ei ruuhka-ajan ulkopuolella ryhdytä ajamaan suuremmalla määrällä yksiköitä kuin ruuhka-aikana ajetaan. Tarve vanhemmalle kalustolle määräytyy siis edelleen ruuhka-ajan mukaan, kuten ennenkin. Kehärata toki lisää hieman kalustotarvetta ylipäätään, mutta se tekee sen riippumatta siitä, miten pitkillä junilla ajetaan ruuhka-ajan ulkopuolella.

Kalustosiirtoja Helsingin ja Ilmalan välillä tuo vähentäisi, mikä on Helsingin ratapihan kapasiteetin kannalta toki hyvä asia. Ja täsmällisyyden ylipäätään. Epäilen tosin, että tosiasiassa junat lyhenevät vanhaan malliin ruuhka-aikojen ulkopuolelle, jotta kalustoa voisi huoltaa muulloinkin kuin yöllä.
 
Toivottavasti vielä muuttuu, sillä tuo raakaversio sorsii törkeästi pääradan varrella asuvia.
Siellähän kyllä N/T -juna ajelee vielä yhden jälkeenkin, joten tuskin on suurta syytä huoleen. Lentoasemalle tuskin kenenkään tarvitsee päästä tuollaiseen aikaan, kun ei lähteviä lentoja ole. Meille Leinelän aseman ympäristöön on ilmeisesti myöhään illalla Helsingistä päin a) ajettava junalla Myyrmäen kautta, b) vaihdettava jossain bussiin tai c) käveltävä Koivukylästä. Kaikki ihan OK vaihtoehtoja.
 
Ei ruuhka-ajan ulkopuolella ryhdytä ajamaan suuremmalla määrällä yksiköitä kuin ruuhka-aikana ajetaan. Tarve vanhemmalle kalustolle määräytyy siis edelleen ruuhka-ajan mukaan, kuten ennenkin. Kehärata toki lisää hieman kalustotarvetta ylipäätään, mutta se tekee sen riippumatta siitä, miten pitkillä junilla ajetaan ruuhka-ajan ulkopuolella.

Kalustosiirtoja Helsingin ja Ilmalan välillä tuo vähentäisi, mikä on Helsingin ratapihan kapasiteetin kannalta toki hyvä asia. Ja täsmällisyyden ylipäätään. Epäilen tosin, että tosiasiassa junat lyhenevät vanhaan malliin ruuhka-aikojen ulkopuolelle, jotta kalustoa voisi huoltaa muulloinkin kuin yöllä.

Tuo taas ei olisi millään tavalla järkevää, HSL yllättyy ja negatiivisiä palautteita satelee. N- ja M-junat ovat jo nykyisellään täynnä arkena mihin aikaan vuorokaudesta tahansa sekä etenkin lauantaisin ja sunnuntaisin kun niitä ajellaan yhdellä yksiköllä (ruuhka-ajan ulkopuolella). Siihen päälle kun lisätään vielä huomattavasti lisää matkistajia Hiekkaharju-Vantaankoski väliltä, Myyrmäen suunnan poikittaismatkustajat Tikkurilaan ja toisinpäin jne. niin aika kovilla on kapasiteetit. Tosin HSL:ää ei kiinnosta ennen kuin junaan ei enään mahdu matkustajia, eli vaikka oltaisiin kuin sillipurkissa mutta kyytiin ,ahtuu niin HSL:n mielestä yksi yksikkö riittää. Väite perustuu ihan HSL:n ja VR:ltä saaduista vastauksista palautteisiin, jossa todetaan ettei lisäyksiköille ole tarvetta koska porukkaa ei ole laiturille jäänyt. Ei tietenkään ole kun kukaan vapaaehtoisesti laiturille jää odottelee vaan änkeää pakolla sisälle.
 
Tuo taas ei olisi millään tavalla järkevää, HSL yllättyy ja negatiivisiä palautteita satelee. N- ja M-junat ovat jo nykyisellään täynnä arkena mihin aikaan vuorokaudesta tahansa sekä etenkin lauantaisin ja sunnuntaisin kun niitä ajellaan yhdellä yksiköllä (ruuhka-ajan ulkopuolella). Siihen päälle kun lisätään vielä huomattavasti lisää matkistajia Hiekkaharju-Vantaankoski väliltä, Myyrmäen suunnan poikittaismatkustajat Tikkurilaan ja toisinpäin jne. niin aika kovilla on kapasiteetit. Tosin HSL:ää ei kiinnosta ennen kuin junaan ei enään mahdu matkustajia, eli vaikka oltaisiin kuin sillipurkissa mutta kyytiin ,ahtuu niin HSL:n mielestä yksi yksikkö riittää. Väite perustuu ihan HSL:n ja VR:ltä saaduista vastauksista palautteisiin, jossa todetaan ettei lisäyksiköille ole tarvetta koska porukkaa ei ole laiturille jäänyt. Ei tietenkään ole kun kukaan vapaaehtoisesti laiturille jää odottelee vaan änkeää pakolla sisälle.

Tai vaihtaa pikkuautoon, koska se on "tavoite"!
 
N-junan vakiokäyttäjänä olen samaa mieltä junien pituuksista. On järjetöntä ajaa N-junia yhdellä yksiköllä oikeastaan mihinkään aikaan vuorokaudesta, sillä ainakin istumapaikat täyttyvät todella helposti. Pahimmillaan seisomaväljyyskin kärsii. Ei tunnu loogiselta joutua seisomaan hiljaisempina vuorokaudenaikoina, kun tietää että samaan aikaan ylimääräisiä yksikköjä seisoo varikoilla ja Rantaradan matkustajilla on aina väljempää, helposti jopa 1 penkkiryhmä / matkustaja. Laitureillakin pysähtymispaikka on lyhyillä junilla joko todella kaukana toisesta päästä tai sitten keskellä, joka on huono kompromissi molemmille päille. Lyhyet junat ovat myös yliherkkiä matkustajavirran vaihteluille, kuten koululais- tai turistiryhmille. Kapasiteettia saataisiin heti lisää, kun tärkeimpiä asemavälejä ajettaisiin vaikka 4xSm5 voimin (sama laiturimitoitus kuin 2xSm3).
 
Kaukoliikenteen raiteille tuskin sopii lisää liikennettä, sillä jos siellä olisi tilaa, niin se olisi jo käytetty tihentämällä R/H-junien liikennettä ainakin Järvenpäähän asti. Tästä en tosin ole varma, kun en ole tutustunut liikennöintikuvioon. Joka tapauksessa kaukoliikenteen raiteiden käyttö vaatisi investointeja ratainfraan.

Tällä hetkellä kello 16 ja 17 välissä lähtee Helsingistä kaukoliikenneraiteita käyttäviä junia seuraavasti:

16.02 > 16.17 Riihimäelle (ei pysähdy Tikkurilassa)
16.06 > 16.21 IC Tampereen suuntaan
16.12 > 16.27 IC Lahden suuntaan
16.19 > 16.34 R-juna
16.26 > 16.40 Z-juna
16.30 > 16.45 Pendolino Tampereen suuntaan
16.36 > 16.51 Riihimäelle (ei pysähdy Tikkurilassa)
16.41 > 16.56 Z-juna
16.48 > 17.03 H-juna
17.00 > 17.15 Riihimäelle (ei pysähdy Tikkurilassa)

Lentoasemalle saisi nopean junan puolen tunnin välein näin:

16.02 > 16.17 Riihimäelle (ei pysähdy Tikkurilassa)
16.06 > 16.21 IC Tampereen suuntaan
16.12 > 16.27 IC Lahden suuntaan
16.18 > 16.33 R-juna
16.22 > 16.37
16.26 > 16.40 Z-juna
16.30 > 16.45 Pendolino Tampereen suuntaan
16.36 > 16.51 Riihimäelle (ei pysähdy Tikkurilassa)
16.41 > 16.56 Z-juna
16.48 > 17.02 H-juna
16.54 > 17.07
17.00 > 17.15 Riihimäelle (ei pysähdy Tikkurilassa)

Ruuhka-ajan ulkopuolella 24>37 ja 54>07 pitäisi onnistua aina. 16.24 lähtevä juna on haasteellisin tapaus: se jouduttaisiin siirtää lähtemään kello 16.22, se köröttelisi 2 min hitaammin ja R-junat pitäisi siirtää lähtemään minuutin aikaisemmin. Ihmetyttää kyllä miksi noihin rakoihin ei ole laitettu nopeaa junaa lentoasemalle, kun tuo ei vaatisi muita investointeja kuin sen että kehäradan pohjoiselta raiteelta haarautuu ennen siltaa raide pääradan läntisimmälle raiteelle.
 
Takaisin
Ylös