- Liittynyt
- 20 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 1,394
Juuri tuon takia olisi vain kätevämpää - ja selkeämpää - että Kehärata olisi B-vyöhykkeen pohjoisreuna.
Näinhän se on, kumma ettei muka Kehäradalla voi ajaa edes kahta linjaa, nopeaa ja hidasta. Silti esim. Rantaradalle mahtuu neljää eri nopeusluokkaa (U/E/L, S, Y ja IC2). Tai sitten Tikkurilan-puolisko I/P-junista ajaisi vain kaukoraiteita pitkin - tilaa lisäraiteillehan on, jos kapasiteetista on pulaa.
Ongelma tulee siinä, että kaupunkirata haarautuu Hiekkaharjussa Kehäradaksi ja Keravan radaksi. Tästä eteenpäin vuorotiheys puolittuu. Voitaisiin siis vallan hyvin liikennöidä Hiekkaharjuun saakka kuten Rantaradalla, eli tunnissa neljä hidasta vuoroa ja välissä kaksi nopeaa. Mutta sitten nämä vuorot pitäisi jakaa kahdelle eri radalle. Eli vaikka hidas juna puolen tunnin välein ja nopea kerran tunnissa kumpaankin suuntaan. Tai sitten nopeat kentälle (pysähtyen kaikilla asemilla Kehärata-osuudella), eli puolen tunnin vuoroväli ja Keravalle neljä junaa tunnissa, tai miten ne nyt haluaakin jakaa. Mutta kovin hyvältä ei lopputulos näytä tekin miten vain. Periaatteellisena vaihtoehtona saattaisi olla osan Kehäradan junista katkaisu Tikkurilaan ja pakkovaihto, mutta vähän luulen, että tämäkään malli ei saa kovin kaksista suosiota. Kun rata on nyt rakennettu miten se on, niin tämän kanssa on nyt vain elettävä.
Kaukoliikenteen raiteille tuskin sopii lisää liikennettä, sillä jos siellä olisi tilaa, niin se olisi jo käytetty tihentämällä R/H-junien liikennettä ainakin Järvenpäähän asti. Tästä en tosin ole varma, kun en ole tutustunut liikennöintikuvioon. Joka tapauksessa kaukoliikenteen raiteiden käyttö vaatisi investointeja ratainfraan.
Sinällään tämä on käy ihan oppikirjaesimerkistä, mitä ongelmia syntyy kun metromaisesti liikennöitävää rataa haaroitetaan. Esimerkiksi voi lukea Jarede Walkerin blogitekstin aiheesta.