Raideyhteys Helsingin lentokentälle

www.finavia.fi sanoi:
Sukkulabussi terminaaliin

Kehärata avautuu liikenteelle 1.7.2015. Lentokentän juna-asema valmistuu kahdessa vaiheessa.

Ensin avataan Tietotien sisäänkäynti ja toisessa vaiheessa myöhemmin syksyllä sisäänkäynti suoraan terminaaliin.

Ennen terminaalisisäänkäynnin valmistumista HSL kuljettaa matkustajat Tietotien sisäänkäynniltä terminaaleihin ilmaisilla sukkulabusseilla.

HSL operoi kahdella bussilla reittiä Tietotie-T1-T2-Tietotie. Yhdensuuntainen kierros kestää kymmenen minuuttia, joten bussien vuoroväli tulee olemaan viisi minuuttia. Aikaisin aamulla kello 4.30-6.00 sekä kello 23.00 jälkeen vuoroväli on kymmenen minuuttia ja liikennöinti hoidetaan yhdellä bussilla.

Tietotien puoleiselta sisäänkäynniltä on noin 350 metrin kävely T1:een ja 750 metrin kävely T2:een.

Lähde: http://www.finavia.fi/fi/tiedottami...arata-muuttaa-bussilinjoja-helsinkivantaalla/
 
Kehäradan matka-ajat:

I-juna: Pasila 4 min, Käpylä 7 min, Oulunkylä 9 min, Pukinmäki 11 min, Malmi 13 min, Tapanila 15 min, Puistola 17 min, Tikkurila 20 min, Hiekkaharju 21 min, Leinelä 24 min, Lentoasema 27 min, Aviapolis 30 min, Kivistö 35 min, Vehkala 37 min, Vantaankoski 38 min, Martinlaakso 40 min, Louhela 41 min, Myyrmäki 43 min, Malminkartano 45 min, Kannelmäki 47 min, Pohjois-Haaga 48 min, Huopalahti 50 min, Ilmala 53 min, Pasila 55 min, Helsinki 60 min.

P-juna: Pasila 5 min, Ilmala 6 min, Huopalahti 9 min, Pohjois-Haaga 11 min, Kannelmäki 13 min, Malminkartano 15 min, Myyrmäki 16 min, Louhela 18 min, Martinlaakso 19 min, Vantaankoski 21 min, Vehkala 23 min, Kivistö 25 min, Aviapolis 30 min, Lentoasema 32 min, Leinelä 35 min, Hiekkaharju 38 min, Tikkurila 40 min, Puistola 42 min, Tapanila 44 min, Malmi 46 min, Pukinmäki 48 min, Oulunkylä 50 min, Käpylä 52 min, Pasila 55 min, Helsinki 60 min.
 
Kehäradan alustavat aikataulut:
Helsingistä: https://www.hsl.fi/sites/default/files/uploads/keharadan_aikataulut_helsinki_0.pdf

Lentoasemalta: https://www.hsl.fi/sites/default/files/uploads/keharadan_aikataulut_lentoasema_0.pdf

Eka I-juna Helsingistä arkena 03:59, la-su 04:59.
Eka I-juna Lentoasemalta arkena 04:27, la-su 05:27
Eka P-juna Helsingistä arkena 05:14, la-su 05:44.
Eka P-juna Lentoasemalta arkena 05:46, la-su 06:16.

Vika I-juna Helsingistä joka päivä 22:59
Vika I-juna Lentoasemalta joka päivä 23:27
Vika P-juna Helsingistä joka päivä 00:44
Vika P-juna Lentoasemalta joka päivä 01:16

Aikatauluista voi myös todeta että pysähdykseen Lentoasemalla on varattu aikatauluun reilu minuutti, normaalin "samalla minuutilla pysähtyminen+lähtö.

10 minuutin vuorovälillä junat lähtevät samaan aikaan Helsingistä.
15 minuutin vuorovälillä junat lähtevät Helsingistä 09I, 14P, 24I, 29P jne.
30 minuutin vuorovälillä lähtevät vuorotellen 15 minuutin välein (hyvä!).
 
Lentoaseman lähtöajatkin vaikuttavat oikein hyviltä.
Päivällä ja vielä alkuillasta tarjonta on todellakin ruhtinaallisen hyvää, mutta loppuillasta saapuvia odottaa toisenlainen "palvelu":

22 -- 01P 07I 16P 27I 46P 57I
23 -- 16P 27I 46P
0 --- 16P 46P
1 --- 16P

22-23 kentältä siis pääsee vielä ihan kohtuullisesti jatkamaan matkaa, kun junia kulkee 3 kpl tunnissa suuntaansa. Tämän jälkeen palvelutaso romahtaa: viimeinen juna Huopalahden suuntaan lähtee 23.27 ja Tikkurilankin suuntaan pääsee enää puolen tunnin välein. Länsi-Vantaan ja Espoon suuntaan juna ei ole lainkaan mielekäs vaihtoehto.

Saapuvia koneita taas on tullut esim. tänä iltana
20.30-21.30 -- 10 kpl
21.30-22.30 -- 12 kpl
22.30-23.30 -- 28 kpl
23.30-00.30 -- 10 kpl
00.30-01.30 -- 1 kpl
Hiljaisen liikenteen aikaan saapuu siis 39 lentoa, joita palvelee yksi I-juna klo 23.27 ja viisi P-junaa. Jos edes pieni osa matkustajista valitsee junan, mahtaa olla melkoinen tungos asemalaiturilla, kun jokaisella on enemmän tai vähemmän matkatavaraakin mukana.

Kauanko matkatavara-aulasta realistisesti kestää siirtyä asemalaiturille matkalaukkujen kanssa, siis sen jälkeen kun on saanut matkalaukut?
 
Sinänsä ei ole kovin paljon merkitystä miten Lentoasemalta Espoon suuntaan pääsee, kun tohon aikaa menee L-junat kuitenkin tunnin välein (tällä hetkellä Hki:stä 2237 (U), 2317, 2347, 0047 & 0147), kunhan vaihto on hyvin järjestetty Pasilassa. Länsi-Vantaalle ei tosiaankaan ole yhteyksiä kovin paljon. 615 menee yöllä sekä 415N, mutta eivät nekään koko aluetta kata kovinkaan hyvin.
 
Sinänsä ei ole kovin paljon merkitystä miten Lentoasemalta Espoon suuntaan pääsee, kun tohon aikaa menee L-junat kuitenkin tunnin välein (tällä hetkellä Hki:stä 2237 (U), 2317, 2347, 0047 & 0147), kunhan vaihto on hyvin järjestetty Pasilassa. Länsi-Vantaalle ei tosiaankaan ole yhteyksiä kovin paljon. 615 menee yöllä sekä 415N, mutta eivät nekään koko aluetta kata kovinkaan hyvin.

Vaihtoa ei voi järjestää hyvin Pasilassa, kun on siirryttävä asemasillan kautta aseman laidalta toiselle. Tämä on aikaavievä haaste matkatavaroiden kanssa, etenkin jos lentomatkustajia on enemmän kuin pari kolme. Vaihtoajan on oltava pikemminkin luokkaa 10 min kuin 5 min, jotta ei ole riskiä jatkoyhteyden menettämisestä, olettaen että lentokenttäjuna on aikataulussa.

Vaihto Huopalahdessa edellyttää vain kävelyä laiturin laidalta toiselle, parhaimmillaan valmiina odottavaan toiseen junaan. Tämä onnistuu isojen laukkujenkin kanssa. Hyvin toteutetulla vaihdolla Huopalahdessa matka-aika esim. Leppävaaraan voisi olla hyvin lähellä 30 min ja Espoon keskukseenkin alle 45 min.

L-junalle vaihtoehtona voi olla esim. 550 Huopalahdesta tai lyhyt taksimatka joltain väliasemalta kuten Pohjois-Haagasta. 550 toisi helpon yhteyden Tapiolaan. Onko L-junien kulkutiheys jotenkin kiveen hakattu?

Jos lännen suuntaa haluttaisiin palvella edes kohtuullisesti, niin myös I-junat kulkisivat puolen tunnin välein loppuun saakka ja näille junille olisi taattu vaihto Huopalahdessa rantaradan junaan (L/E/?) ja 550 bussiin. Kun 550 palvelisi Pitäjänmäen-Mäkkylän paremmin kuin juna, L/E-juna voisi ajaa Huopalahdesta pysähtymättä Leppävaaraan.
 
Eihän minkään junien kulkutiheys kiveen hakattua ole. Arkena tosin tunnin vuoroväli varmaankin saman vuoksi kun pääradalla on tunnin vuoroväli (2301 N, 2331 T, 0031 T & 0131 T). HSL:ltä on perusteltu L-junien tunnin vuoroväliö viikonloppuisin vähäisellä matkustajamäärällä. Tottakai se on "vähäistä", kun kerran on vaan se tunnin välein menevä juna. Jos vaikka L:t menisivät 47 (nyk.) ja 17 (uusi) niin varmasti busseista siirtyisi tuohon junaan ne, jotka nyt menevät bussilla kun ei junaa kulje kuin vasta åitkän odottelun jälkeen. Keravan kaupunkiradallakin on 30 min vuoroväli vklp. Arkena L-junat ovat suhtkoht tyhjiä, täyttöaste* ehkä 30-50%. Vklp lähennellään täyttöastetta* 100%-125%.

Kyllä itsekkin kannattaisin I-junan ajamista myös yöaikaan ihan jo pelkästään oman käytön kannalta ;) Mielummin Tikkurilan kautta kotiin menisin kuin Myyrmäen. Onneksi 633N ja 724N paikkaavat tuon. 633N menee jopa nopeammin Leinelään kuin P-juna.


*Täyttöasteet 0-100% istumapaikoilla, 125% ostumapaikat+puolet seisomapaikoista & 150% istumapaikat ja seisomapaikat täynnä
 
Eihän minkään junien kulkutiheys kiveen hakattua ole. Arkena tosin tunnin vuoroväli varmaankin saman vuoksi kun pääradalla on tunnin vuoroväli (2301 N, 2331 T, 0031 T & 0131 T). HSL:ltä on perusteltu L-junien tunnin vuoroväliö viikonloppuisin vähäisellä matkustajamäärällä. Tottakai se on "vähäistä", kun kerran on vaan se tunnin välein menevä juna. Jos vaikka L:t menisivät 47 (nyk.) ja 17 (uusi) niin varmasti busseista siirtyisi tuohon junaan ne, jotka nyt menevät bussilla kun ei junaa kulje kuin vasta åitkän odottelun jälkeen. Keravan kaupunkiradallakin on 30 min vuoroväli vklp. Arkena L-junat ovat suhtkoht tyhjiä, täyttöaste* ehkä 30-50%. Vklp lähennellään täyttöastetta* 100%-125%.

Tämä vastaa omaakin käsitystä iltajunien käytöstä. Ei iltajunissa pääse yleensä nauttimaan samanlaisesta hulppeasta avaruudesta kuin monesti päiväsaikaan, jolloin useinkin saa oman "privaatti-loosin". Jotenkin vaikuttaa siltä, että HSL:llä ei kalustokapasiteetin suhteuttaminen kysyntään ole oikein hyppysissä.

Jos L-junat lähtisivät Helsingistä 17 ja 47, niin ne olisivat Huopalahdessa (9 min matka-aika) 26 ja 56. Jos oletetaan, että 3 min olisi riittävä marginaali vaihdolle saman laiturin yli, I-junan pitäisi lähteä lentoasemalta (23 min matka-aika) 00 ja 30. I-junien lähtöä voisi siis siirtää 3 min nykyistä (27 ja 57) myöhemmäksi. Uusia I-junia tarvittaisiin siis 00.00, 00.30, 1.00 ja 1.30 ja kolme näitä aiempaa voisi lähteä 3 min myöhemmin. Uusia L-junia tarvittaisiin kaksi, 00.17 ja 01.17 vaihtoyhteyksiksi tasalta lähteviin I-juniin. L-junien pitäisi odottaa Huopalahdessa tarvittaessa I-junaa, jos se on myöhässä.

Kuudella junavuorolla saataisiin kohtuulliset junayhteydet Länsi-Vantaalle ja Espooseen kymmenien lentojen matkustajille. Kahta näistä voitaisiin ajaa vanhemmallakin kalustolla. Voiko näiden järjestäminen todellakin olla kovin vaikeaa?
 
Tämä vastaa omaakin käsitystä iltajunien käytöstä. Ei iltajunissa pääse yleensä nauttimaan samanlaisesta hulppeasta avaruudesta kuin monesti päiväsaikaan, jolloin useinkin saa oman "privaatti-loosin". Jotenkin vaikuttaa siltä, että HSL:llä ei kalustokapasiteetin suhteuttaminen kysyntään ole oikein hyppysissä.

Jos L-junat lähtisivät Helsingistä 17 ja 47, niin ne olisivat Huopalahdessa (9 min matka-aika) 26 ja 56. Jos oletetaan, että 3 min olisi riittävä marginaali vaihdolle saman laiturin yli, I-junan pitäisi lähteä lentoasemalta (23 min matka-aika) 00 ja 30. I-junien lähtöä voisi siis siirtää 3 min nykyistä (27 ja 57) myöhemmäksi. Uusia I-junia tarvittaisiin siis 00.00, 00.30, 1.00 ja 1.30 ja kolme näitä aiempaa voisi lähteä 3 min myöhemmin. Uusia L-junia tarvittaisiin kaksi, 00.17 ja 01.17 vaihtoyhteyksiksi tasalta lähteviin I-juniin. L-junien pitäisi odottaa Huopalahdessa tarvittaessa I-junaa, jos se on myöhässä.

Kuudella junavuorolla saataisiin kohtuulliset junayhteydet Länsi-Vantaalle ja Espooseen kymmenien lentojen matkustajille. Kahta näistä voitaisiin ajaa vanhemmallakin kalustolla. Voiko näiden järjestäminen todellakin olla kovin vaikeaa?

Itse laittaisin kyllä vaihtoajaksi sen 5 minuuttia, vaikka olisikin vain saman laiturin yli, ihan vain sen vuoksi että siinä olisi pelivaraa. Muutaman minuutin myöhästyminen kun on aika tavanomaista, etenkin yöaikaan jolloin tehdään ratatöitä. Turhaan ei tarvitsisi L-junaa viivästyttää, noilla viivästymisillä kun on nykyisillä kuljettajien tiukoille ajo-ajoilla huonot seuraukset, jo muutama minuuttikin voi vaikuttaa.

Ja vastauksena kysymykseesi, kyllä voi. HSL:ssä katsotaan asioita vähän väärin lasein, eikä huomioida ikinä sitä kokonaisuutta. Vanhalla kalustolla ei ole mitään järkeä ajaa, ihan hyvin voidaan ajaa Sm5:lla, vai mikä hyöty vanhan kalustom käytöstä tulisi? Joutuisi tuomaan Helsinkiin, ajattamaan yks-pari L:ää ja takas varikolla. Vanhoja runkoja kun ei (muistaakseni) nykyisin seiso enään yön yli Helsingissä, vaan kaikki seisovat ovat Flirttejä. Lisäksi huomioi esteettömyys sekä se että vanhat rungothan on VR:n joista pitää maksaa. Tosin en muista maksaako HSL Flirttien käytöstä jotakin (ei ole ikinä kiinnostanut nuo kuka maksaa kalustosta plaaplaa).

Hyviä ideoita, nyt kun saataisiin sinne liikennesuunnittelijoidenkin aivokoppaan nämä. Kokeilisivat edes, mistä sitä voi hyödyllisyyttä tietää jossei kokeile. Turha todeta työpöydän ääressä et "mahtuuhan ne nyttenkin tunnin välein menevään junaan", eivät tunnu tajuavan et yleensä useampi vuoro tuo enemmän matkustajia, jotka nyt käyttää bussia kun junaa joutuu odottaa pitkään.

Saa nähdä muuttuuko T-junien aikataulut. Nyky-T:n aikatauluilla ei olisi mitään järkevää yhteyttä lentoasemalle aamuyöstä/Lentoasemalta yöllä. T-junat on aamulla 04:04 & 05:04 Tikkurilassa, aamun ekat I:t 04:19, 04:49, 05:19 eli vartin vaihtoaika, Hiekkaharjussa vaihdettaessa 4 minuuttia enemmän. Yöllä taas P:t olisi Hiekkaharjussa 23:22, 23:52, 00:22, 00:52 & 01:22, T:t taas on 23:54, 00:54 ja 01:54. 2 minuutin vaihtoaika on aika siinä ja siinä + tuon vikan P:n ja vikan T:n välille jää yli puoli tuntia. Varmaankin noita sovelletaan paremmin vielä kun kesän aikataulut junille ei ole vielä julkaistu, mutta ekojen ja vikojen T-junien aikataulut on ollut vuosio jo samoina, joten vähän epäilen että muuttuisivat, ainakaan kovin paljoa. En myöskään usko et tuon vikan T-junan lähtöaikaa siirrettäisiin ainakaan aikasemmaksi kovin paljoa. Nykyinen 01:31 on juuri ideaalinen. Toukokuun lopussa muistaakseni taitaa uudet aikataulut tulla. Nykyset on siis voimassa 30.6. asti.
 
Viimeksi muokattu:
Tosin en muista maksaako HSL Flirttien käytöstä jotakin (ei ole ikinä kiinnostanut nuo kuka maksaa kalustosta plaaplaa).

Tottakai HSL maksaa kaikesta kalustosta tavalla tai toisella, suoraan tai välillisesti. Eihän mikään kaluston omistaja nyt ilmaiseksi kalustoaan jakele käyttöön.
 
Kehäradan viimeisten junien aikataulu on selvästi tehty T-junaa silmälläpitäen. Kun lentoasemalta saapuu junat Hiekkaharjuun 23.52 ja 0.52, T-junia varmaankin siirretään eteenpäin sen verran että ne eivät lähde Hiekkaharjusta 23.54 ja 0.54 vaan 2 tai 3 min nykyistä myöhemmin.

Kolmenneksi viimeinen ja viimeinen juna puolestaan saapuu Pasilaan 0.38 ja 1.38, ja nykyisellä aikataululla L-junat lähtevät Pasilasta 0.52 ja 1.52. Liikennöintisuunnitelman mukaan L-junan lähtöaikoihin tulee pieniä muutoksia, joten ilmeisesti noita aikoja aikaistetaan hieman. Aikataulun ongelma ei olekaan niinkään rantaradalle pääseminen vaan Länsi-Vantaalle pääseminen. Se vaatii sen, että menee P-junalla kello 23.46/0.16 lentoasemalta Pasilaan ja vaihtaa sieltä kello 0.19/0.49 lähtevään P-junaan. Verrattuna suoraan yhteyteen matka-aika pitenee yli puolella tunnilla. Lisäksi aamulle ei pääse lentoasemalle ennen kuin vasta 5.46.

Tuossa PPT-läpyskässä lukee että kello 21 siirrytään N-juniin ja liikennöintisuunnitelman mukaan K-junien vuoroväli on kello 19 alkaen 15 min. Liikennöinti Hiekkaharjun ja Keravan välisille asemille tulee siis olemaan näin:

  • kun Kehäradan junien vuoroväli on 10 tai 15 min = K-juna samalla vuorovälillä
  • kun Kehäradan junien vuoroväli on 30 min = N-juna samalla vuorovälillä

Malmin ja Puistolan asemille tuo merkitsee selvää parannusta, kun esimerkiksi sunnuntaina iltapäivällä vuoroväli tulee olemaan 7,5 min, joista joka toinen K-juna.

Vantaankosken radalle vuoroväli on kello 21.44 alkaen puoli tuntia. Tämä voi olla ongelmallista kapasiteetin kannalta, koska omien muistikuvieni mukaan 21.59 ja 22.19 lähtevien junien paikoista on käytössä yli 50 % ja vuorovälin harvenemisen lisäksi päälle tulisi vielä Kivistön matkustajat. Muutenkin Vantaankosken radalla tulee tekemään tiukkaa.
 
Nimenomaan, HSL:hän vuokraa kalustoa.

Itse asiassa HSL ei vuokraa kalustoa, vaan tilaa operointipalvelut (tässä tapauksessa) kalustoyhtiöltä, eli JKOY:ltä. JKOY:n puolestaan omistavat Helsinki, Espoo ja Vantaa, joiden lisäksi JKOY:n omistajana on alusta asti häärinyt muuan VR-Yhtymä Oy.
 
Itse asiassa HSL ei vuokraa kalustoa, vaan tilaa operointipalvelut (tässä tapauksessa) kalustoyhtiöltä, eli JKOY:ltä.

Kyllä HSL nimenomaan vuokraa Sm5-junat (JKOY:ltä). Operointipalvelut se taas tilaa VR:ltä ja antaa vuokraamansa junat VR:n käyttöön tilaamaansa liikennettä varten.
 
Takaisin
Ylös