Olen koko ajan ollut siinä uskossa, että HSL on vain ja ainoastaan tilaajaorganisaatio, eikä puutu esimerkiksi kalustoon, vaan maksaa sopparitaksan operaattoreille ja sillä selvä.
Olet aivan oikeassa, HSL on vain ja ainoastaan tilaajaorganisaatio, jonka lakiin perustuva tehtävä on myös suunnitella, mitä se tilaa. Mutta HSL:n suhde JKOY:öön on aivan erilainen kuin VR-Yhtymään.
Muodollisesti JKOY ja HSL ovat täysin eri asiat, mutta kun JKOY:n omistavat HSL:n suurimmat osakaskunnat enemmistöosuudella ja siten äänivallalla JKOY:ssä, HSL maksaa junista vuokraa käytännössä itselleen. HSL:ssä on toki mukana muitakin kuntia kuin JKOY:n omistajakunnat, mutta muiden kuntien osuus ja valta HSL:ssä on käytännössä merkityksetön. Eli valtaa käyttävät samat tahot ja käytännössä pitkälle samat henkilötkin sekä HSL:ssä että JKOY:ssä. Eli HSL maksaa käytännössä vuokraa itselleen, ja rahan kierrättäminen HSL:n kautta on tarpeen vain siksi, että HSL on mekanismi, jonka avulla joukkoliikenteen kustannukset (junien investointi ja kunnossapito mukaanlukien) jaetaan kunnille kunkin kunnan asukkaiden käytön suhteessa.
HSL siis maksaa oikeasti junat itse. Tai täsmällisemmin ilmaistuna, suurimmat seudun kunnat maksavat junakaluston itse. Ja se, mitä ne maksavat, on markkinahinta, koska junien hankinta on kilpailutettu avoimilla markkinoilla. Muut kuin JKOY:n omistajakunnat maksavat junista vuokraa JKOY:n omistajakunnille. JKOY:n vuokra, jonka se veloittaa, on periaatteessa muodollisuus, joka vaikuttaa vain siihen, millä rahamäärällä muut kunnat osallistuvat junien hankintahinnan kuoletukseen.
JKOY perustettiin ja YTV hankki omat junat siksi, että kunnat halusivat päästä eroon VR-Yhtymän monopolihinnoittelusta ja voiton maksamisesta valtionyhtiölle. Tavoite oli, että pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen kustannuksia olisi päästy siten alentamaan. Toivottuun tavoitteeseen ei kuitenkaan päästy, sillä VR-Yhtymällä on edelleen monopoli sekä kalustohuollossa, varikkopalveluissa että operoinnissa. Kun VR-Yhtymän junanvuokrausliiketoiminta supistui JKOY:n junien osuudella, VR-Yhtymä siirsi katteensa siihen, mitä se edelleen myi kunnille, eli YTV:lle ja nykyään HSL:lle. Tästä syystä nyt on ollut tavoite, että HSL ostaa varikkopalvelut ja junien kunnossapidon muualta kuin VR-Yhtymältä uusien Sm5-junien osalla. Mutta aika näyttää, kuinka siinäkin lopulta käy.
Antero