Logiikkaan on kyllä tuttu raito- ja linja-autoliikenteestä.
Enää hetken raitioliikenteestä. Kolmonen meni jo, ja nykymuotoisen seiskan päivät ovat ilmeisesti luetut.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Logiikkaan on kyllä tuttu raito- ja linja-autoliikenteestä.
Ilmeisesti kai nykyratkaisuun päädyttiin kun kulunvalvonta/matkustajainformaatiojärjestelmä (tms. -- joku muu selittäköön yksityiskohdat) ei ymmärrä linjatunnuksen vaihtumista ilman uudelleenbuuttausta, mikä aiheuttaisi viivettä lentoasemalta lähtöön. Näin jossain nettikeskustelussa ilmeni, en muista enää missä. Mutta ilmeistä on että teknologian rajoitukset johtavat siihen että mieluummin sekoitetaan tuhansien matkustajien päät epäselvällä linjarakenteella kuin tehdään tarvittavat muutokset (tai kehitetään workaround). Asiakaslähtöistä viestintää?
Todellakin. Ja toivottavasti kukaan ei keksi samanlaista merkintätapaa kuin kehäteiden viitoissa (Kehä I itään/länteen)... Muutama matkanvarren tärkein asema jos olisi listattuna, niin se olisi parasta. Esim. Helsingissä mielestäni riittäisi täysin, jos opasteissa lukisi esim. P Vantaankoski Lentoasema ja I Tikkurila Lentoasema. Vai pitäisikö olla I Töölönlahti ja P Kaisaniemi?Tyhmältä tuntuisi jos olisi vain I Helsinki ja P Helsinki, jopa Helsingin laiturissa seistessä.
Juuri siksi. VR:n ja Liikenneviraston nykyiset tietojärjestelmät eivät jousta sen vertaa että samalla junavuorolla voisi olla monta eri linjatunusta. Raitiotie- ja bussipuolella se on helpompi muuntaa koska turvajärjestelyt eivät ole niin mittavat. Toivottavasti joskus saataisiin sellainen käytäntö myös juniin että linjatunnusta voisi vaihtaa lentoaseman kohdalla,vaika nyt ei siihen oikein oltu varauduttu.Ilmeisesti kai nykyratkaisuun päädyttiin kun kulunvalvonta/matkustajainformaatiojärjestelmä (tms. -- joku muu selittäköön yksityiskohdat) ei ymmärrä linjatunnuksen vaihtumista ilman uudelleenbuuttausta, mikä aiheuttaisi viivettä lentoasemalta lähtöön. Näin jossain nettikeskustelussa ilmeni, en muista enää missä. Mutta ilmeistä on että teknologian rajoitukset johtavat siihen että mieluummin sekoitetaan tuhansien matkustajien päät epäselvällä linjarakenteella kuin tehdään tarvittavat muutokset (tai kehitetään workaround). Asiakaslähtöistä viestintää?
Tuohon en usko ollenkaan.Vaikka onhan se niinkin, että tämä sekava käytäntö palvelee jollakin tasolla suurvantaalaista egoa: eihän se nyt kelpaisi että kaupungin laidalta toiselle matkustettaessa linjatunnus muuttuisi matkalla? Saattaisi syntyä mielikuva että ollaan jossain periferiassa eikä keskuksessa?
Numero vs. kirjain lienee enmmän makuasia. Minusta kirjain on toimiva, vaikka numerokin on kuviteltavissa. Kirjain värikiekossa on ollut mielestäni kaikkein toimivin kommunikaatiostrategia suomalaisen joukkoliikenteen historiassa. Ja nyt sitten niistä värikiekoista luovutaan. Pohjattoman typerää.
Todellakin. Ja toivottavasti kukaan ei keksi samanlaista merkintätapaa kuin kehäteiden viitoissa (Kehä I itään/länteen)...
"Kun nyt tulen tällä kertaa kehälle liittymästä X ja olen matkalla liittymään Y, niin onkos se nyt itään vai länteen päin?" Ja kun ratkaisu on saatu mietittyä, voi risteys olla jo aika lähellä...Tätä kun aina ajoittain kuulee, niin kysytäänpä nyt, että mikä siinä on vikana?
Ja toivottavasti kukaan ei keksi samanlaista merkintätapaa kuin kehäteiden viitoissa (Kehä I itään/länteen)...
Juu, en todellakaan oikeasti toivo, että junassa tai laiturilla lukisi "I Helsinki länteen" tai "P Helsinki itään".Varmistan nyt sen, että kirjoitit tämän ihan vitsillä koska tiedän, että sarkastinen huumori välittyy välillä todella huonosti nettikeskustelussa.
Tätä kun aina ajoittain kuulee, niin kysytäänpä nyt, että mikä siinä on vikana?