Raideyhteys Helsingin lentokentälle

Mutta jos ja kun Kirkkonummen lähijunat jäävät kaukoraiteille (joilla ei ole edes laitureita Espoon ja Leppävaaran välissä kuin mahdollisesti Kauniaisissa), eivät ne ole enää merkittävästi kaukojunia hitaampia, joten lähijunaliikennettä on varaa lisätäkin nykyisestä.
Eivät juuri lainkaan hitaampia, koska sähkömoottorijunien kiihtyvyys- ja hidastuvuusominaisuudet ovat kuitenkin hyvät. Ongelmat taitaisivat kärjistyä enemmänkin Linnunlaulun päässä, jossa jo nyt on ajoittain varsin täyttä.

Tässä on tietenkin paljon avoimia kysymyksiä, ei oikeastaan ole mitään varmuutta siitä, mitä junia ja minkä verran Lohjan suunnan radalle joskus on tulossa (tai rakennetaanko edes koko rataa). Ja onhan monta kertaa esitetty, että osa uusista junaryhmistä voidaan joutua katkaisemaan Pasilaan. Toisaalta kaupunkiradan liikenne olisi tärkeää päästä kanavoimaan Pisaralle, joka sitten on taas oma hankkeensa.
 
Nimenomaan. Pisara olisi ehdottoman tärkeä hanke, jonka avulla Töölön saavutettavuutta parannettaisiin ja paikallisjunat muuttuisivat isolta osin heilurilinjoiksi ja liikennöisivät kaupungin lävitse. Junia ei myöskään tarvitsisi "pätkiä" Pasilaan, vaan junaliikenteen kilpailukyky turvattaiisin yhteydellä aivan Stadin sydämeen. Pisara olisi myös todellinen onnenpotku Hakaniemessä vaihtaville, suora junayhteys pohjoiseen Esralle, Tiksin kaupunkiradalle ja kehäradalle onnistuisi kätevästi. Toivottavasti pisara tulee mahdollisimman nopeasti.
 
Laita Jani nämä terveisesi suoraan LVM:öön. Jos et muuta keksi, niin lähetä ministerille kirjattuna kirjeenä. Ministeri osaa kyllä ohjata sen organisaatiossa oikealle henkilölle.

Kehotan tätä siksi, että tämähän on juuri sitä asiaa, jota liikennepoliittisessa selonteossa tulisi pohtia. Kysymyshän on poliittisesta valinnasta käyttää noin 500 miljoonaa joko paikallisesti pääkaupunkiseudulla tai maanlaajuisesti. Puuttumatta edes siihen, mitä 500 miljoonan käyttäminen missäkin tapauksessa aiheuttaa.

Hauska että satuit ehdottamaan. Kirjoitin nimittäin jo edelliselle liikenneministerille tästä (laitoin sähköpostina sekä kopion suurimpien Etelä-Suomen kaupunkien kaupunginjohtajille siltä varalta jos jollakulla olisi intressiä lobata tätä siitäkin suunnasta) ja sain vastauksenkin, jonka itse asiassa postitin tuoreeltaan tälle foorumille. Minusta tuo vastaus oli kyllä hieman samaa yleistä puutaheinää, mitä muutenkin aiheesta kuulee, enkä usko että sitä on otettu täysimääräisesti huomioon selvityksissä (voisi tietysti toivoa että olisi).
 
Kirjoitin nimittäin jo edelliselle liikenneministerille tästä ...
... Minusta tuo vastaus oli kyllä hieman samaa yleistä puutaheinää, mitä muutenkin aiheesta kuulee, enkä usko että sitä on otettu täysimääräisesti huomioon selvityksissä (voisi tietysti toivoa että olisi).
Olen samaa mieltä vastauksesta. Mutta nyt ovat ministerit vaihtuneet. Sekä liikenne- että valtiovarainministeri. Ja laita saatteeksi nimenomaan nuo väkevät käytännön näkemyksesi asiasta. Ja voithan viitata edelliselle ministerille lähettämääsi kysymykseen ja täsmentää mm. sitä, että esim. Kivistöön saakka rakennettu Marjarata toteuttaa maankäyttötavoitteet ja päärata lentokentän kautta lentokentän raideyhteystavoitteet Marjarataa paremmin.

Antero
 
Kun täällä puhutaan asiaperusteista paljon, niin missä ovat laskelmat, jotka osoittavat pääradan linjauksen siunaukselliseksi hankkeeksi? Haluaisin tutustua niihin, jotta voisin vertailla.
 
Kun täällä puhutaan asiaperusteista paljon, niin missä ovat laskelmat, jotka osoittavat pääradan linjauksen siunaukselliseksi hankkeeksi? Haluaisin tutustua niihin, jotta voisin vertailla.
Missä ovat ne laskelmat, joiden perusteella väität Marjaradan olevan siunauksellinen lentokentän kautta kulkevaan päärataan verrattuna?

Sinun logiikkasi mukaan se, mitä ei ole tutkittu yhtä perusteellisesti kuin Marjarataa on huonompi vaihtoehto kuin Marjarata.

Antero
 
Ei kun olisin halunnut nähdä niitä lukuja, jos kerran tietoa on saatavilla.
Voiko vertailla, kun ei ole lukuja. Täytyyhän nyt joku lähde olla ammattilaisilla, josta osaavat ammentaa tietonsa. Minähän olen vain tällainen epäammattimainen argumentoija, tarkoitin näitä asiantuntijoita, jotka ovat hanketta mainostaneet. Siis samanlaista tietoa haen kun onvaikka tuosta Tramwestistä tms. Auttakaa tiedonjanoista.
 
Kehärata on saamassa EU-tukea
Kehärata on saamassa tukea EU:lta

Julkaistu 12:49

Helsinki-Vantaan lentokentälle johtava kehäjunarata on saamassa rahoitusta EU:n liikennerahoista, kertoo Yle uutiset.
Komissio ehdottaa, että EU antaisi lentoaseman radalle lähes 18 miljoonaa euroa. Kehäradan rakentamisen on arveltu maksavan yhteensä 420 miljoonaa euroa, josta valtio on luvannut maksaa suurimman osan. Radan rakentamisen pitäisi alkaa vuonna 2009.
Euroopan laajuisten liikenneverkkojen kehittämiseen on EU:n budjetissa varattu vuosille 2007–2013 kaikkiaan 5,1 miljardia euroa. Suurin summa eli lähes miljardi euroa on tarkoitus myöntää Saksan Berliinin ja Italian Palermon välisen rautatieyhteyden parantamiseen.

http://www.hs.fi/teksti/uutiset/tuoreet/artikkeli/Kehärata+on+saamassa+tukea+EUlta/1135232028902
 
Kehärata on saamassa EU-tukea

Todella erikoista.

Ensinnäkin summa on todella pieni suhteessa hankkeen kokoon (reilu 4 %). Taitaa niihin Etelä-Euroopan ratoihin mennä huomattavasti isommat rahat.

Toisaalta TEN-hankkeethan on ymmärtääkseni tarkoitettu nimenomaan Euroopan-laajuisen liikenneverkon rakentamiseen/parantamiseen. Kuten foorumilla on jo todettu, kehärata on puhtaasti paikallinen hanke ja edesauttaa lähinnä kiinteistöbisnestä.

Pääradan oikaisu vastaisi TEN-filosofiaa paljon paremmin. Voisiko olla että siihen saisi suuremman %-osuuden EU-rahaa? Ei sillä, että se mitään ratkaisisi -- jos hanke on kannattava yhteiskuntataloudellisesti, niin sen pitäisi olla kannattava riippumatta siitä mitkä tahot sitä rahoittavat.
 
Ensinnäkin summa on todella pieni suhteessa hankkeen kokoon (reilu 4 %). Taitaa niihin Etelä-Euroopan ratoihin mennä huomattavasti isommat rahat.
Erikoista minustakin. Olisi hauska lukea Suomen anomuksen perustelut - nehän lienevät julkiset, mutta en jaksa kaivaa.

Myönnety summa osoittanee kuitenkin jotain siitä, miten tärkeäksi TEN-verkon osaksi Marjarata on arvioitu. Tosin minusta se ei ole sitä tuonkaan vertaa, kun päärata kentän kauttan ja nimenomaan kentältä pohjoiseen parantaisi selkeästi Suomen ja Euroopan välisiä yhteyksiä.

Antero
 
Kehärata on määritelty osaksi Pohjolan kolmio-hanketta, se lienee ainakin virallinen syy. Vaikka näin ei olisikaan, niin tottakai EU:n komissio käsittää, että on kyse tärkeästä ja tarpeellisesta hankkeesta, jolla kehitetään Suomen pääkaupungin (+pks) liikenneyhteyksiä joukkoliikenteen osalta ja turvataan Helsinki-Vantaan lentoaseman kehitys.
Jos ja kun päärata joskus linjataan lentoaseman kautta, saanee sekin rahaa Brysselistä.

Tässä mielenkiintoinen linkkki, joka ei suoraan liity EU-tukeen.
http://www.tkk.fi/Yksikot/YTK/koulutus/ilmastonmuutos/seminaariaineisto/kommentti_pallasvuo.pdf

Ja muuta:
http://www.tiehallinto.fi/pls/wwwedit/docs/8638.PDF (Pohjolan kolmio)
http://www.valtioneuvosto.fi/ajankohtaista/tiedotteet/tiedote/fi.jsp?oid=198844 (Eu-tuki liikenteelle)
Kansanedustaja Lehti myös perustelee kehäradan hyvin:
http://www.eerolehti.fi/sivu.php?id=93
 
Kehärata on määritelty osaksi Pohjolan kolmio-hanketta, se lienee ainakin virallinen syy. Vaikka näin ei olisikaan, niin tottakai EU:n komissio käsittää, että on kyse tärkeästä ja tarpeellisesta hankkeesta, jolla kehitetään Suomen pääkaupungin (+pks) liikenneyhteyksiä joukkoliikenteen osalta ja turvataan Helsinki-Vantaan lentoaseman kehitys.

Hyvät perustelut taas Epexillä. No turha luultavasti kehoittaa enää lukemaan tätä ketjua uudelleen, kuinka paljon paremmin nuo rahat voisi sijoittaa pks-seudun liikenteen kehittämiseen, kun samoja argumenttejä olet toistanut sivukaupalla. Eli ilmeisesti ei ole jakeluun mennyt, tai sitten muuten vaan olet niin päättäväinen omasta kannastasi, ettei sitä edes asiaperustein saa käännettyä.
 
Niin, olen tuonut esiin oman kantani ja muut omansa. Taitaapa olla niin, että yksi jos toinen toistaa täällä mielipidettään, mutta koska oma kantani on "väärä", sitä ei saisi tuoda esiin.
Huomautan myös, että referoin sitä, mitä muut asiasta lausuivat tuodakseni esiin sen, millä perusteilla epäilin radan saavan EU-tukea. Epäilyni perustui siis siihen, että Suomi on omalta osaltaan saanut hankkeen liitettyä Pohjolan kolmio-hankkeeseen.
 
KKansanedustaja Lehti myös perustelee kehäradan hyvin:
http://www.eerolehti.fi/sivu.php?id=93

Jos viittaat tuohon talousarvioaloitteeseen, niin ei siinä minusta mitään niin erinomaista ole. Muistikuvani mukaan kirjoitin itsekin monta vuotta sitten yleisönosastoon, että silloisen Marja-radan linjauksessa pitäisi huomioida yhteys myös pohjoisen suuntaan. Siis periaatteessa sama juttu kuin mitä Eero Lehti kirjoittaa.

Juju on se, että kun mitään sellaista ei ikinä suunnitelmiin asti päätynytkään, niin rupesin tarkastelemaan koko hanketta hieman tarkemmin ja tajusin jopa omalla järkeilyllä (sekä tietysti ennen kaikkea tälle foorumille ansiokkaasti muiden aiemmin kirjoittaneiden perusteltujen näkemysten perusteella!), ettei siinä mitään järkeä ollutkaan verrattuna suoraan rataoikaisuun.

Varsin tervejärkisenä ja fiksuna yritysjohtajana tunnetun Keijo Suilan lausunto sitten oli vihoviimeinen vahvistus sille, että se ei ole vain omaa haihattelua (nk. "poliittisesti epärealistinen" vaikkakin parempi vaihtoehto) vaan täysin realistinen hanke.

Myönnän siis, että tuolloin monta vuotta sitten olisin itsekin ollut näiden vantaalaisveijareiden vietävissä siinä missä suuri yleisö nyt. Mielipiteenmuokkaus ja lobbaus on ollut taitavaa. Virhe tapahtui siinä, että ei keksitty/haluttu uittaa ratahankkeeseen mukaan silmänlumeeksi pienenpientä lenkkiä pohjoisen suuntaan, jolla olisi ostettu sen verran pintapuolista hyvää tahtoa, etteivät asiasta muuten sivussa olleet ihmiset olisi jaksaneet penkoa taustoja tarkemmin. Mutta kun näin ei tehty, ja täytyi penkoa asiat läpi, niin mielikin muuttui ja illuusiot karisivat silmistä.

Yleensä mitä enemmän jotain hanketta hehkutetaan ympäripyörein ylisanoin, sen enemmän silkkoa on sisällä.
 
Virhe tapahtui siinä, että ei keksitty/haluttu uittaa ratahankkeeseen mukaan silmänlumeeksi pienenpientä lenkkiä pohjoisen suuntaan, jolla olisi ostettu sen verran pintapuolista hyvää tahtoa, etteivät asiasta muuten sivussa olleet ihmiset olisi jaksaneet penkoa taustoja tarkemmin.
Tämä on nyt puhdasta spekulaatiota. Mutta voisihan olla niinkin, että selitys pohjoisen yhteyden mahdottomuudesta olisi ollut yritys saada koko hanke torpatuksi jo alkuvaiheessa.

Mikäli oikein muistan, valtiovalta ja VR eivät aikanaan olleet lainkaan kiinnostuneita koko Marjaradasta. Perusteet olivat samat, kuin nykyään, eli liian kallis matkamääriinsä nähden. Vantaalla Marjaa lobattiin kuitenkin maankäyttösyistä, ja valtiolle ja VR:lle tarjottiin porkkanaksi kaukojunien ajamista Marjaradan kautta. Vähän aikaa ajatus elikin, mutta sitten todettiin, ettei rata taivu pohjoisesta lentokentälle kolmioraiteeksi niin, että kentälle on sekä pohjoinen että eteläinen yhteys. Ja vähän aikaa näyttikin siltä, että Marjarata olisi haudattu.

Noista Marjaradan alkuajoista löytyy asiaa Risto Hietasen kirjasta Kun kulissit kaatuivat. Kustantaja Vantaan Sanomat Oy 1996. ISBN 952-90-8141-3

Antero
 
Takaisin
Ylös