- Liittynyt
- 18 Elokuu 2006
- Viestit
- 2,312
Valtio on aina vastuussa loppuviimein sataman tai lentoaseman maayhteyksistä, niin Helsingissä kuin muuallakin. Helsinki maksoi Vuosaaren maayhteyksistäkin 50%, maakunnissa yleensä valtio maksaa kaiken. [...] Aiemminkin jo totesin, että infra on koko valtion asia, ei vain yhden kaupungin tai laitokset. Viitaten aiempiin linkkeihini, on lentoaseman myönteinen kehitys valtionkin edun mukaista. Jos kerran Vantaa saa luvan maksaa hankkeen itse, niin samalla logiikalla Tampere ja seudun kunnat saavat maksaa kehätiensä itse, tai turkulaisethan voivat maksaa moottoritien Poriin itse... ja niin edelleen. On vastuutonta käsitellä asioita näin nurkkakuntaisesti, pääkaupunkiseudun asunto-ongelmat koskettavat monia ja ovat sanan varsinaisessa merkityksessä koko maan ongelmia siinä missä Itä-Lapin työttömyys tai rakennemuutos.
"Vantaa maksakoon" -periaate pätee siinä tapauksessa jos Vantaa väkisin haluaa suboptimaalisen, yliraskaan ratkaisun. Kehäratahan halutaan ratikan sijaan vain siksi, että Vantaa haluaa valtion 70 % maksajaksi ja ratikkaa ei rahoitettaisi tuollaisilla valtionosuusprosenteilla. Tämä on muiden kuppaamista ja häikäilemätöntä rahan kahmimista hyödyllisemmiltä kohteilta kokonaisuudesta välittämättä.
Jos Vantaa haluaisi ratikan, niin siihen sopisi valtion mielestäni osallistua samalla prosentilla millä tuetaan muita paikallisia raideliikennehankkeita, esim. 30 %. Pääradan oikaisu puolestaan olisi valtakunnallinen hanke, jonka valtio voisi maksaa kokonaan.
En nimittäin ole missään vaiheessa sanonut, ettei lentoaseman yhteyksien parantamisessa olisi mitään sijaa valtion osallistumiselle. Valtion vain ei pidä hassata rahaa paikallisen kiinteistömafian kukkaroiden kartuttamiseen vaan rahat pitää käyttää sellaisiin hankkeisiin, jotka oikeasti toimivat sen tavoitteen hyväksi millä niitä perustellaan. Kehärata on hankkeena nk. "turkey". Sen sanotaan edistävän jotain mutta tosiasiassa julkilausutun tavoitteen saavuttaisi paremmin tehokkaammin keinoin, kun taas kehäradan takaa löytyy piilotettuja motiiveja.
En muuten tunnusta tässä nurkkakuntaisuutta. En ole vaatinut tässä yhteydessä valtiota investoimaan Tampereelle yhtään mitään. Ylipäänsäkin suhtaudun skeptisesti populistisiin väitteisiin, että Helsingin verovaroilla ylläpidetään muuta Suomea. Tampereelle on yleisesti ottaen tullut todella vähän valtion investointeja. Pirkkalan lentoasemankin Tampereen kaupunki rakensi itse 1970-luvulla ja valtio maksoi kunhan jaksoi. Sama resepti toistuu vuosikymmenestä toiseen samalla kun Helsingin seudulle visioidaan mahtipontisia suunnitelmia kuten länsimetro, kehärata, Vuosaaren satama (vaikka satamakapasiteettia olisi ollut muualla Suomessa valmiina ihan tarpeeksi) jne. Jonnekin syrjäseuduille paikalliset keskustapomot saattavat joskus saada jonkun hankkeen, Turkuun harvakseltaan mutta Tampereelle ei juuri ikinä. Ainoat poikkeukset lienevät yhteiskunnallisen korkeakoulun siirto Tampereelle yliopistoksi 1960-luvulla, TV2 sekä nyttemmin tuo aina esimerkiksi nostettu ohitusmoottoritie, joka on tosiaan vain yksi hanke.
Olisi ilmapiiriä puhdistavaa, jos joku todella voisi selvittää mikä aluetase todellisuudessa on Helsingin seudun ja Suomen muiden seutukuntien kesken. Veikkaan että isot kaupungit Helsingin ulkopuolella ovat selkeästi nettohäviäjiä, työttömyydestä kärsivät syrjäseudut suhteellisia nettovoittajia (tosin pikkuroposia sinne menee kun väkeä on vähän) ja Helsinki on siinä-ja-siinä, paitsi että valtionhallinnon työpaikkojen aiheuttamien kulujen kohdistaminen kaikille verovelvollisille osoittaisi että hallinnon läsnäolo Helsingissä on selkeä tulonsiirto maakunnista Helsinkiin päin.
Ok. Baa:sta en tiennyt, mutta jos katsotaan useimpia lentoasemia maailmassa, niin eivätkö valtiot yleensä omista ne. Joka tapauksessa valtio on vastuussa infrastaan ja on outoa kyseenalaistaa se asia. [...] Näin ei kuitenkaan ole, vaan infra on monen liikennemuodon kokonaisuus, jonka ylläpitovastuu ja rahoitus on edelleen valtiolla. BAA tietysti on oma tapauksensa, mutta onnistuisiko sama Suomessa? Vastaus kyllä: meillä olisi pari kannattavaa kenttää, pari junareittiä ja muuta ei sitten olisikaan, jos kaikki menisi todella kustannusten mukaan. Tunnettu julkinen salaisuushan on, että Hki-Vantaan avulla subventoidaan (osittain oikeutetustikin) maakuntakenttiä. Jos valtio siis haluaa, että SEN OMA asuntotuotantotavoite toteutuu ja että Helsinki-Vantaan saavutettavuus paranee ja että Aviapolis saa investointeja, ei se valitettavasti tule ilmaiseksi. Vaikka JLF:lla on paljon fiksuja kirjoittajia, en kuitenkaan vähättelisi 100% virallisia perusteluja kehäradalle. Itse olen tuonut esiin, että mikäli samat ehdot asetettaisiin reitin puolesta raitiovaunullekin, pitää lentoasema-alue alittaa tunnelissa. Ehdot ovat ikään kuin lineaarista optimointia, joissa monta erilaista "pakkoa" (ehtoa) täytyy täyttyä samalla kertaa.
Mielenkiintoinen näkemys. Tosiasiassa homma on hieman nyansoidumpi. Ei valtio aina omista kaikkia lentokenttiä. Suomessakin on kunnallisesti omistettuja lentoasemia kuten Seinäjoki tai Mikkeli eikä mikään laki kiellä myöskään yksityistä omistamasta lentoasemaa, kunhan saa sille ilmailuhallinnosta relevantit luvat. Valtio ei myöskään omista koko tieverkkoa vaan jako kuntien ja valtion teihin ei ilmene mitenkään välittömästi tietä katsoessa (mm. Tampereen rantaväylä on muistaakseni valtion tie vaikka toisaalta sen merkitys paikallisesti on suurempi kuin valtakunnan kannalta eli se voisi hyvin olla Tampereen kaupungin omistuksessa). Varmasti myös päinvastaisia esimerkkejä löytyy.
Eikä BAA ole ainoa esimerkki muusta kuin valtion ylläpitämästä lentokenttäinfrasta. Esim. Ranskassa valtaosa lentokentistä on paikallisen kauppakamarin operoimia (omistus saattaa tosin olla valtiolla, mutta valtio ei puutu millään lailla infran kaupalliseen hyödyntämiseen). Johtopäätöksenä voisi sanoa, että valtionomistus on vain yksi lentokenttäoperoimisen muoto, ja Suomessa toimii sikäli kehnosti, että Finavia on lähellä monopoliasemaa, koska pystyy määräämään tariffit lähes kaikille kentille. Voidaan väittää, että Helsinki-Vantaan tuotoilla subventoidaan maakuntakenttiä, mutta yhtälailla voidaan väittää vastaan, että Finavia haittaa muiden kenttien luonnollista kehitystä, kun ne eivät voi kilpailla halvemmilla tariffeilla. Suomenkin kunnista tai jopa yksityisistä tahoista saattaisi löytyä halukkaita lentokenttien ylläpitäjiä, jos vastassa ei olisi Finavia-mammuttia, joka ei käytännössä anna elintilaa muille.
Helsingin seudun asuntotilanne ei ole valtakunnantason asia vaan paikallinen. Juuri Helsingin seudun kasvupolitiikalla näivetetään muiden Suomen kaupunkien mahdollisuuksia toimia tasapainottavina kasvukeskuksina. Huippuyliopistohankkeella yritetään viedä resurssit muilta yliopistoilta (joita negatiivissävytteisesti kutsutaan "maakuntayliopistoiksi") ja kehäradalla yritetään blokata muun Suomen yhteyksiä Helsinki-Vantaan lentoasemalle, jotta kasvu todella keskittyisi puoliväkisin Kehä III:n sisäpuolelle (pääradan oikaisulla Tampere ja Lahti olisivatkin yhtäkkiä houkuttavia sijoittumiskohteita Helsinki-Vantaan lentoasemaan tukeutuville toiminnoille, mutta kehäradalla ei -- ja kehäradalla syödään rataoikaisun taloudelliset resurssit).
Niin muuten, haluaako valtio että Aviapolikseen investoidaan? Vai haluaako sitä joku muu, joka laittaa sanansa valtion suuhun? Lentoaseman yhteyksiä voidaan ja niitä pitää parantaa, mutta kehärata ei ole oikea vastaus tähän tarpeeseen.