Kaaleppi73
Suljettu tunnus
- Liittynyt
- 24 Syyskuu 2009
- Viestit
- 81
Valtion näkökulmasta ensisijainen tarve johon kehärata tai pääradan lentokenttälinjaus vastaa on nimenomaan lentoaseman raideyhteys. Valtio tuskin olisi lähtenyt rahoittamaan kehärataa noin järjettömällä osuudella Vantaan metsikköihin, jos Suomen ainoa kansainvälinen lentoasema ei olisi sijainnut siellä. Kehäradan, kuten myös pääradan lentokenttälinjauksen, päälle voidaan sitten liimailla erilaisia muitakin perusteluja, mutta sitä tosiasiaa se ei muuta että edellämainitut hankkeet ovat rahoituksellisesti täysin päällekkäisiä, ja näin ollen kehärataan hukatut miljoonat vaarantavat järkevän lentoasemayhteyden rakentamisen.
Logiikka on sama, kuin että jos tädillä olisi munat, se olisi setä. Lentoasema työpaikka-alueineen sekä Marja-Vantaa ja asuntorakentamissopimus ovat isoja syitä radalle. Rahoituksellisesti kaikki on päällekkäistä. Euro jonnekin on pois jostakin. Nyt on poliittisessa päätöksenteossa priorisoitu kehärata ja siihen on tyytyminen. Minusta priorisoinnille on vahvat perusteet, varsinkin kun kaukoliikennerata pitää päättää yhdessä suurterminaalin kanssa