Kyseessä ei ole sama yhteysväli. ...
Kuten tiedät itsekin YVA-selvityksistä, siinä samalle hankkeelle annetaan eri vaihtoehtoja, en tiedä miksi minun pitää tämä kertoa täällä.
Jotta me muut saisimme selville, millä logiikalla selität, että matka Rautatieasemalta letokentälle on matka eri päätepisteiden välillä riippuen siitä, mitä reittiä kuljetaan.
Minun mielestäni ymmärrät hankearvioinnin ja YVA:n periaatteet väärin. Vertailuvaihtoehtojen tarkoitus on vertailla vaihtoehtoja tutkittavalle hankkeelle. Marjarata on eri hanke kuin kaukojuna kentän kautta, ja juuri siksi se on vaihtoehto Marjaradalle pohdittaessa sitä, miten päästään lentokentälle.
Hankehan ei ole itseisarvo, vaan keino ratkaista jokin tarve. Jos Vantaalla on tarve rakentaa asuntoja Marja-Vantaan alueelle, se on eri asia kuin lentokentän liikenneyhteydet, ja siihen ei mitenkään liity päärata lentokentän kautta. Mutta Marjarataa alettiin perustella sillä, että toteutetaan samaan aikaan Marja-Vantaan asunnot JA yhteys lentokentälle. Jos halutaan rehellisesti pohtia, miten nämä kaksi asiaa toteutetaan, silloin vertailuun otetaan päärata kentän kautta vaihtoehtona Marjaradan osuudelle Kivistö-Hiekkaharju.
Toinen erittäin hyvä syy tällaiselle menettelylle on järjestelmäajattelu. Liikennejärjestelmä on kokonaisuus, ja myös kehittäminen on ajateltava kokonaisuutena. Tämähän on ollut yksi perustelu sille, että Espooseen pitää tehdä metroa, vaikka sille ei liikenteellistä perustetta olekaan. Mutta kun se on osa järjestelmää.
Otan nyt tästä vertailuasiasta tunnetun esimerkin. Aluksi Espoon metroa yritettiin viedä eteenpäin esittämälläsi tavalla: metron vaihtoehdoiksi riittää vain erilaisia metrovariaatiota. Eli ei haluttu selvittää metron mielekkyyttä ylipäätään. Ympäristökeskus päätti kuitenkin, että on tutkittava myös todellisia vaihtoehtoja eli ratikka, kuten Espoo silloin vaati. Tähän ketjuun ei kuulu enää keskustelu siitä, mitä sitten tapahtui, sillä tämän aiheen kannalta oleellinen oli tässä.
Marjaradasta ei taida olla YVAa tehty eikä vaadittu, joten UYK:n kantaa asiassa ei ole.
Ja jos Vantaa on tyhmä, niin antaa olla, sinähän maksat verosi Helsinkiin.
Niinkö? Etkö enää olekaan sitä mieltä, että Vantaa lakkauttaa itsensä ja alueesta tulee osa Helsinkiä? Silloinhan minä olen maksamassa Marjarataa 100-prosenttisesti, kun nyt olen maksamassa sitä vain 68,5-prosenttisesti, mikä sekin on minusta jo liikaa. Mutta näin huonostihan meidän demokratiamme toimii ohi sovittujen sääntöjen.
Antero